اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری دیدار کردند سکوت در برابر تغییر کابینه

اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون امید به همراه رؤسای کمیسیون‌ها و همچنین اعضای این فراکسیون در هیئت‌رئیسه مجلس، روز گذشته به دیدار رئیس‌جمهوری رفتند؛ دیداری دوساعته که تقریبا تمام اعضای شرکت‌کننده در آن احساس رضایت داشتند. اعضای فراکسیون در این دیدار ضمن ارائه پیشنهاد کمک به دولت، درباره موضوعات مختلف، از جمله وضعیت اقتصادی و سیاسی، رفع حصر، ممنوع‌التصویری خاتمی، احکام دانشجویان بازداشتی و دراویش صحبت کردند. به گفته اعضای فراکسیون، دولت ضمن حمایت از عملکرد خود در حوزه اقتصادی اعلام کرده است که درباره موضوع حصر تلاش خود را کرده، اما آن را رسانه‌ای نمی‌کند و نیز پیگیر وضعیت دانشجویان و دروایش زندانی نیز است.
روحانی گفت همه تلاشم را برای رفع حصر کردم
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران که در جلسه صبح دیروز حاضر بود، درباره فحوای آن به اعتمادآنلاین گفته است: رئیس‌جمهور درباره رفع حصر گفتند تلاش‌های زیادی کردم و جلسات زیادی گذاشتم، منتها اینکه به مردم گزارش بدهم تأثیری در اصل ماجرا ندارد، اما من همه تلاشم را کردم. همان‌طور که در انتخابات گفتم، من مخالف هرگونه حصرم، اما با اینکه پیگیری‌هایم تبدیل به یک معضل سیاسی- اجتماعی شود، موافق نیستم.
حضرتی با اشاره به مباحث اقتصادی مطرح‌شده در دیدار با روحانی، گفت: در حوزه اقتصادی نیز مباحثی مطرح شد مبنی‌بر اینکه دولت باید درخصوص هدایت نقدینگی و کنترل آن اقداماتی را انجام دهد. همچنین راجع به مسئله سهمیه‌بندی سوخت و چگونگی تخصیص ارز به کالاهای مختلف صحبت‌هایی مطرح شد.
روحانی گفت هیچ‌وقت به این اندازه شاغل نداشتیم
او ادامه داد: درباره مشکلات حوزه اقتصادی رئیس‌جمهور گفتند با وجود اینکه فشارهای بین‌المللی بر ما وجود دارد، دولت موفقیت‌های زیادی داشته است. قبل از اینکه ترامپ رسما تحریم‌ها را اعلام کند، این تحریم‌ها اعمال‌ شده و ‌بانک‌های دنیا محدودیت‌هایی پیدا کردند و همکاری‌هایی که در سطح بین‌الملل داشتیم کاهش پیدا کرده است، ما ۷۵۰ هزار شغل در دولت دوازدهم در یک سال گذشته ایجاد کردیم که این رقم بسیار خوب و کارنامه درخشانی است. برای اولین‌بار در طول تاریخ تعداد شاغلان به ۲۴ میلیون و ۶۰ هزار رسیده و هیچ‌وقت به این اندازه شاغل نداشتیم.
حضرتی گفت: در حوزه سیاست خارجی آقای روحانی گفتند که ما روندی را داشتیم و برجام را دنبال می‌کردیم و آثار مثبتی هم داشت، اما پدیده‌ای به نام ترامپ آمده و ترامپ تنها برای ما دردسر درست نکرده، بلکه برای اروپا، چین، ترکیه، مکزیک و بسیاری از کشورهای دیگر نیز دردسر درست کرده و آنها هم درگیر هستند. این شرایط جدیدی است که در آن به‌سر می‌بریم. بنابراین مواضعی که من در سیاست خارجی می‌گیرم متناسب با شرایط جدید است و نافی مواضع گذشته من نیست.
سکوت روحانی درباره ترمیم کابینه طبیعی است
او با تأکید بر لزوم‌ ترمیم کابینه، ادامه داد: ضرورت ترمیم کابینه از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بود. اعضای فراکسیون امید در این خصوص تأکید کردند که باید افرادی در کابینه حضور داشته باشند که شرایط جدید را درک کنند و جدیت داشته باشند، اما آقای روحانی راجع به تغییرات و ترمیم در کابینه چیزی نگفتند و سکوت کردند و تنها اعضای فراکسیون امید تذکراتی دادند. البته سکوت رئیس‌جمهور طبیعی است و تا زمانی که افرادی را معرفی نکرده‌اند نمی‌توانند بگویند. این نماینده مجلس گفت: همین‌طور رئیس‌جمهور از بحث حوزه اجتماعی مانند استفاده بیشتر از زنان، جوانان و اقلیت‌های مذهبی در بدنه مدیریتی دولت گفتند که این موارد جزء اصول کار من است و دراین‌باره به وزرا تذکر داده‌ام و در کابینه رسما اعلام کرده‌ام که من تصمیم داشتم حداقل دو زن در کابینه بیاورم، ولی موانعی وجود دارد که نمی‌خواهم آن را عنوان کنم و به مصلحت هم نیست که این موانع را بگویم.
حضرتی گفت:‌ درباره احکام سنگین برای دانشجویان بازداشت‌شده، فعالان محیط‌زیستی‌ و دراویش نیز صحبت کردیم که ایشان گفت لحظه‌به‌لحظه این موضوعات را در دولت از طریق وزیر دادگستری و وزیر علوم رصد و پیگیری می‌کند و به وزرای مربوطه تذکر می‌دهد پیگیر باشند و حتی گفتند از طریق رؤسای قوا نیز مسئله را پیگیری کرده‌اند.
روحانی به رفع حصر امیدوار است
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در این دیدار، مسائل و موضوعات حول محور سیاست خارجی، اقتصاد، تحریم‌ها، برجام و شرایط خاصی که به واسطه خروج آمریکا از برجام برای ایران ایجاد شده و مشکلاتی که بر سر راه دولت قرار گرفته، مطرح شد.
او با بیان اینکه رفع حصر مطالبه قبلی فراکسیون امید و بدنه اجتماعی منتسب به اصلاح‌طلبان بوده است، گفت: این موضوع در شعارهای آقای روحانی نیز مطرح شده بود. ایشان در این دیدار توضیحاتی درباره حصر داد و گفت همچنان مخالف حصر است، اما شرایط خاصی وجود دارد که باید سپری شود و پیشرفت‌ها خوب بوده، برخی موانع برداشته شده و حل این مشکل رو به جلوست. آقای روحانی همچنین امیدوار به حل این مشکل و رفع حصر هستند.
فاطمه سعیدی نیز در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره این جلسه چنین توضیح داد: نمایندگان عضو فراکسیون امید حدود یک ساعت مسائل جاری مانند مشکلات اقتصادی، برجام و سایر موارد را مطرح کردند، رئیس‌جمهور نیز در مقابل نزدیک به یک ساعت به سؤالات و پرسش‌های ما پاسخ دادند. من به‌عنوان عضوی از فراکسیون حقوق شهروندی از رفع حصر،‌ تعیین‌تکلیف بازداشتی‌های محیط ‌زیست، احکام سنگین دانشجویان،‌ زندانیان دروایش،‌ معضلات قشر زحمت‌کش معلمان و آموزش‌وپرورش و حضور زنان، مسائلی را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتم و ایشان نیز به تناوب پاسخ دادند. رئیس جمهور تأکید کردند مدت‌هاست پیگیر مسائلی مانند احکام دانشجویان و رفع حصر هستند.
انتخاب حضار از سوی هیئت‌رئیسه
نجفی‌خوشرودی، از دیگر شرکت‌کنندگان در این دیدار، به ایلنا گفت: تأکید اعضا بر این موضوع بود که در شرایط کنونی کشور، این فراکسیون آمادگی دارد به دولت برای گذراندن این مسیر کمک و از آن حمایت کند.
این نماینده مجلس عنوان کرد: به‌طور کلی جلسه را مثبت ارزیابی می‌کنم و معتقد هستم این جلسات باید به صورت منظم و دائم برگزار شده و فرصتی مهیا شود تا فراکسیون امید به‌عنوان جریان حامی آقای روحانی در مجلس دیدگاه‌های خود را در اختیار ایشان قرار دهد.
نجفی در پاسخ به این سؤال که علاوه بر هیئت‌رئیسه فراکسیون، مبنای انتخاب سایر اعضا برای شرکت در این جلسه مشترک چه بوده است، گفت: سایر اعضا برای شرکت در این جلسه از سوی هیئت‌رئیسه انتخاب شده بودند.
روحانی: حفظ امید به آینده کشور ضرورت است
رئیس‌جمهوری نیز در این نشست ضمن تقدیر از حمایت‌های فراکسیون امید مجلس از برنامه‌های دولت، به تشریح مهم‌ترین مسائل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد پرداخت و گفت: در شرایط ویژه‌ای که امروز به ‌واسطه خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام با آن مواجه هستیم، مدیریت شرایط برای گذر از این دوران و حفظ امید به آینده در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بکوشیم مردم نسبت به آینده، هیچ‌گونه نگرانی‌ای نداشته باشند. روحانی با اشاره به اینکه شرایط و اقتضائات فعلی گسترش تعامل و همکاری بیش از پیش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروری می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس باید برای دستیابی به اهداف مهم و سامان‌دادن به برخی مشکلات کشور شکل بگیرد تا بتوانیم در کنار هم کار بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم بزنیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت همچنان مصمم پای وعده‌های خود به مردم در دوران انتخابات ایستاده و برای عملی‌کردن قول‌هایش تلاش می‌کند، آمار مثبت در زمینه اشتغال، فقرزدایی، صادرات غیرنفتی، درآمدهای عمومی دولت و اختصاص ۲۰ برابری بودجه عمرانی در چهارماهه سال جاری را که با وجود شرایط و مشکلات خاص سیاسی و اقتصادی محقق شده، گواه بخش مهمی از آنها دانست.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز در این نشست موفقیت دولت در عمل به وعده‌ها و اجرای برنامه‌هایش را دغدغه اصلی اعضای این فراکسیون عنوان کرد و بر ضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر دولت و مجلس در راستای پاسخ به مطالبات مردم و رفع مشکلات کشور تأکید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *