معاون وزیر آموزش و پرورش :مشق شب حذف نشده است

 
 


معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح تکالیف مهارت‌محور در راستای پرورش خلاقیت محور به برخی برداشت‌های اشتباه در این مورد اشاره کرد و گفت: ما چیزی به اسم حذف تکالیف نداریم، بلکه منظور جایگزین کردن مهارت‌های تکالیف محور به جای مشق شب است.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانش‌آموزی با اشاره به اهمیت پژوهش و ویژگی‌های پژوهشگر افزود: خوب شنیدن، خوب مشاهده کردن، تعقل کردن و خردورزی از جمله ویژگی‌های پژوهشگر است. تقلید بی چون و چرا نمی‌تواند کمک کند تا انسان در مسیر پژوهش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین جلوه‌های خلاقانه در کودکان که ذهن آنها را پرورش می‌دهد، داستان نویسی است، تصریح کرد: این دانش‌آموزان برگزیدگان برنامه عید و داستان هستند که امسال به جای تکلیف نوروزی، به نوشتن و خواندن داستان پرداختند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال های سال است که بچه‌ها رونویسی می‌کنند اما یاد نگرفتند که نظر، احساس و فکر خود را بنویسند، تصریح کرد: این یعنی دانش‌آموزان مهارت نوشتن را ندارند. ما رونویسی زیاد کردیم اما مهارت نوشتاری نداریم. در طرح تکالیف مهارت‌محور قصد داشتیم به سمت مهارت‌های خواندن و نوشتن حرکت کنیم، یعنی امروز افراد یک مهارت ساده مانند گرفتن اندازه یک پرده را بلد نیستند اما این مهارت‌ها را بچه‌ها باید از طریق دست ورزی و مهارت یاد بگیرند .

*درهای باز دانشگاه به روی دانش آموزان

دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه با بیان این که همکاری میان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش تنها در برگزاری کنکور محدود نمی‌شود، گفت: ما در حوزه آموزش و هم افزایی میان این دو وزارتخانه نیازمند بازنگری‌های اساسی هستیم.

وی با تاکید بر این که بخشی از کار آفرینان در فضای دانشگاه رشد می‌کنند، گفت‌: ولی قبل از آن، این افراد در مدارس یعنی در جایی که شخصیت آنها شکل می‌گیرد پرورش می یابند.

برومند با اشاره به برگزاری مسابقه هنری در حوزه پژوهش، خاطر نشان کرد: در این مسابقه که در حوزه‌های عکس، انیمیشن و کاریکاتور در مقاطع دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد، دو هزار و ۴۰۰اثر ارسال شد و ما در بررسی این آثار متوجه شدیم که دانش‌آموزان چیزهایی را می بینند که ما به راحتی از کنار آن می گذریم .

*تدوین کتاب‌های درسی خلاقیت‌محور

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم با بیان اینکه پژوهش در آموزش و پرورش با پژوهش در سایر مراکز علمی متفاوت است، گفت: قرار نیست در آموزش و پرورش تولید علم کنیم بلکه باید فرایند یادگیری و یاددهی را به دانش آموزان آموزش دهیم. یعنی اینکه کودکان از پیش دبستانی تا دانشگاه عشق به یادگیری داشته باشند، لذت ببرند، اعتماد به نفس داشته باشند و احساس کنجکاوی کنند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه این موارد باید وارد کتاب‌های درسی و محتواهای آموزشی شوند، اظهار داشت: یعنی باید کتاب‌ها را مساله محور و خلاقیت محور بنویسیم و دانش آموزان آموختن برای زیستن را بیاموزند. در سایر محتواهای درسی و پژوهشی نیز باید این رویکرد جاری باشد. این موارد همچنین باید وارد روش‌های درسی و باور معلمان نیز شود.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان در مواجهه با مسائل نباید دست و پایشان را گم کنند و به سراغ والدین یا حل المسائل بروند. مدیران مدارس باید تلاش کنند این نگاه را در مدارس جاری کنند، یعنی بچه‌ها باید طوری بار بیایند که وقتی وارد آموزش عالی می‌شوند «ارزش» خلق کنند.

در این مراسم که بدون حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش برگزار شد از طرح‌های برتر ۲۸دانش آموز پژوهشگر دوره‌های اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه تقدیر به عمل آمد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *