تربت حیدریه- ایرنا- مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله رجبعلی مروج تربتی روز پنجشنبه در دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

تربت حیدریه- ایرنا- مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله رجبعلی مروج تربتی روز پنجشنبه در دانشگاه تربت حیدریه برگزار شد.
مراسم گرامیداشت آیت الله مروج در تربت حیدریه برگزار شد
امام جمعه تربت حیدریه در این مراسم گفت: آیت الله مروج علاه بر اینکه از مقام شامخ علمی برخوردار بود، در توسعه علوم دینی و تقویت بنیانهای علمی حوزه علمیه تربت حیدریه نقش بسزایی داشته است.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: علاوه بر این مرحوم مروج فرزندش را تقدیم نظام اسلامی نمود که در دوران دفاع مقدس با اهدای جان خود از مرزهای میهن اسلامی دفاع کرده است.
وی ادامه داد: خدمات این عالم ربانی در حوزه فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست زیرا سالها با کسب علم و مجاهدتهای فراوان به مردم خدمت می کرد.
رئیس دانشگاه تربت حیدریه نیز در این مراسم گفت: این بزرگداشت به همت بنیاد خیران حامی دانشگاه تربت حیدریه و با همکاری سایر ادارت شهرستان برپا شده است.
محمدحسن فتحی افزود: همچنین از فرزند مرحوم، مهدی مروج تربتی به عنوان خیر حامی دانشگاه تجلیل می شود که پیش از این تعهد ساخت هشت سرسرای ورزشی را در خراسان رضوی بر عهده گرفته است. دو باب از این سرسراهای ورزشی در بوستان جنگلی پیشکوه و دانشگاه تربت حیدریه بنا می شوند.
وی ادامه داد: عبدالرسول مروج تربتی دیگر فرزند این عالم جلیل القدر در دوران دفاع مقدس برای دفاع از میهن اسلامی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
آیت الله رجبعلی مروج تربتی فرزند ملامحمد مرداد ۱۲۸۵ شمسی در روستای چخماق بخش زاوه شهرستان تربت حیدریه متولد شد و برای کسب علم و دانش از زادگاه خود خارج و به شهرهای تربت حیدریه، مشهد و نجف اشرف مهاجرت و سال ۱۳۲۰ با دختر مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی از مراجع عالی قدر نجف ازدواج کرد.
این عالم گرانقدر به مدت ۲۴ سال در حوزه علمیه نجف مشغول به تحصیل شد و از محضر درس آیات عظام آقا ضیا عراقی، میرزا محمدحسین نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، سیدمحسن حکیم، سید عبدالله شیرازی و آیت الله شیخ عبدالحسین رشتی و برخی از مراجع آن زمان استفاده علمی کرده و به درجه اجتهاد رسید.
آیت الله مروج سال ۱۳۳۳ به تقاضای مردم و توصیه آیت الله سید یونس اردبیلی به تربت حیدریه بازگشت و سالها به تدریس سطح عالی (رسائل و کفایه) و ترویج علوم و فقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مشغول شد و طلاب فراوانی را پرورش داد. وی همواره شهرت به تقوا، ساده زیستی، نظم امر، دقت در بیت المال و طهارت نفس داشت.
مرحوم مروج همچنین ۱۶ سال امامت جماعت مسجد شیخ یوسفعلی تربت حیدریه را بر عهده داشت و از مبارزان مجاهد و پیشگامان مبارزه با رژیم طاغوتی بود که نقش قابل توجهی در مبارزات انقلابی مردم در زمان رژیم طاغوتی داشت. وی سال ۱۳۴۹ شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در صحن عتیق حرم امام رضا(ع) در مشهد به خاک سپرده شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *