ایرانگردی در یک روز سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر از ۱۵ الی ۱۸ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خیابان سئول پایتخت

تهران- ایرنا- سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خیابان سئول پایتخت، در حالی برگزار می شود که محلی برای تجمیع تمامی قومیتی ها و فرهنگ های مختلف کشور به منزله نمادی کوچک از سرزمین ایران اسلامی با تمامی آداب و رسومش شده است.

صدای ساز و آواز محلی از همان بدو ورود به نمایشگاه گوش هایتان را می نوازند و چشمهایتان مشتاقانه به رنگین کمانی از قومیت های گوناگون ایرانی می نگرند و می درخشند.
سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر از همان بدو ورود، بوی خوش گذشته ها را به مشام مراجعه کنندگانش می رساند؛ زندگی آبا و اجدادمان و اینکه چقدر بی دغدغه و سالم زیسته اند و تمدن ایران زمین را به پیش برده اند.
رقص محلی مردان سیاه چادر عشایر شهرستان های خاش و میرجاوه در آستانه ورودی نمایشگاه آنچنان خاص و دلنشین بود که هر شهروندی را به سر ذوق می آورد و خنده بر لبانشان جاری می کند.
نمایشگاه سرشار از تنوع فرهنگی و قومیتی است و اصوات با زبان ها و گویش های مختلف ایرانی شنیده می شود؛ لباس های محلی زنان و مردان به الوان و رنگ های مختلف به مثابه پرده نقره ای سینمایی است که شما را به گیلان سرسبز قرون گذشته و یا خوزستان دلاورپرور مبارز با استعمارگر می برد.
بوی ترشی ها و شیرینی های محلی چادرهای عشایران به منزله وسوسه گاهی برای خوردن تمامی خوراکی های خوشمزه سنتی اش می شود و دل کندن از چگونگی حصیربافی، جاجیم و گلیم بافی برای تماشاگران سخت است.
حسرت و شادی دو مولفه پررنگ چهره های بازدیدکنندگان بود؛ خوشحالی از حضور در این نمایشگاه و افسوس از زندگی پرمشغله و شهرنشینی پر حاشیه ای که دارند.
جریان زندگی در سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر که با هدف آشنایی مردم به ویژه جامعه شهری، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سرمایه گذاران، اصناف و تجار از فعالیت های این قشر از ۱۵ اسفند ماه در تهران برگزار شده، ساری و جاری است و این را شهروندان و بازدیدکنندگان با تمامی حواس پنجگانه شان به خوبی لمس می کنند.
جامعه روستایی و عشایری کشور ضمن ایفای نقش تولید محصولات کشاورزی و دامی، مسئولیت خطیر حفظ امنیت غذایی کشور را عهده دار است؛ بنابراین بهره مندی از استعدادها و ظرفیت های متنوع بالقوه روستایی و عشایری می تواند به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به کار آید.
محصولات متنوع بویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی، معرفی روستاهای نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه، معرفی جاذبه های فرهنگی ، طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر، استعدادهای جوان و کارآفرین، ایجاد ارتباط دو سویه شهرنشینان با روستاییان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان (با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق) و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر است.
این نمایشگاه شامل غرفه‌ های اصلی ( به تعداد استان‌ها ) بوده و مساحت هر غرفه متناسب با تعداد شهرستان‌های تابعه هر استان و جمعیت روستایی است.
غرفه های استانی شامل غرفه های شهرستانی با سردر جداگانه به نام شهرستان بوده و هر شهرستان توانمندی های روستائیان و عشایر آن شهرستان را متناسب با فضای در اختیار به نمایش گذاشته به نحوی که برآیند غرفه های شهرستانی بیانگر توانمندی ها و استعدادها و قابلیت های مناطق روستایی و عشایری آن استان باشد.

** نمایشگاهی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران زمین

غلامرضا عبدالهی مدیر امور روستایی استان لرستان در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: 'شناسایی روستاها در برخی از استان های کشور به سبب مباحثی همچون دورافتادگی و پراکندگی شان مغفول مانده است.
آداب و رسوم استان های ایران اسلامی از شمال تا به جنوب و از غرب تا شرق دارای تفاوت هایی است که به طور حتم همگان شناخت کاملی از آن ندارند.
حداقل عملکرد مفید برگزاری سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر شناساندن این سنن و آدب قرمیت های مختلف کشور است.'
وی می افزاید: 'محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران هم اکنون یک محلی برای ایرانی کوچک شده تا هر منطقه به تفکیک شهرستان هایشان در آن حضور داشته باشند.
گویش افراد، نوع محصولات و تولیدات این اقوام ایرانی با یکدیگر متفاوت است و در این نمایشگاه به خوبی دیده می شود.
به طور حتم نمایشگاه های اینچنین در آشنایی و شناساندن مباحثی همچون شناساندن روستاها و ارتقای جایگاه شان و فلسفه زندگی عشایری تاثیرگذار خواهد بود'
عبدالهی ادامه می دهد: ' خوشبختانه دولتمردان نیز اهتمام جدی برای شناساندن ظرفیت های مغفوا روستایی و عشایری دارند و این را می توان در اقدامات سه سال گذشته به وضوح مشاهده کرد.
البته معتقدم امسال زمان برگزاری این نمایشگاه با توجه به نزدیکی روزهای نوروزی مناسب نبوده و شاید آمار بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته افزایش نداشته باشد.'

** فرصتی مغتنم برای شناساندن توانایی زنان روستایی و عشایری

الهام محمدی مدیر غرفه شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان هم در همین زمینه به ایرنا می گوید: ' امسال سومین باری است که در این نمایشگاه شرکت کرده ایم و تقریبا همه غرفه ها طی این چند سال نوع سلیقه بازدیدکنندگان و خریداران اجناس روستایی و عشایری را شناخته اند.
بر همین اساس امسال تنوع اجناس تولیدی روستایی در سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر پررنگ تر است.'
وی می افزاید: 'متاسفانه تاکنون استقبال زیادی از جانب مردم نسبت به سال گذشته از این نمایشگاه نشده است که شاید یکی از دلایل این امر عدم اطلاع رسانی کافی در رسانه ها، جراید و صدا و سیما باشد.
همچنین تبلیغات شهری اندکی نیز برای برگزاری سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر شده است و همه این اوامر تاکنون دست به دست هم داده تا انتظارات آنگونه که شایسته است؛ برآورده نشود.'
مدیر غرفه شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان می کند: یکی از شعارهای انتخاباتی و رویکرد حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، حضور پررنگ تر بانوان در عرصه های اجتماعی بود که خوشبختانه شاهد این امر هستیم.
یکی از نمونه های بارز این تصمیم گیری حضور بسیار چشمگیر زنان روستایی و عشایر برای معرفی محصولات و تولیداتشان در این نمایشگاه هستیم که جای خوشحالی دارد.
امسال علاوه بر بها دادن بیشتر برای زنان استان های مختلف در این نمایشگاه، میدان عمل گسترده نیز بدان ها داده شده تا حداقل توانایی و پتانسیل موجود در قشر زنان را بیشتر به جامعه معرفی کنند.'

**ملزم به آشنایی فرزندانمان با تاریخ کهن و افتخارآمیز ایران هستیم

شیوا شهیدی ۶۵ ساله و بازنشسته آموزش و پرورش که از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود نیز در مورد دلایل حضورش به خبرنگار ایرنا می گوید:' برای اینکه با استان های مختلف کشور آشنا شوم و پی به رسم و رسوم و سنت هایشان ببرم؛ به این نمایشگاه آمده ام.
شناخت با فرهنگ و صنایع روستاییان و عشایر و نیز آشنایی از طریق هم کلامی با مردان و زنان اقوام مختلف ایرانی از اهداف اصلی برای حضور در این نمایشگاه بوده است.'
وی اظهار می دارد: ' معتقدم این نمایشگاه برای مراجعه کنندگان و شهروندان بسیار موثر است و برای افرادی که هم سن و سال با من باشند؛ به نوع یادآوری و تداعی بخش گذشته هایمان است.
از جوانان سرزمینم دعوت می کنم که به سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر بیایند و با توانمندی های هم میهنانشان هر چه بیشتر آشنا شوند.
حیف است که چنین پتانسیل بسیار عظیم و گسترده ایرانی ناشناخته باقی بمانند و نسل جدید از چگونگی این زندگی ها آشناییتی نداشته باشند و یا فراموش کنند.'
شهیدی یادآور می شود: ' باید فرهنگ و سنت خودمان را زنده نگه داشته و برای نسل های جدید و آیندگان معرفی کنیم و بر همین اساس برگزاری سالیانه این نمایشگاه باید افزایش یابد و مدارس دانش آموزانشان را به این نمایشگاه بیاورند.
همچنین این نمایشگاه فرصتی مغتنم و ارزشمند برای دانشجویان رشته های تاریخ، هنر، جامعه شناسی، روان شناسی و غیره است تا یافته های بکر و شناخت علمی به آنها بدهد.
نباید گذشته هایمان را فراموش کرده و باید از این میراث بسیار ارزشمند نگهداری کنیم.'

** نمایش اتحاد ملی در نمایشگاه

قاسم حمادی مدیر غرفه خوزستان نیز در همین زمینه به ایرنا می گوید: ' معتقدم سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر بسیار خاص است و با اینکه کار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم این نیست؛ اما شاهکار کرده اند.
تمام ظرفیت ها از قبیل گردشگری، بوم گردی، صنایع دستی، غذا، لباس، محصولات کشاوری و غیره در این نمایشگاه عرضه می شود و هر بازدیدکننده ای می تواند ایرانی کوچک را در این نمایشگاه ببیند و با فرهنگ های مختلف کشور آشنا شود.'
وی می افزاید:' این نمایشگاه محلی بسیار مناسب و مطلوب برای نشان دادن اتحاد ملی و اقوام بوده است و توانسته این وحدت ایرانی را به خوبی نشان دهد.
روابط بین اقوام و ارتباط نسل جدید با گذشتگان و نیز ارتقای شاخصه های اقتصادی مناطق محروم از جمله دیگر رویکردهای سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر به شمار می رود.'

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *