همایش ملی زعفران در تربت حیدریه برگزار می شود تربت حیدریه – ایرنا – رییس دانشگاه تربت حیدریه گفت: پنجمین همایش ملی زعفران به میزبانی این دانشگاه در روزهای ۲۳ تا ۲۴ آبان ماه امسال برگزار می شود.

محمدحسن فتحی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این همایش ۲ روزه جدیدترین یافته های علمی در قالب مقالات علمی، نشست های تخصصی، سخنرانی های کلیدی، کارگاه ها و نمایشگاه ‌های تخصصی جانبی ارایه می‌ شود.
وی در خصوص اهداف برگزاری همایش، گفت: ارتقای سطح دانش محققان، کشاورزان و شرکت کنندگان در همایش از طریق ارایه مقالات کلیدی و پوسترها و جدیدترین دستاوردهای علمی در زمینه زعفران، فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور عرضه آخرین دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور در قالب مقالات علمی و نشستهای تخصصی آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور با صنایع فعال در زمینه زعفران، از جمله مهمترین اهداف برپایی جشنواره است.
ایجاد هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات زعفران، معرفی شرکتها و صنایع فعال در بخش زعفران کشور از طریق برگزاری نمایشگاه های جانبی و ارتقای سلامت جامعه با استفاده از فرهنگ سازی مصرف زعفران و فراورده های آن، از دیگر اهداف برپایی همایش است که فتحی به آن ها اشاره داشت.
وی با بیان این که همایش در پنج محور برگزار می شود، گفت: محور نخست تولید زعفران است که در آن به مباحثی چون فیزیولوژی و اکولوژی تولید، پهنه بندی و مدیریت زراعی زعفران، تکنولوژی تولید بنه، تغییر اقلیم و تولید زعفران، تنش شوری و خشکی، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز پرداخته می شود و محور دوم زیست فناوری زعفران نام دارد که در این بخش به موضوعاتی چون به نژادی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی پرداخته می شود.
فتحی محور سوم را اقتصاد و صنعت زعفران عنوان و اظهار داشت: در این بخش چالش های صادراتی، برند سازی و مدیریت بازاریابی و در محور چهارم با عنوان خواص بیوشیمیایی، کاربردهای دارویی و مصارف پزشکی زعفران به مباحث فیتوشیمی، طب سنتی، اثرات فارماکولوژیک، اثرات بالینی، فرمالاسیون و کنترل پرداخته خواهد شد.
محور پنجم حمایش را رییس دانشگاه تربت حیدریه صنایع غذایی و دانش بومی زعفران نامید و گفت: در این قسمت فرآوری، کنترل کیفیت، نوآوری و تولید، محصولات دانش بنیان، فرهنگ و مطالعات باستانی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه علاقه مندان به شرکت در همایش تا یکم شهریور امسال فرصت دارند اصل مقاله خود را به آدرس اینترنتی http://www.saffron2018.ir یا ایمیل همایش به آدرس اینترنتی si@torbath.ac.ir ارسال کنند، افزود: ۱۵ شهریور زمان اعلام نتایج داوری اصل مقالات و آخرین مهلت ثبت نام در همایش نیز، ۳۰ مهر ماه امسال خواهد بود.
فتحی مکان برگزاری همایش را دانشگاه تربت حیدریه به آدرس: تربت حیدریه – کیلومتر ۷ جاده مشهد – دانشگاه تربت حیدریه – ساختمان اداری طبقه سوم – دبیرخانه دایمی همایش های دانشگاه تربت حیدریه اعلام کرد.
رییس دانشگاه تربت حیدریه در خصوص سابقه برگزاری همایش نیز گفت: نخستین دوره همایش را سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آبان ماه سال ۶۷ و در مرکز آموزش اسلام آباد قائن با همکاری جهاد کشاورزی استان خراسان برگزار کرد.
وی افزود: دومین دوره همایش را نیز سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان با همکاری جهاد کشاورزی استان در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آذر سال ۷۳ و در گناباد برگزار کرد.
فتحی همچنین گفت: سومین دوره همایش توسط پارک علم و فناوری خراسان، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ ۲۳ و ۲۴آذر سال ۸۲ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و چهارمین همایش ملی زعفران نیز در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آبان سال ۹۴ و توسط دانشگاه بزرگمهر قاینات در شهر قاین برگزار شد.
از جمله فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه تربت حیدریه که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع زعفران ارتباط دارد می توان به شرکت ۶ تن از محققان این دانشگاه برای شرکت در پنجمین همایش بین المللی زعفران به میزبانی کشور مراکش در سال ۹۵، اشاره داشت.
همچنین این دانشگاه تا سال ۹۵ سه دوره همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق ۱۴۰۴ را، برگزار کرده است.
دانشگاه تربت حیدریه دارای دو هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو، ۳۴ استاد ثابت و ۱۸۰ نفر استاد مدعو است که دانشجویان در ۲۷ رشته مشغول تحصیل هستند.
در سطح شهرستان تربت حیدریه هفت واحد دانشگاهی شامل دانشگاه عالی تربت حیدریه، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم پزشکی، علمی کاربردی، فرهنگیان و نیز فنی و مهندسی به استعداد ۱۰ هزار دانشجو فعال هستند.
در این دانشگاه ها ۳۰۰ نفر استاد اعم از دایمی و مدعو حضور دارند که ۹۰ درصدشان عضو جامعه بسیج اساتید هستند و در این دانشگاه ها ۱۵۰ رشته تحصیلی تدریس می شود که عمده ترین آن ها علوم انسانی، کشاورزی و فنی و مهند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *