معاون فرماندار تربت حیدریه: کشف منطقه جدید باستانی قدمت تاریخی تربت حیدریه را افزایش داد

تربت حیدریه – ایرنا – معاون سیاسی اجتماعی فرماندار تربت حیدریه گفت: به تازگی منطقه جدید تاریخی در این شهرستان کشف شده که نتایج بررسی های تاریخی در این خصوص عقبه تاریخی تربت حیدریه را، بسیار افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، مهدی ناصری روز یکشنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه افزود: در صورت قطعی شدن گمانه زنی های اولیه توسط کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، علاوه بر آنکه قدمت تاریخی منطقه تربت حیدریه از سیستان و بلوچستان نیز بیشتر خواهد شد، نقطه عطفی برای تغییر نگارش تاریخی این خطه خواهد بود.
*** کشف چندین کوزه تاریخی متعلق به دوران قبل از اسلام در تربت حیدریه
در طی ماه های اخیر چندین کوزه تاریخی متعلق به دوران قبل از اسلام در یکی از روستاهای شهرستان تربت حیدریه کشف شده بود.
طی گزارش اعضای انجمن میراث فرهنگی، این خمره و کوزه های سفالی حین شخم زدن زمین کشاورزی در اطراف یکی از روستاهای تربت حیدریه کشف شده است.
براساس بررسی اولیه احتمال دارد این اشیا مربوط به دوران قبل از اسلام و اوایل اسلام باشد که اشیای مزبور پس از اخذ مجوز و بررسی علمی به موزه منتقل خواهد شد.
در ادامه این جلسه همچنین مصوب شد انجمن های میراث فرهنگی در چهار بخش مرکزی، بایگ، رخ و کدکن فعال شوند.
همچنین در جلسه امروز احیای حمام صفاییان (گودی) واقع در کوچه شیر چهار سوق توسط بخش خصوصی مورد تصویب قرار گرفت.
امروز همچنین در مزار قطب الدین حیدر آموزشگاه صنایع دستی (طلا و جواهر) توسط بخش خصوصی و با حمایت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز مرکز آموزش فنی و حرفه ای تربت حیدریه آغاز بکار کرد.
تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در منطقه تربت حیدریه، ۴۷ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *