نخستین جلسه مجازی مجلس برگزار و بدون مصوبه پایان یافت صدای زندانیان سیاسی در نشست غیررسمی «بهارستان»

پس از فراز و فرودهای بسیار روز گذشته سرانجام ۷۶ نفر از نمایندگان مجلس پس از حدود ۲ هفته تعطیلی به دلیل اعلام ساختمان پارلمان به عنوان یکی از مراکز شیوع کرونا در ایران، حدود یک‌چهارم نمایندگان مجلس به‌طور مجازی گردهم آمدند تا در نخستین نشستِ آنلاین تاریخ «بهارستان» به شکل غیررسمی برگزار شود. براساس آیین‌نامه داخلی، جلسات مجلس تنها زمانی رسمیت پیدا می‌کند که دوسوم به اضافه یک نفر از نمایندگان (حدود ۱۸۰ نفر) در صحن حاضر باشند؛ از این‌رو نشست مجازی روز گذشته مجلس نه‌تنها رسمیت نداشت، بلکه بدون مصوبه پایان یافت.

یاد زندانیان سیاسی
در همین نشست غیررسمی اما مسائل و مباحث قابل‌توجهی مطرح شده است. طیبه سیاووشی، نماینده تهران در مجلس در همین راستا به ایسنا گفته که احمد امیرآبادی فراهانی کنار مجتبی ذوالنوری به عنوان
۲ نماینده اصولگرای قم که در این نشست مجازی شرکت داشتند، از اظهارات مطرح شده توسط مسوولان که «قم را عامل شیوع کرونا در ایران» معرفی می‌کنند، انتقاد کرده و خواستار «دستگیری» کسانی شدند که روزگذشته و پس از بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س)، اقدام به شکست در‌ب‌ها و هتک‌حرمت آن کردند. این اما تنها مبحث قابل‌توجه مطرح شده در این نشست نبود و سیده‌حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید از زندانیان سیاسی گفت. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس که با حکم شورای نگهبان از حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس منع شد، در جریان اظهارات خود تاکید کرد که باتوجه به درخواست‌های مکرر مادران زندانیان سیاسی، این افراد نیز از مرخصی بهره‌مند شوند. زرآبادی پیش‌تر این درخواست را درقالب فراکسیون حقوق شهروندی و با همراهی عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاووشی و فاطمه سعیدی نیز مطرح کرده بود ولی قوه قضاییه دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش، واکنش درخوری به آن نشان نداده بود.

انتقاد از کدخدایی
پس از پایان جلسه دو ساعته مجازی نمایندگان، کمیسیون تلفیق بودجه را مورد بررسی قرار داد اما نکته قابل‌توجه واکنش نمایندگان به اظهارات اخیر عباسعلی کدخدایی، سخنگو و قائم‌مقام شورای نگهبان بود. او پیش‌تر و در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای» تلویحا استفاده از حکم حکومتی برای بودجه ۹۹ را ناشی از کم‌‌کاری نمایندگان دانسته بود. از این‌رو اسدالله عباسی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس روز گذشته با رد این اتهام اظهار کرد: «مجلس، دقیقا مطابق زمانبندی پیش‌بینی شده در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق دنبال کرد و چون جلسات صحن برای رسیدگی به بودجه باید پیوسته و بلاانقطاع باشد، به روال همه سال‌های پایانی مجلس، بدون اطلاع از اینکه کرونایی خواهد بود، روند رسیدگی را به بعد از انتخابات موکول کرد.» ازسوی دیگر علی‌اکبری، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز و عضو کمیسیون تلفیق در اظهاراتی جداگانه بدون نام بردن از کدخدایی در انتقاد از گفته‌های او به ایسنا گفت: «طرح موضوعاتی مبنی بر کم‌کاری مجلس در بررسی لایحه بودجه کم‌لطفی در حق مجلس و نمایندگان است. مجلس طبق موعد مقرر قانونی که در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده بررسی لایحه بودجه را به نتیجه رساند؛ حال اگر شورای نگهبان نتوانسته یا فرصت رسیدگی در موعد مقرر را نداشته، نباید کم‌کاری را متوجه مجلس کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *