آخرین حرف‌های سلطانی‌فر درباره میراث و گردشگری

افتتاح نمایشگاه موزه صنایع دستی کاخ سعدآباد

مسعود سلطانی‌فر درباره اینکه رئیس آینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چه کسی است، گفت: من اطلاعی ندارم و آقای رئیس‌جمهور در این‌باره تصمیم می‌گیرند.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه بسیاری معتقدند این سازمان بعد از انتخاب شما در وزارت ورزش و جوانان به حال خودش رها شده است، بیان کرد: من تا دو روز پیش در سازمان حضور داشتم و امروز هم با وجود اینکه روز تعطیل است در کاخ سعدآباد حضور دارم. ان‌شاءالله اوایل هفته آینده رئیس بعدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب شده است.

او در پاسخ به اینکه طبق اصل ۱۴۱ قانون اساسی داشتن دو شغل برای رئیس‌جمهور، معاونانش، وزیران و کارمندان دولت ممنوع است، و شما چطور در حال حاضر در دو پست فعالیت می‌کنید اظهار کرد: من دیگر پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده ندارم و تنها آمده‌ام که موزه صنایع دستی را افتتاح کنم. اگر هم رئیس سازمان نباشم به عنوان وزیر ورزش و جوانان آمده‌ام تا نمایشگاه موزه صنایع دستی را افتتاح کنم.

سلطانی‌فر درباره اولین اقداماتش در حوزه وزارت ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران درمراسم افتتاح نمایشگاه موزه صنایع دستی، بیان کرد: اجازه دهید در فرصت دیگری درباره این کار صحبت کنم. طبیعتا باید با مسئولان و معاونان وزارت ورزش جلسه‌ای داشته باشم تا وضعیت فعلی و مشکلات وزارتخانه را بررسی کنیم و متناسب با آن و برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردم که مورد تصویب جمع گسترده‌ای از نمایندگان مجلس قرار گرفت اقدامات لازم را انجام دهم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: گرچه نمایندگان مجلس به دلیل رأی بالایی که به من دادند وظیفه‌ام را در این باره سنگین‌تر کرده‌اند بنابراین من باید با قدرت و توان بیشتری تلاش کنم تا بتوانم به رأی نمایندگان مجلس پاسخ دهم.

او همچنین درباره اقداماتی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی زمین مانده است، اظهار کرد: ما در این سازمان محورهای زیادی را در دستور کار و برای ساماندهی داشتیم که باید در آینده انجام شود. اما تلاش ما بر این بود بخش‌هایی را که مغفول مانده و مشکل‌دار شده بود با تعامل بخش خصوصی انجام دهیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: در حوزه میراث فرهنگی تعداد بناهایی که با مشارکت بخش خصوصی در حوزه نجات‌بخشی پوشش دادیم بیش از ۲۰ برابر کل پرونده‌هایی است که در دولت گذشته وجود داشت. در زمینه موزه‌ها نیز موزه دوره اسلامی، موزه بزرگ خراسان و ده‌ها موزه دیگر توسط سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه پنج اثر به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است، افزود: چهار محموله بزرگ فرهنگ و تاریخ را که در طول ۵۰ سال گذشته به یغما رفته بود در این مدت به کشور برگرداندیم. در بخش ساماندهی و نجات‌بخشی نیز اقدامات خوب و گسترده‌ای آغاز شده است.

او همچنین در حوزه گردشگری بیان کرد: در این بخش نیز دستاوردهای بسیاری با توجه به سیاست‌های دولت نصیب سازمان شد. در زمینه تکمیل و بهره‌برداری هتل‌های بزرگ تا امروز که خدمت‌گزار مردم در این سازمان بودم هتل‌های چهار و پنج ستاره بسیاری که لیست دقیق آن را هفته آینده منتشر می‌کنیم، افتتاح کرده‌ایم.

سلطانی‌فر اعلام کرد: ۳۶ هتل چهار و پنج ستاره و بیش از ۱۰۰ هتل با گریدهای مختلف به صنعت گردشگری کشور اضافه شد. حدود ۱۷۰ هتل چهار و پنج ستاره نیز توسط بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور در حال احداث است. در مجموع بیش از ۸۰۰ هتل یک تا پنج ستاره و هتل‌آپارتمان توسط بخش خصوصی اجرا شده و یا در حال اجرا است.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امسال سال خوبی از جهت رویدادهای بین‌المللی مرتبط با گردشگری در ایران است، افزود: اردیبهشت امسال را با اجلاس کارشناسی راه ابریشم در ارومیه آغاز کردیم. در تبریز اجلاس وزرای گردشگری را داشتیم و در مهرماه نیز اجلاس همایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش گردشگری را برگزار کردیم. بیش از ۴۰ کمپانی خارجی از ۲۲ کشور دنیا به ایران آمدند و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را مورد بررسی قرار دادند.

او اظهار کرد:‌ در ادامه سال نیز اجلاس بزرگ راهنمایان گردشگری را داریم که اتفاقی تاریخی در بخش گردشگری است. دو سال قبل در رقابت گسترده با دانمارک و سنگاپور موفق شدیم میزبانی این اجلاس را بگیریم و فکر می‌کنم حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ راهنمای گردشگری از بین ۸۰ تا ۱۰۰ کشور دنیا به ایران می‌آیند که این اتفاق بزرگی است.

سلطانی‌فر همچنین در بخش ساماندهی به بخش‌های مختلف گردشگری گفت: در بوم‌گردی موفق شدیم تعداد بوم‌گردی‌های مصوب کشور را که کمتر از ۴۰ بود به بیش از ۳۵۰ برسانیم و این عملکرد ۹ برابری در این بخش را نشان می‌دهد. ساماندهی بخش‌های مختلف، دفاتر خدمات مسافرتی و مصوبات گردشگری خوبی را از مجلس گرفتیم.

وزیر فعلی ورزش و جوانان اضافه کرد: صنعت گردشگری صنعتی بود که در طول سه دهه گذشته بخش بخش شده و بخش‌های آن به دستگاه‌های دیگر سپرده شده بود. ما مقدمات یکپارچه‌سازی آن را فراهم کردیم، در حال حاضر بخش صدور مجوز برای دفاتری که فقط بلیت صادر می‌کنند بر عهده یک وزارتخانه دیگر است،‌ بخش گردشگری زیارتی نیز به عهده وزارتخانه دیگری است که باید در آن‌ها هماهنگی به‌وجود بیاید.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش طبیعت‌گردی افزود: در این بخش نیز قدم‌های خوبی برای ساماندهی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف را برداشته‌ایم. ظرفیت قابل توجه گردشگری مذهبی در قالب گردشگری حلال یکی از رویکردهای مهم و سیاست‌های ما بوده زیرا گرچه در بخش گردشگری خارجی ملاحظاتی داریم و نمی‌توانیم پذیرای جمعی از گردشگران دنیا باشیم اما از طرفی ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری مذهبی و زیارتی که بخشی از گردشگری حلال است داریم و فکر می‌کنم این ظرفیت به تنهایی می‌تواند ما را در ۱۰ سال آینده به اهدافی که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴ و رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر خارجی است، برساند.

سلطانی‌فر ادامه داد: بارها گفته‌ایم حدود ۵۰ درصد از گردشگران خارجی ما شیعیانی هستند که به زیارت حرم علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در مشهد، حضرت معصومه (س) در قم و حضرت احمدبن موسی در شیراز می‌آیند. در حال حاضر ما میزبان حدود یک درصد شیعیان دنیا در سال هستیم. ان‌شاءالله در ۱۰ سال آینده باید این رقم را به سه درصد برسانیم. از طرفی اشتیاقی که در دو، سه سال گذشته برای سفر به ایران به وجود آمده ایران را به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در دنیا معرفی کرد که نویدبخش آینده خوبی در این بخش است و ما فکر می‌کنیم باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با قدردانی ویژه از رسانه‌ها که تا کنون او را همراهی کرده‌اند، درباره کارهای زمین‌مانده در این سازمان اظهار کرد: در همه بخش‌ها کارهای بسیاری است که باید انجام شود. ادامه سیاست‌ها و بحث‌های جدید در این زمینه وجود دارد. ما مصوبات مهمترین بخش گردشگری را از دولت گرفتیم. آیین‌نامه ارتقاء و ساماندهی، ایجاد و نظارت بر دفاتر مسافرتی که دستورالعمل اجرایی آن تهیه و ابلاغ شد. در بخش‌های مختلف نیز اقداماتی که شروع شده باید ادامه پیدا کند.

او اضافه کرد: تهیه طرح جامع گردشگری را ما شروع کردیم اما در حال حاضر در میانه راه است و باید این عمل با قدرت استمرار پیدا کند تا بتوانیم با تهیه یک طرح جامع و فراگیر برای گردشگری، سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و روند تصمیم‌گیری و رویکردها را از حالت سلیقه‌ای دربیاوریم.

سلطانی‌فر گفت: من مطمئنم همکارانم در سازمان میراث فرهنگی همان‌طور که ایثارگرانه و عاشقانه به خاطر عشق به مملکت با من همکاری‌های خوبی داشتند با رئیس بعدی سازمان نیز همین تعامل و همکاری را خواهند داشت تا سیاست‌هایی که آغاز شده به سرانجام برسد. ۳۳ ماه قبل که وارد سازمان شدم به دلیل تغییرات مکرر در مدیریت‌های سازمان طی سال‌های گذشته، ثبات و آرامش را ایجاد کردم و همه به این سمت رفتند که در یک وضعیت پایدار فعالیت و وظایف خود را جهت خدمت‌رسانی به مردم انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *