به بهانه زاد روز ابراهیم قنبری مهر سازنده ساز او جانش را در سازهایش می‌دمد (نداسیجانی خبرنگار)


نقش هنرش دربند بند تاروپود سازها، چون ردیف‌هایی که برسازمی نشیند، خودنمایی می‌کند. او را پدر سازسازی ایران می‌نامند. سال‌های بسیاری است که محصول هنر سازسازی‌اش دردستان بزرگان موسیقی نشسته است چرا که اوست که ساز را در کنار سیم می‌نشاند تا از خشک سیم و خشک چوب، آوای دوست برآید. ابراهیم قنبری مهر نام آشنای موسیقی ایران است و هر آنچه سخن از او گفته شود ناتمام است چرا که نام او در کنار تاریخ موسیقی ایران بارها و بارها تکرار و ثبت شده است؛ هنرمندی که مبدعی نام‌آور درهنر ساز‌سازی ایران به شمار می‌آید.

٭ ٭ ٭
کیوان ساکت
نوازنده تار و سه تار
حدود ۹۱ سال پیش بود؛ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۰۶، فرزندی در تهران چشم به جهان گشود که بعد‌ها تأثیرزیادی در هنرساختن سازازخود به جای گذاشت و یکی از نام آورترین و مشهورترین چهره‌های ‌ویولن‌سازی و به‌دنبال آن یکی از خوشنام‌ترین و بهترین چهره‌های ساز سازی سازهای ملی ایران شد. استاد ابراهیم قنبری مهر یکی از نام آورترین چهره‌های ساز‌سازی معاصر موسیقی ایرانی است. استاد قنبری مهر در جوانی به کلاس استاد بزرگ موسیقی استاد صبا رفت و خیلی زود محضر این استاد بزرگ را درک کرد و یکی از یاران و دوستان نزدیک استاد ابوالحسن خان صبا بود و با راهنمایی استاد صبا به ساختن ساز ویولن روی آورد. امروز نام استاد ابراهیم قنبری مهربا هنر ویلن‌سازی عجین شده است و ‌ویولن‌های ساخت ایشان دردست بسیاری از نوازندگان سرشناس جهان و ایران و در بسیاری از سالن‌های کنسرت و آلبوم‌های موسیقی به صدا در آمده است ازجمله یهودی منوهین (نوازنده برجسته ویولن) بسیاری از کنسرت‌های معروفش را در سراسر دنیا با دو ویولنی که از استاد قنبری مهر گرفته بود اجرا کرد و بارها و بارها در روی صحنه و در پشت صحنه نام استاد قنبری مهر را به‌عنوان یکی از افتخارات ایران زمین به زبان آورد. همچنین در زمانی که استاد قنبری مهر در کارگاه اتی ین واتلو در فرانسه نزد برادران واتلو مشغول کارآموزی و تکمیل اطلاعات خود در زمینه ساخت و تهیه ویلون بود با اویستراخ (نوازنده بزرگ ویولن) آشنا شد و زمانی که واتلو خواست ویولن استاد را امتحان کند، دیوید ایستراخ (نوازنده چیره دست ویولن) صدای ویولن ساخت استاد قنبری مهر را بهتر از ویولن ساز ساخت استرادیواریوس (یکی از نفیس‌ترین  ویولن‌های جهان) تشخیص داد و به همین سبب تأییدیه‌ای پر ارزش به استاد قنبری مهر داد که این از افتخارات فرهنگ ساز‌سازی ایران است. استاد قنبری مهر دررشته سازهای ایرانی مانند تار، سه تار، کمانچه، قیچک، تنبک، بربط و همه سازهای دیگر تحولاتی عظیم به‌وجود آورد. همچنین نبوغ ایشان باعث شد مشکل کوک و سیم انداختن بسیاری ازسازها از جمله تار و سه تار مرتفع شود. نام استاد قنبری مهر را می‌توان در کنار نام استادانی چون ابوالحسن خان صبا و کلنل علینقی وزیری به‌عنوان پدرساز‌سازی نوین ایران آورد. فرخنده باد می‌گویم زادروز ایشان را و امیدوارم که سال‌های سال سایه ایشان بر سر خانواده موسیقی و همه مردم فرهیخته و فرهنگ دوستان ایران بماند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *