برگزاری همایش «۱۷۰ سال تأسیس مدرسه دارالفنون و قتل امیر کبیر»

همایش ملی «۱۷۰ سال تاسیس مدرسه دارالفنون و قتل امیر کبیر» در ساختمان آرشیو ملی برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، همایش ملی «۱۷۰ سال تاسیس مدرسه دارالفنون و قتل امیر کبیر» روز دوشنبه ۱۵ آذر، از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴، در سالن ۲۰۰ نفره ساختمان آرشیو ملی برگزار می‌شود. در این همایش مجید تفرشی، اسمعیل دمیرچی، محمدرضا سحاب، نسرین ترابی، حوریه سعیدی، ایرج نیک سرشت و علیرضا دولتشاهی، سخنرانی می کنند. این همایش در ساختمان آرشیو ملی واقع در بزرگراه حقانی (شرق به غرب) نبش خیابان کوشا برگزار می شود

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از وب سایت مدرسه دارالفنون یکصد و نود و دومین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در مدرسه تاریخی فرهنگی دارالفنون به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی تشکیل شد.

این جلسه با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز گردید وی با تبریک هفته وحدت که مصادف شده با میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و با درود به روح بلند امام راحل و همه آنهائی که برای این مملکت تلاش کردند همچنین گرامی داشتن یاد امیرکبیر بیان داشتند: در دارالفنون چند اتفاق افتاده است، از جمله بازسازی تالار امیرکبیر که یک سالن اجتماعات است و بعنوان اولین سالن تئاتر یا سالن تئاتر آموزشگاهی در ایران است که چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای دانش آموزی رشد در آن برگزار شد .

ایشان گفتند: بازسازی دارالفنون با افت و خیز همراه بوده و هست، البته الآن یک هماهنگی هایی ایجاد شده است بین دستگاه های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و شهرداری که به نظر می رسد باید این هماهنگی ها برای ایجاد تسهیلات بیشتر باشد تا آموزش و پرورش بتواند کار بازسازی کل مجموعه را زودتر تمام کند .

دکتر محمدیان ادامه دادند: خوشبختانه برای تامین اعتبار بازسازی مدرسه دارالفنون، آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور علی رغم مشکلاتی که در تامین اعتبار برای جاهای دیگر وجود دارد مشکلی برای تامین اعتبار این مجموعه ندارد و اگر سازمان میراث فرهنگی که انصافا طی دو سال گذشته همکاری خوبی با ما داشته است نقشه ها و طرح جامع مرمت و بازسازی مجموعه را زودتر به ما تحویل بدهد می توان به زودی کل مجموعه را آماده بهره برداری نمود بصورتی که بخشی از آن را بصورت موزه و بخش دیگری را با کارکرد آموزشی و مرکز آموزشی مورد استفاده قرارخواهیم داد، در حال حاضر هم یک هیات امنا از سوی وزارت آموزش و پرورش برای دارالفنون تشکیل گردیده و کلیه کارها زیر نظر این هیات دنبال می شود. وی افزود: از یکسال گذشته بازدیدهای عمومی و دانش آموزی را از مدرسه دارالفنون برای کلیه هموطنان حتی بازدید کنندگان خارجی فراهم آورده ایم، با شهرداری نیز تعامل و همکاری خوبی داریم، همچنین در نظر داریم دو کلاس استان شناسی و تاریخ معاصر را برای دانش آموزان تهرانی در دارالفنون برگزار کنیم .

دکتر محمدیان در خاتمه سخنانش از دکتر ولایتی بخاطر برگزاری جلسه فوق در دارالفنون که باعث دمیدن نفس تازه در این مجموعه تاریخی فرهنگی شده است تشکر کردند و دعوت نمودند تا در آخر جلسه از قسمتهای مختلف مدرسه دارالفنون بازدید نمایند

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *