شهرام ناظری بهتر است ازایران برویم!

آرمان: امام خمینی(ره) جدای از موقعیت سیاسی و نقش بی‌بدیلی که در تاریخ معاصر ایران داشت، در زمینه آرا و دیدگاه‌های فقهی نیز با در نظرگرفتن ظرف زمان و مکان توانست لامحاله در دل همه ایرانیان جای بگیرد. نگاه امام به موسیقی یکی از این موارد است که توانست راهگشای تنگناهای بسیار باشد. اگر چه بخشی از موسیقی ملی ایران که وجاهت و وزن قابل تاملی داشت، قبل از ارائه نظر امام هم در جامعه جاری بود، اما نظر امام توانست اندک موانع در این راه را نیز بردارد و از آن وقت بود که نسیم دیگری در موسیقی فاخر ایران وزیدن گرفت. در کنار دیگر استادان این هنر، شهرام ناظری با رویکردی عارفانه به موسیقی ایرانی توانست جایگاه خاص خود را به دست آورد. جایگاه ناظری با بازتاب‌دادن حال‌وهوای دوران دفاع مقدس بلندتر و بلندتر شد. با این همه چندی است که شهرام ناظری حال‌وروز خوبی ندارد و اکنون در اختتامیه جشنواره سلامت این سخن او زنگ غریبی دارد که: «بهتر است از ایران برویم»…

 آنچه با شنیدن این سخن به ذهن متبادر می‌شود، بازتابی از وضعیت کنسرت‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه است؛ محدودیت‌هایی که گاه چنان در لفاف ابهام پیچیده می‌شود که نمی‌توان قانون و سلیقه را از هم بازشناخت؛ محدودیت‌هایی که در قوچان کار ناظری را به بیمارستان کشاند. بنا بر گزارش برخی سایت‌ها، در انتهای مراسم اختتامیه جشنواره سلامت شهرام و حافظ ناظری قطعاتی را اجرا کردند، اما پس از اجرای سه قطعه از اجراى قطعه چهارم جلوگیرى شد و شهرام ناظری در اعتراض خطاب به گروه خود گفت: «بهتراست از ایران برویم!» این جمله اعتراضی شاید خطاب به مدیران فرهنگی باشد که تدبیری برای هنرمندان داشته باشند. در آن مراسم، هنرمندان دیگری هم بودند که از برخی محدودیت‌های ایجادشده گلایه داشتند؛ گلایه‌ها و ناراحتی‌هایی که موجب شده بود مدتی خارج از حال‌وهوای هنر باشند و برای هنرمند چه دردناک خواهد بود دوری از هنر! پوران درخشنده، تهمینه میلانی، داریوش فرضیایی، رخشان بنی‌اعتماد و محمدرضا فروتن در این مراسم حضور داشتند.

نکوداشت رخشان بنی‌اعتماد

وزیر بهداشت از حاضران در اختتامیه جشنواره سلامت بود. در بخشی از این مراسم نکوداشتی برای رخشان بنی‌اعتماد برگزار شد. در ابتدای برنامه نکوداشت کلیپی پخش شد و سپس رخشان بنی‌اعتماد با قرار گرفتن در جایگاه گفت: خوشحالم که رضایتی از بعضی از فیلم‌هایی که ساختم، وجود دارد و فیلم‌هایم اثربخشی کوچکی داشتند. پوران درخشنده هم در این مراسم بعد از دریافت جایزه خود در بخش بهترین فیلم به‌خاطر تحلیل دقیق و آسیب‌شناسی طلاق عاطفی برای فیلم «زیر سقف دودی» اظهار کرد: من فقط می‌خواهم بگویم شما هستید که من دارم فیلم می‌سازم، وگرنه هرکدام از فیلم‌هایی که می‌سازم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند، اما عشق به شما و بحث پیشگیری ادامه می‌دهم. در ادامه کلیپی برای نکوداشت مرحوم علی معلم که در دوره گذشته داور جشنواره بود، پخش شد و از این طریق از زحمات وی تقدیر شد. آذر معماریان، همسر زنده‌یاد علی معلم، در یادبود این سینماگر مورد تشویق حاضران قرار گرفت. فرشته طائرپور که داور این جشنواره بود، خطاب به وزیر بهداشت گفت: آنهایی را که عینک بدبینی به چشم دارند، هم عمل کنید. محمدرضا فروتن، از اعضای هیات داوران بخش سینمایی این جشنواره، با اشاره به اینکه خوشحالم که جشنواره‌ای به‌عنوان سلامت نامگذاری شده که به سلامت توجه می‌کند، گفت: در جامعه انسان‌هایی را می‌بینم که با شکل زندگی‌کردنشان مرا به تعجب وا می‌دارند. به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی آنها می‌توانند خودشان را حفظ کنند و تک‌تکشان قهرمانان زندگی من هستند و اینکه ما می‌توانیم در سخت‌ترین شرایط به خواسته‌های خود برسیم. سلامت باید توام با شادمانی باشد. شادمانی و بهبود کیفیت مردم مهم است و به سلامت جامعه ما کمک می‌کند. به امید صلح و دوست داشتن آدم‌ها.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *