آغاز برداشت طلای سرخ از اراضی زعفرانی ترین شهر جهان

فصل برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران شهرستان های تربت حیدریه و زاوه بعنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان آغاز شده و در همین ابتدا، محور مواصلاتی زعفرانی ترین شهر جهان شاهد برداشت این محصول است.

به گزارش خبرنگار تابان تربت، کار برداشت زعفران از ۲۱ هزار هکتار اراضی زعفران در شهرستان های تربت حیدریه و زاوهبعنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان آغاز شده است.

 

در اوایل آبانماه و با سرد شدن هوا، فصل برداشت طلای سرخ از مزارع زعفران شهرستان های تربت حیدریه و زاوه بعنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان آغاز شده و در همین ابتدا، محور مواصلاتی زعفرانی ترین شهر جهان شاهد برداشت این محصول است.

محصول زعفران بعنوان یکی ازمهمترین منابع در آمدزایی و اشتغال مردم منطقه تربت حیدریه به شمار می رود که حدود ۶۰۰ هزار نفر روز در شهرستانهای تربت حیدریه و زاوه مشغول برداشت و فرآوری این محصول هستند.

 

علاوه بر تربت حیدریه و زاوه که عنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان را یدک می کشند، این محصول در شهرستانهای مه ولات، رشتخوار، کاشمر، بردسکن، نیشابور و فریمان نیز کشت می شود اما خاک حاصلخیز جلگه زاوه در منطقه تربت حیدریه بر عیار طلای سرخ در این منطقه افزوده است.

 

بر همین اساس از مجموع ۱۰۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استانهای خراسان رضوی با ۸۴ هزار هکتار و ۷۸ درصد تولید و خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود ۷ درصد و همچنین سایر استانها با ۸ هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

 

میانگین برداشت زعفران در اراضی منطقه تربت حیدریه هر هکتار ۴٫۲ کیلو گرم است که با روش های نوین و ارگانیک در سالهای اخیر در برخی مزارع این رقم به چهار برابر افزایش یافته است.

امسال پیش بینی می شود از سطح ۲۰ هزار هکتار اراضی زعفران منطقه تربت حیدریه حدود ۷۰ تن زعفران خشک برداشت شود.

 

در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه و بیش از ۲۰ هزار خانوار در زاوه به این کار اشتغال دارند.

 

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

 

قیمت زعفران خشک دغدغه اصلی کشاورزان

اما با توجه به فصل برداشت این محصول مهمترین دغدغه کشاورزان و تولید کنندگان زعفران قیمت آن است که سال گذشته با ورود سازمان تعاون روستایی کشور برای حمایت از کشاورزان خرید توافقی را با قیمت ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال را اجرا کردند و هرچند دارای معایبی بود اما غالب کشاورزان از آن راضی بودند.

 

امسال با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار، قیمت طلای سرخ در حال حاضر بین ۷۵ تا ۱۸۰ میلیون ریال (پوشال معمولی تا نگین صادراتی) در بازار معامله می شود.

 

در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران تر در بازار گل بین ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار ریال معامله می شود که این میزان نسبت به ۱۰ روز گذشته(اوایل ورود گل به بازار) کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

 

نیازی به خرید توافقی زعفران نیست

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه در خصوص خرید توافقی و حمایتی از کشاورزان گفت: با توجه به اینکه سال گذشته قیمت تمام شده هر یک کیلو زعفران خشک(۳۵ میلیون ریال)، کشاورزان را دچار خسارت می کرد سازمان تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان خرید توافقی را با قیمت ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال را اجرا کرد.

 

سید جواد معاونی گفت: امسال با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت هر یک کیلو گرم زعفران خشک در بازار بین ۷۵ تا ۱۸۰ میلیون ریال از پوشال معموملی تا نگین صادراتی معامله می شود سازمان تعاون روستایی نیازی نمی بیند که برای خرید توافقی وارد شود.

 

وی افزود: هر زمان احساس شود که قیمت هر یک کیلو گرم زعفران خشک برای کشاورز خسارت بشمار می رود سازمان تعاون روستایی مانند سال گذشته موضوع خرید توافقی را اجرا خواهد کرد اما در حال حاضر نیازی به این کار نیست.

 

اجرای چهارمین جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه

همچنین قرار است مانند سنوات گذشته چهارمین جشنواره ملی عکس زعفران در روزهای ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه امسال با حضور خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی  به میزبانی تربت حیدریه و زاوه برگزار شود.

 

دبیر این جشنواره ا بیان این که معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران و نیز ثبت و مستند‌سازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی این محصول از دیگر اهداف برپایی جشنواره است، گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای چهارمین سال پیاپی، برگزار می شود.

 

سلیمان گلی با بیان این که جشنواره در ۲ بخش اصلی و جنبی برگزار و امسال دست عکاسان را باز گذاشتیم تا از هر موضوع مرتبط با زعفران عکاسی کنند و خود را محدود به مزارع زعفران نکنند، گفت: شرکت کنندگان در بخش اصلی یا حضوری، با دوربین های دیجیتال و تنها از مزارع مورد نظر جشنواره مجاز به تهیه تصویر هستند، اما در بخش جنبی با غیرحضوری می توانند با هر نوع دوربین و حتی تلفن همراه از مزارع شهر و استان خود عکس تهیه و ارسال کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *