فرماندار تربت حیدریه خبر داد: برپایی شب فرهنگی تربت حیدریه در مشهد

تربت حیدریه – ایرنا – معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه گفت: همزمان با برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام مشهد، سه شنبه شب هفته جاری مصادف با سالروز ولادت حضرت رسول(ص) شب فرهنگی تربت حیدریه در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

احمدعلی موهبتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شب فرهنگی ضمن رونمایی کتاب های منتشر شده نویسندگان و ناشران شهرستان، شاعران این خطه شهرستان جدیدترین اشعار خود را قرائت خواهند کرد.
وی گفت: برپایی نمایشگاه عکس جشنواره ملی عکس زعفران که تاکنون سه دوره متوالی برگزار شده است، برپایی نمایشگاه عکس جاذبه های گردشگری شهرستان، نمایشگاه صنایع دستی، اجرای موسیقی مقامی و نیز سخنرانی مسوولان ارشد شهرستان تربت حیدریه، از جمله برنامه های پیش بینی شده در این شب فرهنگ است.
به گفته فرماندار تربت حیدریه، شب فرهنگی تربت حیدریه برای سومین سالی است که برگزار می شود و در دو سال گذشته در شهرهای تهران و مشهد برگزار شده بود.
از دیرباز ابریشم و زعفران تربت حیدریه جزو محصولات پایه ای این خطه بوده و هست.
از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان تربت حیدریه، تعداد ۶۰ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
البته ابریشم کشی یا چله کشی تربت حیدریه نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و ثبت درخت کاج ۷۰۰ ساله روستای کاج واقع در بخش مرکزی تربت حیدریه نیز در نوبت ثبت است.
ابریشم بافی (ابریشم کشی)، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی (حصیربافی)، سرمه دورزی و تراش سنگ های قیمتی، مهمترین صنایع دستی منطقه تربت حیدریه هستند و البته در گذشته پوستین دوزی هم رایج بود که به تدریج از بین رفته است.
فرت بافی (پارچه از ابریشم) نیز از جمله صنایع دستی بسیار مهم تربت حیدریه است که در حال حاضر تنها به مدد هنرمندان و با حمایت میراث فرهنگی سراپا مانده و گرنه این صنعت نیز چند سال قبل منقرض شده بود.
اکنون ۱۱۶ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۱۲ انجمن فرهنگی هنری، هشت موسسه فرهنگی قرآنی، چهار موسسه فرهنگی هنری که کارهای اجرایی انجام می دهند و هشت آموزشگاه آزاد هنری در شهرستان تربت حیدریه فعال هستند.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *