نکوداشت همشهری هنرمندمان استاد «کیوان ساکت» با حضور جمعی از بزرگان موسیقی برگزار شد« کیوان » آسمان هنر

نکوداشت استاد «کیوان ساکت» با حضور جمعی از بزرگان موسیقی برگزار شد
تعداد بازدید : ۶۱

 
 
نویسنده : مصطفی عبدالهی
آسمان هنر مشهد، یک شنبه شب، لحظاتی به یادماندنی را برای دوستداران فرهنگ و هنر ثبت کرد. حضور ستارگان آسمان موسیقی ایران که برای نکوداشت هنرمند مشهدی، استاد «کیوان ساکت» به این شهر آمده بودند، شبی کم نظیر را رقم زد. هنرمندان «فرهاد فخرالدینی» آهنگ ساز و رهبر ارکستر ملی، «عثمان محمدپرست» پیش کسوت موسیقی مقامی، «حسن ناهید» اسطوره بی مانند نی نوازی، «محمد سریر» آهنگ ساز برجسته، «نادر مشایخی» آهنگ ساز و رهبر ارکستر و دیگر هنرمندان و چهره های فرهنگی و هنری دیگر از جمله دکترمحمدجعفر یاحقی، اسرافیل شیرچی، رسول مرادی و محمد دلنوازی در این محفل حضور یافته بودند تا در نکوداشت آهنگ ساز و نوازنده بی مانند تار و سه تار، به او ادای احترام کنند. در این محفل که در موسسه خیریه «همدم» برگزار شد، «سیدجواد حسینی» معاون استاندار،«محمدرضا حیدری» رئیس شورای شهر مشهد،  «سیدسعید سرابی» مدیر کل ارشاد خراسان رضوی، «احسان اصولی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، «احمد نوروزی» رئیس کمیسیون اقتصادی شورا، سیدجلال فیاضی رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان، پوریوسف مدیر کل بهزیستی و جمعی دیگر از مسئولان نیز حضور داشتند. این محفل هنری با اجرای هنرمندان دختر توان یاب موسسه همدم آغاز شد، مراسمی که همزمانی آن با روز جهانی معلولان فرصتی را فراهم کرد تا دست ها برای حمایت از دختران این موسسه در هم گره بخورد. البته انتخاب این مکان برای برگزاری نکوداشت استاد «ساکت» فلسفه دیگری هم داشت. «کیوان ساکت» سال هاست که با بچه های این موسسه آشناست و بخشی از زمان خود را به آن ها اختصاص داده است، همدلی و همراهی کم نظیری که ثمره آن آهنگ سازی و آموزش هایی به دختران این موسسه بوده است و نمونه آن قطعه ای زیبا بود که در این برنامه نیز اجرا شد. حضور «سهیل محمودی» به عنوان مجری این برنامه و شعرخوانی های او نیز برای حاضران دلنشین بود.
نخبه در هنر، الگو در انسانیت
در ادامه، برخی از مهمانان برای سخنرانی به روی سن دعوت شدند و در وصف استاد کیوان ساکت سخن گفتند. دکتر «محمد سریر» حضورش در این نکوداشت را به احساسی شیرین توصیف کرد و گفت: کیوان ساکت دوست و یار مهربان ماست، موسیقی دان برجسته و نخبه، مسلط به نوازندگی و دانش موسیقی و علاوه بر این توانمندی های هنری، انسانی نیکوکار که با معرفتی که در ضمیر اوست کارهای خیر بزرگی انجام داده است، بدون آن که بگوید و دیده شود. وی ادامه داد: این هنرمند در حوزه موسیقی ردیف و دستگاهی ایران کم نظیر است و این توانمندی علاوه بر حافظه و علمی که دارد، حاصل عشق او به این هنر است، علاوه برآن اشراف وی به موسیقی جهان او را از دیگر هنرمندان متمایز کرده است .
ادای احترام به پیش کسوتان
نکوداشت استاد «کیوان ساکت» در مشهد، جلوه هایی زیبا از احترام به بزرگان و پیش کسوتان را هم به همراه داشت. همچون احترام ویژه ای که استاد ساکت برای مهمانان ویژه این محفل قائل بود و نمونه آن، حضورش در کنار استاد عثمان خوافی و بوسه بر پیشانی این پیش کسوت موسیقی مقامی خراسان بود. هنرمندی که ماه هاست به دلیل بیماری توان راه رفتن ندارد و روی ویلچر می نشیند، اما با اصرار خود در این محفل حضور یافته بود. با ذکر نام او همه حاضران بی وقفه او را تشویق کردند و استاد محمدپرست نیز همچون همیشه احساس لطیفش لبریز شد و اشک در گوشه چشمانش نشست. او از محبت مردم تقدیر کرد و گفت: خدا را شکر می کنم که مسلمانم و ایرانی ام و شکرگزارم که خدمتگزار مردم بوده ام و با محبت و همراهی آن ها در «جامعه یاوری»، ۹۲۰ مدرسه ساخته ایم.
نماینده جایگاه مردم ایران و خراسان
در ادامه «ترانه میلادی» توان یاب نخبه تهرانی دقایقی با حاضران سخن گفت و سپس نوبت به تماشای پیام تصویری استاد «غلامحسین امیرخانی» رسید. این پیش کسوت خوشنویسی ایران در پیام خود با ابراز تاسف از فراهم نشدن فرصت سفرش به مشهد، گفت: تجلیل از کیوان ساکت، تجلیل از صفات عالیه ملت ماست، این هنرمند، نماینده جایگاه مردم عزیز خراسان و همه ما ایرانیان است و تحسین ما تقدیم ایشان باد.
نمونه یک هنرمند با اخلاق
نوبت به استاد «حسن ناهید» رسید و او با وجود کسالتی که داشت، در جایگاه قرار گرفت تا درباره کیوان ساکت سخن بگوید: استاد ساکت از نظر اخلاق بهترین نمونه یک هنرمند است، این همان نکته مهمی است که زنده یاد استاد حسین تهرانی همیشه به ما نصیحت می کردند که ۹۹ درصد اخلاق مهم است ویک درصد هنر. وی افزود:خوشحالم از این که با استاد ساکت همکاری هایی در عرصه موسیقی داشته ام و در این همراهی به درجات خوبی نائل شدم.
استاد فرهاد فخرالدینی هم در این برنامه گفت: «جای من این جا نیست، من معمولا ارکستر را رهبری می کنم و خوشحال می شدم که ارکستری می بود و امشب به افتخار کیوان ساکت عزیز و با حضور خود ایشان، ارکستری را اجرا می کردیم، اما امکانات کافی نیست. خیلی چیزها دلمان می خواهد اما محقق نمی شود. وی افزود: خراسان بزرگ پیشینیه فرهنگی بسیار غنی دارد، صدها هزاران سال است که این نواها در گوش ها طنین انداز بوده و حفظ شده، ارزش و اعتبار ملت ها را فرهنگ و هنر آن ملت شکل می دهد، ملتی ارزشمند است که به هنر بها بدهد. امشب خیلی خوشحال شدم که در نکوداشت کیوان حضور یافتم، هنرمندی که هم ردیف های موسیقی را خوب می داند و هم تکنیک برتری روی سازهای تار و سه تار دارد، او برای رسیدن به این درجه از هنر ممارست زیادی کرده و  آسان به دست نیامده است. حدود دو ماه قبل بود که از من دعوت کردند که به این محفل بیایم، معمولا در محافل کمتر دعوت می شوم و امتناع می کنم، اما به خاطر دوست عزیزم کیوان ساکت که برای من ارزشمند است امروز به این جا آمدم.
رونمایی از کتاب
رونمایی از کتاب «گزیده ردیف کاربردی موسیقی ملی ایران» به تالیف استاد کیوان ساکت و مقدمه بزرگانی همچون زنده یاد استاد فرهنگ شریف، فرهاد فخرالدینی و محمدسریر قسمت بعدی این مراسم بود و شماری از هنرمندان حاضر در سالن برای رونمایی و امضای این اثر روی سن حاضر شدند.
آسمان هنر مشهد را منور کردید
نوبت به استاد کیوان ساکت رسید تا لحظاتی با حاضران سخن بگوید و او این گونه گفت: «خیلی سپاس گزارم، خودم را در حد این همه محبت نمی دیدم، بزرگان و هنرمندان دیگری در عرصه های مختلف در این شهر هستند و ترجیح می دادم که در بزرگداشت و نکوداشت استادان دیگر حضوریابم. خوشحالم، نخست از این که جمعی از گران قدرترین هنرمندان عرصه های مختلف هنری امشب آسمان خراسان بزرگ و مشهد را منور کردند. دوم از این خوشحالم که بانی این جمع، موسسه خیریه ای است که دخترانی بامحبت در آن زندگی می کنند و قلب همه ما برای همنوعان خودمان از جمله دختران این موسسه توانبخشی می تپد. به خودم می بالم که استادان بزرگ عرصه های هنری به این محفل آمدند و قدم روی چشم من گذاشتند. آن قدر ذوق زده ام که قابل توصیف نیست، بچه های همدم بهانه ای شدند تا ستاره های هنر ایران امشب قدم بر دیده من و علاقه مندانشان بگذارند». کیوان ساکت از حضور همکلاسی های قدیمی اش در این محفل هم ابراز خرسندی کرد و گفت: بعد از حدود ۴۰ سال، حدود ۵۰ نفر از همکلاسی های سابقم را پیدا کرده ام که به این مراسم آمده اند.
قدردانی مسئولان از هنرمندان
«سیدجواد حسینی» معاون استاندار نیز صحبت های خود را با خواندن بیتی آغاز کرد و گفت: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، بنیاد هیچ منزلتی پایدار نیست. وی با تجلیل از هنر و انسانیت کیوان ساکت، ادامه داد: به نمایندگی از دولت تدبیر و امید می گویم که باید قدر هنرمندان را دانست و آن ها را در صدر نشاند. حسینی با اشاره به روز جهانی معلولان، به تلاش های انجام شده برای ساخت شهر دوستدار همه انسان ها هم اشاره کرد. «محمدرضا حیدری» رئیس شورای شهر مشهد هم گفت: ای کاش می توانستیم نکوداشت فرزند هنرمند و با اخلاق شهرمان را در جمع مردم هنردوست مشهد برگزار کنیم اما مطمئن باشید که با همت استادان و مدیران و هنرمندان عزیز، در آینده ای نزدیک این کار را خواهیم کرد و امیدواریم به همت مردم این شهر، نمایندگان مردم در شورای شهر مشهد و مدیرانشان در دولت تدبیر و امید، این فضای فرهنگی و هنری دنبال شود. استادان بسیار بزرگ، کارآمد و فرهیخته ای در عرصه های مختلف هنری داریم که امیدواریم بتوانیم نکوداشت آن ها را برگزار کنیم.
* در این برنامه تعدادی از آثار هنری برای خرید با همت عالی به فروش گذاشته شد، همچنین کیوان ساکت بخش عمده ای از هدایای دریافتی خود در این مراسم را برای حمایت از دختران موسسه همدم به فروش گذاشت که در مجموع با مشارکت مردم و مسئولان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک جمع آوری شد.
*  اهدای تندیسی از کیوان ساکت که به همت بنیاد کودک تهیه شده بود، یکی از هدایایی بود که برای این هنرمند مشهدی خوشحال کننده بود.
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *