برنامه های هفته بزرگداشت خیام در نیشابور مشهد- ایرنا- فرماندار نیشابور گفت: برنامه ‌های هفته بزرگداشت خیام نیشابوری که از امروز (شنبه) در این شهرستان آغاز می شود تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه دارد

. به گزارش ایرنا، سعید شیبانی در جمع خبرنگاران افزود: مشاهیر و شخصیت‌ هایی همچون خیام، عطار، فضل بن شاذان و دیگران موجب معرفی ایران به جهان شده ‌اند و نیشابور برخود می بالد که در دامانش این چنین گوهرهایی را پرورش داده است لذا احیای برنامه های فرهنگی به ویژه در حوزه تمدنی بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: در این راستا روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه نمایشگاه نقاشی 'پردیس' آثار هنرمند نیشابوری 'بهنام ثمری ماسوله' در نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گشایش می یابد.
وی گفت: روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نیز نشست علمی بررسی آثار و احوال خیام نیشابوری با عنوان 'ریاضیدان شاعر' و با حضور اندیشمندان، محققین و خیام شناسان در سالن شهید عابد نیشابور برگزار می شود.
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی نیشابور افزود: روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه مرحله نهایی مسابقه ادبی 'چله چارانه' (حفظ رباعیات حکیم عمر خیام نیشابوری) ویژه نوآموزان پیش دبستانی و دانش ‌آموزان مقطع اول ابتدایی در شهرستان نیشابور برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه نیز مرحله نهایی مسابقه ریاضیات ویژه حکیم عمر خیام نیشابوری در دبیرستانهای این شهرستان و مسابقات دوچرخه سواری 'کتاب، کودک و دوچرخه' در فرهنگسرای سیمرغ برگزار می گردد.
وی گفت: برگزاری مراسم 'آفتاب صبح نیشابور' در دبیرستان ماندگار خیام، برگزاری کارگاه تخصصی خوشنویسی، نقاشی و مجسمه سازی، برگزاری مراسم فرهنگی و هنری بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری با حضور مسئولین کشوری و استانی و گلباران آرامگاه حکیم فرزانه نیشابور از دیگر برنامه هایی است که روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در این شهرستان برگزار می شود.
حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به 'خیام'، فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر معروف در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور متولد شد.
خیام اشعاری به زبان فارسی و عربی و کتابهایی نیز به هر ۲ زبان دارد و رباعیات وی بسیار مشهور است.
این شاعر و ریاضیدان نامی در سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت.
۷۴۹۸ / ۶۰۵۳ خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *