ابریشم کشی تربت حیدریه در راه ثبت جهانی

 

تربت حیدریه- ایرنا- معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت حیدریه اعلام کرد: صنعت ابریشم کشی این شهرستان برای ثبت در ردیف آثار ارزشمند جهانی پیشنهاد شده است.

حسن فتحی نیا دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرونده این امر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شده و کارشناسی های اولیه آن صورت گرفته و اکنون در مرحله انجام اقدامات تکمیلی است.
وی افزود: ثبت جهانی این حرفه به عنوان یکی از صنایع دستی منطقه، می تواند صنعت ابریشم کشی را، که علی رغم 
قدمت و زمینه بسیار در این منطقه، در سالیان اخیر تاحدودی کمرنگ شده، مجددا احیا کرده و به آن رونقی دوباره ببخشد.
۸۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در شهرستان تربت حیدریه شناسایی شده که غالبا افراد در منازل خود برپا کرده و افراد خانوار به عنوان شغل دوم به آن می پردازند.
بنابر آمار موجود از سال ۸۹ تاکنون ۹۰۰ هنرمند صنایع دستی در این منطقه شناسایی و دارای کارت شناسایی شده اند که از این تعداد ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه رفته اند که عمده آنان در رشته ابریشم کشی فعالیت دارند.
بر اساس آمار اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی، شمار بهره برداران کرم ابریشم در این استان سه هزار و ۱۰۲ نفر است که یکهزار و ۱۲۳ نفر آنان در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است. اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم کاسته می شود. 
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است. 
بر اساس آمار امروزه حدود ۲۰ هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۳ هزار هکتار در گیلان، ۳۴۰۰ هکتار در خراسان، سه هزار هکتار در مازندران و ۶۰۰ هکتار مربوط به دیگر استان های نوغان خیز است.
هم اکنون این صنعت با اشتغال ۸۰ هزار خانوار ایرانی و تولید پنج هزار تن پیله تر به رغم افت کمی نسبت به دوران شکوفایی این صنعت در گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *