کشف آثار و بقایای حمام دوران قاجار از دل خاک در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: حین گودبرداری و مرمت حمام تاریخی حاجی رییس بقایای اصلی این بنای تاریخی عهد قاجار، کشف و لذا کار بازآفرینی و احیای آن به تعویق افتاد.

علی محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عملیات عمرانی مهر امسال آغاز شده بود، افزود: بنا بود کف موزاییکی حمام آجرفرش شده و برای امور فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار گیرد که با این کشف مشخص شد شکل کنونی حمام مربوط به دوران پهلوی است که با اندکی تغییرات بر روی خرابه حمام دوران قاجار مورد استفاده مجدد قرار گرفته بود.
وی میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای گودبرداری و مرمت بنا را ۶۰۰ میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: ۵۵۰ میلون ریال در بخش پرداخت پیمانکار و بقیه صرف سردر ورودی می شود و امسال قسمت سربینه آن به اتمام خواهد رسید.
محمدی در معرفی معماری بنا گفت: حمام دارای دو قسمت مردانه و زنانه و از ۱۷ بخش تشکیل شده بود که شامل خزینه، تون، حوض هشت ضلعی، سربینه، گرمخانه، مخزن آب سرد و گرم، است و همچنین در معماری آن هشت ستون تعبیه و با آیینه کاری و نقاشی روی آهک تزیین شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس نوشته حک شده بر سر در ورودی، حمام در سال ۱۲۷۲ هجری شمسی انتهای خیابان روحبخش
توسط حاج سید محمد رییس التجار معروف به حاجی رییس و به منظور امور عام المنفعه ساخته شده بود، افزود: این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ۵۱۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
محمدی در ادامه به خواص درمانی حمام های سنتی ایرانی اشاره و اظهار کرد: حمام ها در قدیم از چهار بخش سربینه، گرمخانه، خزینه و گربه رو تشکیل می شد و هر قسمت دارای درجه دمای متفاوتی بود که افراد بسته به مزاج سرد یا گرم خود، در قسمت خاصی از حمام مستقر می شدند.
وی افزود: علاوه بر موارد یاد شده، اجرای حجامت، خوردن نوشیدنی و مشت و مال همگی جزو آیین هایی خاص بوده که هر کدام برای سلامت بدن بسیار موثر بوده است.
محمدی گفت: بر همین اساس بنا داریم طرح خزینه درمانی و بازآفرینی حمام های سنتی به منظور احیا و تقویت طب سنتی در این شهرستان را در آینده نزدیک عملیاتی کنیم.
از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد ۶۰ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *