بند انرگ دوغ آباد خراسان، ذخیره گاه قدیمی آب

بند انرگ دوغ آباد خراسان، ذخیره گاه قدیمی آب
جای جای کشور ایران دارای اماکن و جاذبه های دیدنی زیادی است. حتی روستاهای کشور نیز از موهبت های الهی بی نصیب نبوده و دارای جاذبه های دیدنی زیادی هستند. سفر به مناطق مختلف کشور می تواند تجربه یک حس جدید را به همراه داشته باشد.
. اما مناطق دیگری در کشور نیز وجود دارند که نام آنها را کمتر شنیده اید. روستای دوغ آباد یکی از روستاهای زیبای کشور است که می تواند مقصد خوبی برای سفر محسوب شود.
بند انرگ دوغ آباد خراسان
دوغ آباد کجاست؟
دوغ آباد نام روستایی در خراسان رضوی است. این روستا از توابع بخش شادمهر بوده و در نزدیکی شهرستان مه ولات قرار دارد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده این روستا دارای ۲۹۵۴ نفر، جمعیت است. روستای دوغ آباد با حدود ۸۷۶ خانوار، یکی از پر جمعیت ترین روستاهای بخش شادمهر می باشد.
بر روی تابلوی ورودی روستای دوغ آباد این جمله نوشته شده است: چنین دارم از موبد پیر یاد/چو ایران نباشد تن من مباد. این روستای زیبا دارای بزرگانی نظیر آیت الله فضل الله شریعتی محولاتی و محمد حسن حسامی محولاتی است. نام روستا بر اساس نام های دوغدو یا دوغذو انتخاب شده است. دوغدو نام زرتشت، پیامبر دیرینه ایران زمین است.

اما با توجه به آب و هوای معتدل روستا در فصل تابستان، گندم و جو مرغوبی در دوغ آباد برداشت می شود. با سرد شدن هوا، محصولات دیگری نظیر انار و زعفران در این روستا برداشت می گردد.
این روستا در مختصات جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۹ دقیقه شمالی و ۵۸ درجه و ۴۰ دقیقه شرقی واقع گردیده است. جاذبه های دیدنی روستای دوغ آباد عبارتند از: کوه سپیره، دشت نیار و یا دشت دانیال، گوشکوه و بند انرگ.
بند انرگ دوغ آباد:
بند انرگ یکی از اماکن تاریخی روستای دوغ آباد است که قدمتی طولانی دارد. این بند از سال های دور به منظور تامین آب روستا و آبیاری زمین های کشاورزی و باغ ها ایجاد شده است.

بند انرگ در حقیقت یک سد کوچک است که به تجمع آب در یک مکان منجر گردیده است. مردم روستای دوغ آباد از گذشته تا به امروز برای سیزده بدرها به این مکان زیبا سفر می کنند. تلالو انوار طلایی خورشید در پهنای آب و انعکاس غروب آفتاب در دل بند انرگ، تصاویر بس زیبا و هنری را ایجاد می کند.
بند انرگ دوغ آباد در سال های گذشته دستخوش تغییراتی گشته است. کاهش بارندگی های سالیانه در روستای دوغ آباد و اطراف آن سبب شده تا بند انرگ در روزهایی از سال، خشک و خالی از آب باشد. این امر سبب شده تا کشاورزی و باغداری در روستای دوغ آباد با مشکلاتی مواجه گردد.
بند انرگ دوغ آباد خراسان
اما بهترین زمان برای سفر به روستای دوغ آباد و بازدید از بند انرگ، تعطیلات نوروزی و فصل بهار است. زیرا در این بازه زمانی، بند انرگ به دلیل بارش های بهاری و تجمع آب حاصل از بارش های زمستانی، سرشار از آب است.
با سفر به روستای دوغ آباد علاوه بر بازدید از اماکن دیدنی آن و بند انرگ، می توانید از محصولات کشاورزی و دامی اهالی روستا نیز خرید نمایید.

تاریخچه ی دوغ آباد با قلم حسین پورمحمد

ارسال توسط:احسان مصباحی ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در تاریخچهتاریخچه روستا ۳ نظر

این مطلب توسط حسین پور محمد معلم تاریخ و از نویسندگان روستای دوغ آباد با عنوان (دوغ آباد در یک نگاه) نوشته شده است.

دوغ آباد روستایی با هزار خانوار و جمعیتی معادل چهار هزار نفر در دامنه ی کوه اسفره و در شمال شرقی مرکز بخش مه ولات به فاصله ی ده کیلومتری فیض آباد واقع است و قدمتی چندین ساله دارد.خطیب ابوالفخر زوزنی هنگامی که زلزله معروف “جیزد” و تلفات ناشی از آن را نقل می کند و می گوید (سال ۷۳۷هجری قمری در ولایت خواف زلزله ای واقع شد که سی هزار نفر از قصبه جیزد از بین رفتند بر اثر این زلزله،وبایی در زاوه واقع شد که از سنجان تا دوغ آباد یازده آدمی فوت شدند.)

در جایی دیگر “صاحب عالم آرا” نقل می کند به سال ۱۲۰۶هجری قمری زلزله ای در ولایات زاوه و مه ولات خراسان رخ داد و در دوغ آباد که ناممحلی از قراء معمور و معتبر آن ولایت است، ۷۰۰ الی ۸۰۰تن از سکنه آنجا در زیر خاک ماندند.آثار و ابنیه تاریخی از قبیل مساجد مختلف و آب انبارها گویای این مطلب است که این روستا گذشته های شلوغ تری به خود دیده است.دوغ آباد مثل بیشتر روستاهای تربت حیدریه در زمان قاجار در معرض حملات غارتگرانه ترکمن ها بوده است،از قلعه ی ترکمنی دوغ آباد اگر چه اینک چیزی و اثری بر جای نمانده ولی اسامی فراوانی مانند علی ترکمن و محمد ترکمن و …یادگار اسیران بسیاری است که پس از مدتها زندگی در میان ترکمن ها آزاد شدند. از مشاهیر و رجال مکتوب تاریخ از

آقامیرزا محمود دوغ آبادی ،ملا میرزا احمد دوغ آبادی متوفی به ۱۲۹۵ه.ق،امام ضیاءالدین دوغ آبادی شاعر و رباعی سرا،را می توان نام برد،همچنین شخصیتهای چون مرحوم شیخ حسن شریعتی،دانشمند و مفسر قرآن مرحوم حاج محمد محسن محسنی ،آیت الله حاج شیخ فضل الله شریعتی استاد و سرپرست فقید حوزه علمیه و امام جماعت مسجدجامع شهرستان کاشمر،معلم و مفسر قرآن حاج محمدحسن ادیب،شاعر گرانمایه معاصر استاد محمد پروانه متخلص به پروانه ی محولاتی و با داشتن فارغ التحصیلان رشته های خوب در سطح بالا و آوردن رتبه های خوبی مانند رتبه های ۱۸،۲۲،۶۷ در کنکور سراسری رشته علوم انسانی سال ۸۱،خودمایه افتخار دهستان دوغ آباد شهرستان مه ولاتاست.

 

دوغ آباد مرکز تولید پیله کرم ابریشم و زعفران مه ولات بوده است البته در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی و از همه مهمتر بی ثباتی بازار پیله نقش خود را در اقتصاد کشاورزان سخت کوش این آبادی از دست داده و می رود تا به بوته ی فراموشی سپرده شود.زعفران هم که جزء محصولاتی است که دارای صرفه اقتصادی است،به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه های تولید و افت تولید در واحد سطح وضع بهتری ندارد،از طرفی نبودن کارگاه صنعتی یا تبدیلی و …در روستا باعث شده که اکثر جوانان تحصیل کرده و جویای کار جذب بازار کار شهرها گردیده اند و وجود مشکلاتی چون نداشتن راه ارتباطی مناسب با مرکز بخش،نداشتن امکانات بهداشتی درمانی مناسب ،نداشتن امکانات تفریحی و ورزشی و سرگرمی برای نسل جوان و …خود باعث شدت بخشیدن به مهاجرت جوانان این روستا گردیده است که چاره ای اندیشیده نشود این روستا خالی از سکنه خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *