علی مطهری: انتخاب وزیر کشور نتیجه یک معامله بود

نایب‌رئیس مجلس با ضعیف‌خواندن عملکرد وزیر کشور، نسبت به تکرار مسائلی که در مجلس قبل منجر به انتخاب این وزیر شد، هشدار داد. علی مطهری در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون امید مجلس (فام)» درباره مطالب و سخنانی که پیرامون چینش کابینه دولت دوازدهم مطرح می‌شود، گفته: «معتقدم ما به عنوان نمایندگان مجلس، در مقطع زمانی فعلی نباید بر نظرات خود درباره اینکه چه افرادی باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند، اصرار کنیم؛ بلکه وظیفه ما از زمانی که آقای روحانی کابینه را معرفی می‌کند، شروع خواهد شد و آن زمان است که ما باید نظرات خودمان را بدهیم». نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ما اصلا گزینه معرفی‌کردن برای کابینه را درست نمی‌دانیم و اگر از ما مشورتی خواسته شود، فقط پیشنهاد می‌دهیم بدون آنکه بر آن مورد اصرار داشته باشیم، تصریح کرده: «نکته مهمی که معتقدم در این میان نباید مغفول بماند، این است که برخی اتفاقات ناخوشایندی که در تشکیل دولت یازدهم به وقوع پیوست، این بار نباید تکرار شود».
به گفته او «در دوره قبل، به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس‌جمهور گفته شد فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مدنظر شما هم رأی بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم. ما نیاز به آدم‌هایی با شخصیت استوار داریم. اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم، اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد یا در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، اجازه نمی‌داد به بهانه عبور از ساعت ۲۴، سه تا چهار میلیون نفر رأی ندهند. اگر وزیر کشوری قوی‌ داشتیم، استانداران قوی انتخاب می‌کرد و حوادثی مانند حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و برخلاف قانون عمل کردند، پیش نمی‌آمد. باید ملاک معرفی وزرا، توانمندی و کارآمدی باشد؛ نه اینکه افراد به رئیس‌جمهور تحمیل شوند».
مطهری افزوده: «من در جلسه هیئت‌رئیسه مجلس هم گفتم اگر وزیری کارآمد و لایق از بین اصولگرایان معرفی شود، فراکسیون امید باید به او رأی اعتماد بدهد و در مقابل اگر وزیر کارآمد و لایق اصلاح‌طلب معرفی شود، اصولگرایان نباید با حرف‌هایی مثل اینکه او در سال ۸۸ چنین نظری داشته یا فلان حرف را زده پس فتنه‌گر است، کشور را از نیروهای دلسوز و توانمند محروم کنند». مطهری گفت: «متأسفانه در مجلس قبل این اتفاق افتاد و ما کشور را از نیروهایی مانند آقای فرجی‌دانا و آقای نجفی محروم کردیم».
به گفته او: «روش روحانی که قبل از ارائه اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس، اعلام می‌کنند که این اسامی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده، کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهارنظر درباره این گزینه‌ها محدود شود و نباید رئیس‌جمهور چنین فضایی را قبل از معرفی کابینه ایجاد کند. قانونا هم چنین الزامی وجود ندارد. شاید آقای روحانی می‌خواهد خودش را از سیل پیشنهادها راحت کند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *