دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت: دود نظام سهمیه‌بندی کنکور به چشم علم و پیشرفت کشور می‌رود


دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور با تاکید بر این‌که ما از مسئولان می‌خواهیم در امور دانشگاه‌ها دخالت نکنند، گفت: ما امروزه شاهد هستیم در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی، رتبه‌های اول، دوم و سوم کنکور در کنار رتبه‌های ۱۰۴هزارم قرار گرفته‌اند که این امر نشان دهنده دخالت نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی در کار دانشگاه است.

وی با انتقاد نسبت به دخالت برخی نهادها در امور دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: بسیار خجالت‌آور است که سه دهم درصد از بودجه کل کشور به حوزه تحقیقات اختصاص داده می‌شود، ولی در زمان تحقق آن اعلام می‌شود که باید از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها سوال شود. این گفته نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران کمتر به حضور عالم و علم باور دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر قرار باشد انقلاب صادر شود با مغز، قلم و علم و دانایی صادر می‌شود. این همان کاری است که چین انجام داده است .

وی تاکید کرد: ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم نهادهای نظارت‌گر از نظر امنیتی براساس قانون شهروندی و قانون اساسی می‌توانند هر کاری را در محیط دانشگاه انجام دهند، ولی دولت و مجلس شورای اسلامی نباید در امور دانشگاه‌ها دخالت داشته باشند، چرا که این امر آسیب‌زننده علم و دانشگاه است.

قاضی‌زاده با انتقاد به نحوه‌ی پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری خاطر نشان کرد: در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ما در کنار رتبه‌های اول، دوم، سی‌ام و چهل‌ام، رتبه هشتادوچهارهزارم و صدوچهارهزارم قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با طرح این سوال که چه کسی مسئول این اقدامات است، گفت: مجلس شورای اسلامی این اقدامات را صورت می‌دهد و دود چنین اقداماتی به چشم علم، عالم، پژوهش و پیشرفت کشور خواهد رفت.قاضی‌زاده پیشنهاد کرد که رتبه‌ها و مقوله‌های هر دانشگاه به صورت شفاف بر روی سایت قرار گیرد.وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر فشارهای زیادی بر وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای تاسیس دانشگاه‌ها وارد شده است، ادامه داد: چنین وضعیتی محدود به این دولت نمی‌شود، بلکه وزرای سابق نیز با چنین چالش‌هایی مواجه بوده‌اند.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: یک جوان روستایی که مولد روستا بود با اقدام ما در تاسیس دانشگاه در کنار روستاها؛ این جوان وارد دانشگاه شد و در رشته‌ای تحصیل کرد که برای آن شغلی نداریم و به تبع آن شاهد مسائل مهاجرتی، حاشیه نشینی و بیکاری هستیم.

قاضی‌زاده اضافه کرد: بخشی از این نوع چالش‌ها به خود ما بر می‌گردد، چرا که ما تحقیقاتی را اجرایی می‌کنیم که به درد مردم نمی‌خورد. محققان کشور به دنبال افزایش اچ ایندکس و کسب رتبه‌های بالا در سطح منطقه و بین‌المللی هستند ولی طبیعی است که در چنین روندی تحقیقاتی اجرایی می‌شود که به درد جامعه نمی‌خورد.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز تاسف از این‌که متاسفانه روند ما در جهت رفع مشکلات مردم نیست، ادامه داد: اگر بخواهیم تحقیقات را به متن جامعه ببریم حتما باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به مراکز بدون مرزی کنیم.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با بیان این‌که در وزارت علوم اقدام به رصد اشتغال دانش‌ آموختگان دانشگاه‌ها شده است، گفت: علاوه بر آن براساس برنامه‌های انجام شده از پایان‌نامه‌هایی که در جهت رفع چالش‌های کشور باشد، حمایت‌های جداگانه‌ای صورت می‌گیرد.

وی به فعالیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری بسترهای مهم و تاثیرگذار در توسعه فناوری هستند، از این‌رو مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته اند به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۲۰۰شرکت دانش‌بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر شده‌اند که بیش از ۴۲هزار شغل پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرده‌اند.

غلامی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با بانک مرکزی در خصوص فرصت مطالعاتی و دانشجویان بورسیه به توافق رسیدیم.

وی افزود: براساس این توافق قرار است برای فرصت مطالعاتی و دانشجویان بورسیه از ارز نیمایی پرداخت شود، چرا که بخش عمده بودجه را دولت می دهد.وزیر علوم تصریح کرد: برای دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می کنند، صرفاً وزارت علوم بحث تأیید مدارک تحصیلی که در کجا تحصیل می کنند را برعهده دارد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم با اشاره به ایجاد ۳۸۰۰شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: این تعداد شرکت به میزان ۶۰هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.در ادامه مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور، از استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه ارومیه، سرپرست استانداری استان فارس، رئیس دانشگاه شیراز، سرپرست استانداری خراسان رضوی که در امر پژوهش و فناوری استان و دانشگاه خود اهتمام داشتند و از طرح های فناورانه و پژوهشی حمایت کردند، تقدیر به عمل آمد.

سخنان دکتر جهانگیری

معاون اول رئیس جمهوری هم در این مراسم با بیان این‌که هیچ وقت آرامشی به خوبی وضع فعلی در دانشگاه‌ها نداشتیم، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که دانشگاه‌ها هم نشاط سیاسی دارند و هم به مسائل علمی خوب پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما،دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به ضرورت‌های امروز کشور از منظر توسعه و شرایطی که کشور با آن مواجه است، گفت: توسعه علمی برای روزهای سخت و مقابله با تنگناهاست و در زمانی که دشواری ها و سختی ها بیشتر می شود بیش از ایام دیگر باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان این که با مشکلاتی در اقتصاد و مسائل اجتماعی روبرو هستیم، گفت: حتما توسعه علمی و توجه به فناوری های روز و پژوهش های کاربردی می تواند ما را بر این مسائل غالب کند. امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که به دنبال کشف فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای توسعه علم باشیم.

وی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بخش‌هایی از کشور با مشکلاتی مواجه شده‌اند، البته هدف برنامه تحریم و تحریم‌کنندگان ناکارآمدکردن بنگاه‌های اقتصادی، فروپاشی اقتصاد کشور، مواجهه مردم با مشکلات جدی و اعتراض علیه حکومت است.

وی با تاکید بر لزوم مستقل شدن بودجه کشور از درآمدهای نفتی، گفت: زمانی که می‌گوییم درآمدهای اصلی کشور حداقل در بخش ارز متکی به نفت است یعنی با شرایطی مواجه هستیم که همواره هم می‌توانیم از آن درآمد کسب کنیم و هم اگر قدرت‌های جهان اراده کنند و به ما فشار آورند می‌توانند بر درآمدهای ارزی کشور تمرکز کنند و مانع صادرات نفت ما شوند؛ گرچه تاکنون توفیق چندانی در این زمینه نیافتند، اما موضوع را نیز رها نکردند و حتما مقداری از صادرات نفت ما را کاهش داده‌اند.معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که اقتصادی که قادر است منابع خود را از در معرض تهدید قرار دادن حفظ کند و خود را نگه دارد اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی پنج محور اصلی، درون‌زایی، برون‌نگری، عدالت‌محوری، دانش‌ بنیان‌محوری و مردمی‌بودن مورد توجه است و ما بر اساس آن هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در برابر تکانه‌های خارجی از خود مقاومت نشان دهیم. از میان این پنج رویکرد دانش‌بنیان بودن اقتصاد جهت‌گیری‌ اصلی است که باید به آن توجه داشته باشیم. از نظر من اگر گفته می‌شود کشور باید به دنبال اقتصادی حرکت کند که اتکایش را بر درآمدهای نفتی کم کند و در داخل منابع درآمدی ایجاد نماید، اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: امروز باید کارآفرینانی در اولویت حمایت قرار گیرند که فعالیت‌شان در راستای اقتصاد دانش‌بنیان است. همچنین در توسعه دانشگاه‌ها نیز باید به این موضوع توجه کنیم. حتما باید به ظرفیت دانشگاه‌های نسل چهارم یا همان دانشگاه‌های کارآفرین توجه شود و این موضوع باید در همه شرایط در دستور کار وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری قرار بگیرد.

جهانگیری با تاکید بر لزوم توجه مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای خارجی، گفت: امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی محصولات خود را بازاریابی و معرفی می‌کنند، حمایت می‌شود. گرچه هنوز در این زمینه در ابتدای مسیر هستیم و گفته می‌شود که صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، اما باید این روند با شتاب بیشتری انجام شود تا این شرکت‌ها بتوانند جایگزین صادرات نفت شوند.

وی با بیان این‌که جایگزینی صادرات محصولات دانش‌بنیان به جای نفت اقدامی دور از دسترس نیست، خاطرنشان کرد: کشورهایی مشابه ما وجود دارند که این اقدام را در سال‌های گذشته آغاز کرده‌اند و در دوره‌ای حداکثر ۲۵ ساله توانستند رشد علمی بالایی کسب کنند و به اهداف خود دست یابند.

جهانگیری با اشاره به خدمات و اقدامات انجام شده از سوی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: غلامی وزیری دلسوز، کم‌حرف و پرکار است و وضع فعلی دانشگاه‌ها نماد وزارت اوس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *