نخستین پارلمان بانوان کشور، روز یکشنبه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، در تربت حیدریه افتتاح و انتخابات هیات رئیسه آن برگزار شد

 

به گزارش ایرنا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در آیین افتتاح این پارلمان گفت: یکی از سیاست های راهبردی دولت دوازدهم فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال تر آحاد مردم است و ایجاد پارلمان بانوان زمینه لازم را برای مشارکت توانمند بانوان فراهم می سازد.
سیدجواد حسینی افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم از جمعیت افزون بر ۷۹ میلیونی کشور، بیش از ۳۹ میلیون نفر بانوان هستند و نسبت جنسیتی ایران ۱۰۳ است، یعنی به ازای هر ۱۰۳ مرد، ۱۰۰ زن وجود دارد.
وی گفت: از شعارهای راهبردی دولت تدبیر و امید آرامش در حوزه سیاست، آسایش در حوزه اقتصاد و امنیت در حوزه فرهنگ است و بر این مبنا باید زمینه توانمندسازی بانوان و فرصت سازی برای حضور آنان در عرصه را سرلوحه کار خود قرار دهد.

** پارلمان بانوان و کاهش تصمیم گیری از مرکز
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز در این آیین گفت: افتتاح پارلمان بانوان در تربت حیدریه به معنای مشارکت دادن بانوان در تصمیم سازی ها، با هدف کاهش تصمیم گیری های متمرکز از پایتخت صورت می گیرد.
احمدعلی موهبتی افزود: بانوان ما از این پس نباید منتظر باشند تا تصمیمات تنها از تهران به آنان دیکته شود، بلکه باید خودشان برنامه ریزی کنند، طرح بدهند و از برنامه های خود نیز در کمیسیون های مختلف دفاع کنند.
وی پارلمان بانوان را از نمادهای توسعه سیاسی خواند و گفت: توسعه سیاسی نیز خود مقدمه و زیرساخت توسعه در بخش های فرهنگی و اقتصادی به شمار می رود.
موهبتی در بخش دیگری افزود: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند اما در حوزه تصمیم گیری نقش چندانی ندارند و بر این اساس دولت بنا دارد ترتیبی دهد تا زمینه حضور آنان در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها پررنگ تر شود.
وی گفت: بر این اساس و با هدف افزایش مشارکت زنان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری برنامه های توسعه، طرح تشکیل پارلمان مشورتی زنان خراسان رضوی تهیه شد که در این چهارچوب استانداری بخشی از فرصتهای تصمیم گیری را به بخش غیردولتی، جامعه زنان و فرهیختگان استان واگذار می کند.
موهبتی افزود: بر اساس طرح مصوب کارگروه زنان و خانواده استانداری، امروز پارلمان بانوان، همزمان با روز 'تشکلها و مشارکتهای اجتماعی' به صورت آزمایشی در سه شهرستان تربت حیدریه، خواف و بینالود فعال می شود.
مشاور فرماندار تربت حیدریه در امور بانوان نیز با بیان اینکه این پارلمان دارای ارکانی همچون مجمع عمومی، هیات رئیسه و کمیسیونهای تخصصی است، گفت: مجمع عمومی استانی این تشکل نیز شامل ۹۶ بانوی صاحبنظر، فعال، فرهیخته، کارآمد، مجرب، علاقه مند و موثر از اقشار و گروههای مختلف خواهد بود.
فاطمه ناصری افزود: اعضای این پارلمان از بین زنان عضو هیات علمی دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران، اعضای کانون های فرهنگی هنری، بسیجیان، طلاب حوزه های علمیه، فعالان اقتصادی، اعضای اتاقهای بازرگانی، اعضای سازمانهای مردم نهاد و نظام های حرفه ای و دانشجویان انتخاب می شوند.
وی گفت: کمیسیونهای اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمندسازی، سلامت و جمعیت و حقوقی نیز کمیسیون های پنجگانه این پارلمان را تشکیل می دهند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز گفت: پارلمان زنان تا شهریور آینده در تمامی ۲۸ شهرستان استان راه اندازی خواهد شد.
فرشته سلجوقی، هدف و ماموریت پارلمان زنان را تقویت مشارکت و ارتقای نقش زنان در تصمیم گیریها برشمرد و افزود: شورای استانی برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی ۱۲ کارگروه دارد که یکی از آنها کارگروه بانوان و خانواده است و پارلمان زنان نقش مشورتی را برای این کارگروه ایفا می کند.
وی گفت: تعداد اعضای پارلمان زنان در شهرستانها به تناسب جمعیت هر منطقه ۳۵ تا ۶۵ نفر است و فقط پارلمان زنان شهرستان مشهد ۷۵ عضو دارد و تعداد اعضای پارلمان زنان استان نیز ۹۶ نفر است.
در این مراسم انتخابات پارلمان برگزار و پنج نفر از اعضای پارلمان به عنوان هیات رییسه انتخاب شدند.
شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *