رئیس‌جمهور در ضیافت افطار علما و روحانیون پاسخ روحانی به منتقدان

شرق: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، شب گذشته در مراسم افطار با علما و روحانیون گفت: «مسئولیت علما و فضلای حوزوی که امروز در کشور در همه صحنه‌ها بحمدالله حضور دارند و برای تبیین احکام خداوند، اعتقادات اسلامی و نزدیک‌کردن نسل جوان ما به دین کار می‌کنند، از دیروز کمی سخت‌تر است. قبل هم بار سنگینی بود؛ اما امروز تبیین این مسائل برای نسل جوان ما یک ضرورت است».
او افزود: «بخشی از مسائلمان مسائل اعتقادی است. در مسائل اعتقادی از دیدگاه دین اسلام همه بحث‌های اعتقادی ما برهان و دلیل و بینه و استدلال دارد. بحث رأی مردم در اعتقادات مطرح نیست؛ به‌همین‌دلیل هم تقلیدی نیست و دلیل مطرح است. بحث توحید، بحث نبوت، بحث امامت، عدل الهی و اینها مسائلی نیست که بخواهیم راجع به آن بگوییم که کسی راجع به امامت امامی رأی بدهد. اصلا بحث رأی نیست. بحث علمی، عقلی و استدلالی است. مثل اینکه بگوییم مردم رأی بدهند دودوتا چهارتا می‌شود یا پنج تا. رسول خدا بار نبوت و رسالت را در مکه بر دوش گرفتند؛ اما نتوانستند حکومت اسلامی را تشکیل دهند. در مکه‌ای که اطراف پیامبر دو، سه نفر هستند و بعد ٢٠ نفر می‌شوند، نمی‌شد حکومت تشکیل داد».
حسن روحانی با اشاره به اینکه عده‌ای ناچار به هجرت شدند افزود: «حتی نمازخواندن آنها به سختی ممکن بود. در آن شرایط آیا پیامبر می‌توانست بگوید که حکومت شبه‌جزیره عربستان دست من است؛ چون پیامبر خدا هستم؟ بله او پیامبر خدا و اشرف مخلوقات است و از همه نظر بالاترین است؛ اما در‌عین‌حال شرایط مکه شرایطی نیست که بتواند تشکیل حکومت بدهد؛ اما ولایت او کم و زیاد نمی‌شود. ولایت پیامبر همه جا هست، در مکه و شعب ابی‌طالب و همه جا. اما برای تشکیل حکومتی که تولای امور را در جامعه بر دوش بگیرد، باید صبر کند تا در مدینه اوس و خزرج بیایند و اعتقاد پیدا کنند و پیامبر را به مدینه دعوت کنند».
او با اشاره به اینکه «خود امیر مؤمنان فرمود که حضور حاضر می‌خواهد، وجود ناصر می‌خواهد حضور نصرت و فداکاری می‌خواهد؛ وگرنه نمی‌شود حکومت اسلامی تشکیل داد»، افزود: «همین امام عزیز و بزرگوار ما که اواخر ۵٧ توانست حکومت اسلامی تشکیل دهد؛ مگر در سال ۴١ و ۴٢ به عنوان یک ولی فقیه و مرجع نبود؟ در ایام تبعید مگر مرجع نبود؟ همان علم و تقوی را داشت. همان ولایت را هم داشت؛ اما اعمال آن ولایت و حکومت اسلامی را تا مردم بیدار و آماده فدارکاری نشوند، نمی‎شود تشکیل داد».
رئیس‌جمهوری افزود: «آن امام که می‌تواند حکومت اسلامی تشکیل دهد، آن‌قدر مراعات می‌کند که اسم حکومت جمهوری اسلامی باشد. همه مردم در تظاهرات و در خیابان گفتند استقلال، آزادی جمهوری اسلامی؛ جمهوری اسلامی را که همه گفته بودند. قبول داشتند؛ اما امام در‌عین‌حال گفت مردم آزادند که پای صندوق رأی بیایند. این اصل حکومت ماست. بالاتر از اینکه چه کسی حاکم باشد و حکومت اسلامی شرایط و شکلش چطور باشد، این حکومت را به رأی مردم می‌گذارد. ١٠ و ١١ فروردین صندوق رأی گذاشته می‌شود. با عجله هم این کار را می‌کند صبر نمی‌کند، شش ماه بعد، یک سال بعد. همه امور را به رأی می‌گذارد».
روحانی افزود: «آخرین نامه مهم امام به جلسه بازنگری قانون اساسی که در اردیبهشت سال ۶٨ نوشت راجع به رهبری است. امام می‌گوید من از اول هم معتقد بودم مرجعیت لازم نیست شرط رهبری باشد. عقیده‌ام از اول همین بود؛ اما دوستان اصرار کردند و در قانون اساسی آمد. اما نکاتی که بعدا درباره شرط رهبری می‌گوید این است که مجتهد عادلی که اعضای خبرگانی که منتخب مردم هستند به او رأی بدهند. معنایش این است که رأی مردم پشت سر آن ولی منتخب هست. اصلا کلمه منتخب دارد».
روحانی ادامه داد: «ولی فقیه با رأی خبرگان، حکومت در دست می‌گیرد، مگر قبلا ولایت ندارد؟ دارد؛ اما اگر بخواهد حکومت تشکیل دهد و بر مردم فرمانروایی کند، بسط ید می‌خواهد. بدون بسط ید نمی‌شود. با دعوت مردم است که می‌آید».
رئیس‌جمهوری گفت: روحانیت از روز اول این رسالت را بر دوش داشت که مردم را اقناع کند؛ نه تنها دعوت کند بلکه در اصول دین با فکر و استدلال آنها را اقناع کند. در فروع دین هم احکام خدا را تبیین کند».
حسن روحانی افزود: «مولای ما امیر مؤمنان مگر فقط پنج سال آخر امامت و ولایت داشت؟ اصل ولایت الهی، نصب الهی است و نص نبوی خداوند که پیامبر بیان کرد اما در عین حال امیر مؤمنان حاکم نبود شرایط جامعه به گونه‌ای بود که نتوانست تولای امور را در دست بگیرد. ٢۵ سال طول کشید تا آن طور که پیامبر می‌خواست مردم جمع شوند. وقتی جامعه زمینه‌اش آماده شد حکومت را در دست گرفت».
حسن روحانی گفت: «امام حسن همان حکومتی که با خود او بیعت کرده بودند را ناچار شد ادامه ندهد. سایر ائمه هم همین‌طور. توانستند حکومت تشکیل بدهند؟ شرایط جامعه نبود».
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اینها دو مقوله هستند چرا خلط می‌کنیم، افزود: «خیلی روشن است. منتها برای اینکه نسل جوان و جامعه این واقعیات را کاملا لمس و درک کند رسالت و مسئولیتش با روحانیت عزیز ماست که این حقایق را تبیین کنند».
مسائل ملی، جناحی نیست
روحانی با اشاره به اینکه یک نکته دوم را می‌خواهم اضافه کنم افزود: «مسائل ملی ما جناحی و حزبی نیست. تعلق به کل ملت دارد. منافع ملی، امنیت ملی، قانون اساسی و رهبری بزرگوار حزبی نیستند. دولت هم حزبی نیست. شاید دولت از طریق یک حزب بالا بیاید اما وقتی از مردم رأی گرفت، در بخش اجرا دیگر همه موظف به حمایت و کمک هستند و دولت؛ دولت همه است. مثل نمایندگان مجلس».
حمله موشکی سپاه تصمیم یک فرد یا یک رکن نظامی نبود
او با بیان اینکه ما اگر تصمیمی می‌گیریم که به یک کشور موشک بزنیم، این تصمیمات امنیت ملی ماست افزود: «کاری که سپاه برای آماده‌کردن و پرتاب موشک به نقاط حضور سران داعش در دیرالزور انجام داد، تصمیم یک فرد یا یک رکن نظامی نبود. شما می‌دانید این تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود. البته اختیاراتی که به نیروهای مسلح از سوی شورای عالی امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران داده شد، بیش از پرتاب موشک بود. پاسخ این اتفاق را شورای عالی امنیت تصویب کرد».
 روحانی با اشاره به اینکه این اقدام کاملا درست و بجا و ضروری بود افزود: «سیاست ما نسبت به منطقه تغییر نکرده است. اما اگر گروهکی افرادی را اعزام کند و با پررویی بخواهد در برابر معاندین ما در منطقه و خصم ما در سطح جهانی خودی نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی صدمه وارد کند مسلما پاسخ قاطع دریافت خواهد کرد».
 او با بیان اینکه کاری که وزارت اطلاعات ما بعد از ‌آن حادثه انجام داد، اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود که در سطح کشور انجام شد افزود: «البته وزارت اطلاعات و سایر ارگان‌های امنیتی هم قبل از آن اقدامات خوبی انجام داده بودند. فکر نکنید دفعه اول داعش بود، ده‌ها بار طراحی کرده بودند اما موفق نشدند. این یک‌بار هم موفق نشدند. می‌خواستند داخل حرم و صحن مجلس بروند که موفق نشدند».
روحانی با بیان اینکه در برابر چنین کاری که انجام دادند حتما کشور ما پاسخ می‌دهد، افزود: «اگر باز هم حادثه‌ای رخ دهد با جواب قاطع نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و همان‌طور که رهبری فرمودند آنها که فکر می‌کنند می‌توانند به جمهوری اسلامی سیلی بزنند از جمهوری اسلامی سیلی خواهند خورد. این راه و مسیر ماست و تغییر نکرده است. افرادی که می‌خواهند به کشور و مردم ما خیانت کنند، پاسخ خیانت را دریافت خواهند کرد. با عزت و عظمت، نظام جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهیم و انسجام و وحدت را حفظ می‌کنیم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *