مخالفت با کنوانسیون پالرمو محمود صادقی

محمود صادقی، رییس فراکسیون شفاف‌سازی اقتصادی و انضباط مالی به برگزاری جلسه‌ای پیش از آغاز نشست علنی روز گذشته مجلس اشاره کرده و می‌گوید علت اصلی مخالفت‌ها با لایحه پیوستن دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی، مسائلی بوده که در این جلسه مطرح شده است. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس که خود ازجمله موافقان این لایحه است، از گفت‌وگوی خود با بعضی مخالفان صحبت کرده و می‌گوید یکی، دو نفر از آنها متن لایحه را به‌طور دقیق مطالعه نکرده بودند.

 

مجلس روز چهارشنبه به پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی رای مثبت داد؛ نظر شما در رابطه با این کنوانسیون چه بود؟

قرار بود به عنوان یکی از موافقان این لایحه در صحن صحبت کنم که درنهایت نکات مدنظر خود را در اختیار آقای مقدسی قرار دادم.

با وجود تصویب این لایحه، بعضی نمایندگان به‌شدت مخالف بودند. علت چه بود؟

واقعیت این است که وقتی با برخی از این مخالفان صحبت کردم، مشخص شد متن لایحه را دقیق مطالعه نکرده بودند و وقتی بخش‌هایی از متن لایحه را به آنها نشان دادم، گفتند که با این حساب، شبهات‌شان برطرف شده است. به عنوان نمونه، در ماده ٢ کنوانسیون بحث حاکمیت ملی مطرح شده و درواقع دولت‌ها می‌توانند به‌نحوی این کنوانسیون را اجرا کنند که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی‌شان خدشه‌دار نشود. ازطرفی دولت هم با این شرط پذیرفته که گروه‌هایی که با اشغالگری و در دفاع از خاک‌شان مبارزه می‌کنند، مشمول این تعاریف تروریسم نمی‌شوند. به نظر می‌رسد، عمده نگرانی دوستان از این جهت بود، درحالی که در متن کنوانسیون این نگرانی برطرف شده بود. البته بنده بعد از رای‌گیری با چند نفر از مخالفان صحبت کردم اما متوجه شدم که ظاهرا متن لایحه را دقیق مطالعه نکرده بودند. گویا صبح امروز (چهارشنبه) جلسه‌ای برگزار شده بود و این گروه از نمایندگان متاثر از آن جلسه مخالفت کرده بودند.

جلسه فراکسیونی بوده است؟ اتفاقا آقای رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون امنیت ملی نیز تذکری در صحن دادند و به این مساله اشاره کردند که نباید اجازه داده شود، بدعتی در مجلس ایجاد شود که بگویند نظر رهبری در یک بحث چه چیز است و چه نیست.

دقیقا نمی‌دانم اما گویا دوستان تحت تاثیر این جلسه و بدون مطالعه درست از متن کنوانسیون رای داده بودند. البته قطعا از کسی نام نمی‌برم اما یکی، دو نفر از کسانی که به‌شدت با این لایحه مخالفت کردند، متن کنوانسیون را با دقت نخوانده بودند.

فارغ از این مسائل، در بخشی از مخالفت‌ها به موضوع FATF و شفافیت مالی اشاره شد. ارتباط این دو موضوع چیست؟

این کنوانسیون مربوط به جرایم سازمان‌یافته و مسائلی همچون قاچاق انسان و موادمخدر یا تروریسم است. تعریفی که از جرم ارایه شده نیز مربوط به جرایم فراملی است، به این معنا که قسمتی از جرم در یک کشور و قسمتی در کشوری دیگر انجام شده باشد و هدف از تشکیل کنوانسیون نیز همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با این دست جرایم است. با این حال می‌تواند مربوط باشد؛ چراکه مجرمان بین‌المللی عمدتا از طریق پولشویی رد گم می‌کنند. این رویه در داعش و همچنین قاچاقچیان مافیایی دیده می‌شود. به هرحال خاستگاه این کنوانسیون پالرموی ایتالیاست و بیشتر مربوط به مافیا و جرایم مافیایی است. ازطرفی باتوجه به آنکه بحث حاکمیت ملی صراحتا در کنوانسیون موردتاکید قرار گرفته است، متوجه نگرانی دوستان نمی‌شوم. همچنین باوجود آنکه این کنوانسیون می‌تواند با بحث پولشویی ارتباط داشته باشد اما ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

نگرانی دیگر مخالفان این بود که ارتباطات ایران و گروه‌هایی همچون حزب‌الله لبنان بنابراین کنوانسیون مصداق حمایت از تروریسم باشد. آیا چنین خواهد بود؟

همانطور که تاکید کردم، دولت با شرطی که اعمال کرده گروه‌هایی همچون حزب‌الله که با اشغالگری مبارزه می‌کنند، مشمول تعاریف مربوط به تروریسم نمی‌شوند. البته نامی از هیچ گروهی نیامده است.

پس شما نگرانی این مخالفان را وارد نمی‌دانید.

مساله این است که بطور کلی تعاریف ما از تروریسم با برخی کشورهای دیگر متفاوت است و اساسا ما تعاریف این کشورها درمورد تروریسم را قبول نداریم. این رویکرد درمورد کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *