همایش ملی زعفران به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه برگزار می شود

 

تربت حیدریه – ایرنا – سرپرست دانشگاه تربت حیدریه از برگزاری همایش ملی زعفران به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه در آبان ماه سال ۹۷ خبر داد.

دکتر حسن فتحی روز چهارشنبه در حاشیه شورای همفکری پژوهشکده زعفران در تربت حیدریه در گفت و گو با ایرنا افزود: همایش با هدف معرفی آخرین یافته های علمی و پژوهشی استادان، دانشجویان و محققان حوزه زعفران برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه همایش به صورت دوسالانه برگزار می شود، گفت: همایش قبلی به میزبانی قاینات در استان خراسان جنوبی برگزار شد و در این گردهمایی علمی علاوه بر استادان و متخصصان زعفران خراسان رضوی، از جامعه دانشگاهی استان خراسان نیز جنوبی دعوت به عمل آوردیم تا ضمن ارایه دیدگاه های خود در حوزه زعفران، از تشریک مساعی آن ها در برپایی هر چه بهتر همایش استفاده کنیم.
فتحی عمده ترین چالش های فکری حوزه پژوهشی زعفران را، موضوع افزایش عملکرد، بهداشت، فراوری و در نهایت اقتصاد زعفران عنوان و اظهار کرد: از کارشناسان انتظار می رود در قالب کارگروه های تخصصی نتایج تحقیقات خود را ارایه تا در قالب یک برنامه راهبردی و کاربردی در اختیار کشاورزان و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۱۷۴۴/۶۱۲۱ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *