اداره حقوقی کرمانشاه مانع شد؛ با یک فنس و ۱۵ درخت می‌خواست مالک محوطه‌ی تپه تاریخی «موسایی» در شهرستان روانسر کرمانشاه باشد !باتوجه به موقعیت جغرافیای‌ محوطه، بسیاری از پژوهشگران این منطقه را به عنوان «مرکز ایالت آشوری نیکور» می‌دانند، مرکزی که به عنوان دروازه اورامانات یا ورودی اصلی این محوطه نیز محسوب می‌شده است.

با یک فنس و ۱۵ درخت می‌خواست مالک تپه تاریخی باشد !

فنس‌کشی و کاشت درخت توسط شخصی حقیقی روی محوطه‌ی تاریخی «موسایی» در شهرستان روانسر کرمانشاه، که به نوعی تملک این محوطه‌ی تاریخی توسط وی را نشان می‌داد، جمع‌آوری و قلع شد.

به گزارش ایسنا، تپه‌ی تاریخی قرار گرفته در بافت شهری “روانسر” استان کرمانشاه که دو خیابان و یک جاده کمربندی آن را محصور کرده‌اند، پیش از این و در طی سال‌های گذشته نیز در گیر و دار تعرض‌های نابجا آسیب‌های مختلفی به آن وارد شده بود، به حدی که از یک سو به دلیل گسترش روزافزون بافت شهری و گسترش فعالیت‌های عمرانی و از سوی دیگر به دلیل فعالیت‌های کشاورزی به شدت در معرض تخریب و تهدید و نابودی قرار گرفت و پس از آن در دهه ۶۰ بخش‌هایی از ضلع جنوب شرقی تپه با بولدوزر با هدف گنج یابی تخریب شد و بخش‌هایی از حاشیه ضلع شمال شرقی نیز در سال‌های اخیر توسط مالکان زمین‌های کشاورزی تسطیح و هموار شدند.

اما سرنوشت این تپه‌ی تاریخی به همین جا ختم نشد، نه تنها احداث خیابان بهار و جاده کمربندی در منطقه، ارتباط تپه را با دو تپه‌ی اقماری دیگر از جنوب و جنوب غربی قطع کرد؛ بلکه آن دو تپه نیز بر اثر فعالیت‌های کشاورزی و توسعه روزافزون ساختارهای شهری و فعالیت عمرانی تا حد زیادی تخریب و تسطیح شده است.

اکنون بعد از ساخت‌وسازِ خانه‌های مسکونی و تجاری در حریم و عرصه‌ی تپه در طول سال‌های مختلف، سرانجام شکایت و پیگیری قضایی از  فنس‌کشی و کاشت درخت در حریم این تپه‌ی تاریخی و ارزشمند کرمانشاه نتیجه داد.

عکس هوایی موقعیت تپه‌های تاریخی موسایی در شهرستان روانسر استان کرمانشاه و
ساخت وسازهای انجام شده در عرصه و حریم این محوطه تاریخی

فنس جمع‌آوری و درختان قمع شدند

صدیقه پرواره – رئیس اداره حقوقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه – در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در سال گذشته فنس‌کشی و کاشت درخت توسط شخصی حقیقی در محدوده عرصه ثبت شده تپه «موسایی» روانسر انجام شد که با گزارش یگان حفاظت و نظرکارشناسی معاونت میراث فرهنگی استان، از این اقدام طرح شکایت انجام شد که با سیر کامل مراحل قضایی، پرونده در مراحل دادسرا در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به مرحله اجرا درآمد.

او با بیان این‌که با صدور دستور قضایی برای اجرای حکم، سرانجام  با مجموعه‌ای از عوامل اجرایی، یگان حفاظت، اداره کل حقوقی، اداره میراث فرهنگی شهرستان روانسر، معاونت میراث و همکاری شهرداری و نیروی انتظامی، موضوعِ اجرا انجام و درختان قلع شدند و همچنین فنس‌ِ کشیده شده دور محوطه نیز جمع‌آوری شد.

وی با بیان این‌که اداره کل حقوقی میراث فرهنگی، باید از اقداماتی که باعث تغییر کاربری فضاهای تاریخی و فرهنگی می‌شود، جلوگیری کند، ادامه می‌دهد:همه مراحل قضایی اعم از دادسرا و دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر با همکاری سیستم قضایی استان، اجرا شد.

کاشت درختان و فنس‌کشی دور آن‌ها در حریم تپه

ابوالقاسم ایمانپور – فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه – نیز به ایسنا توضیح می‌دهد: بخشی از تپه موسایی به عنوان یکی ازتپه‌های مهم شهرستان روانسر، در سال‌های گذشته توسط شخصی حقیقی به تصرف درآمده بود و آن شخص در محدوده‌ی تپه درختکاری انجام داده و اطراف درختان را فنس کشیده بود، به همین دلیل پرونده علیه او در محاکم قضایی تشکیل شده و اداره حقوقی میراث فرهنگی پیگیری پرونده را انجام داد و سرانجام در چند ماه حکم قلع و قمع فنس‌ها و درخت‌هایی که فرد روی عرصه و حریم تپه موسایی کاشته بود، صادر شد.

وی با بیان این‌که یک‌شنبه ۲۵ خرداد کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان؛ با همکاری کلانتری و شهرداری روانسر قلع و قمعِ فنس‌ها و ۱۵ اصله درخت را در این منطقه و محوطه‌ی تاریخی انجام دادند، ادامه می‌دهد: این آثار و محوطه‌های تاریخی در سطح این استان متعلق به همه مردم کشور است و میراث فرهنگی متولی این امر حافظ این مواریث فرهنگی در استان است.

تپه موسایی مورد توجه جوامع بشری در دوره‌های تاریخی مختلف

مرتضی گراوند – معاون تیم کاوش در تپه‌ی موسایی – نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زمان حضورش در این محوطه تاریخی یعنی سال ۹۰ و آغاز گمانه‌زنی در آن، بیان می‌کند: با توجه به موقعیت جغرافیای‌ محوطه، بسیاری از پژوهشگران این منطقه را به عنوان «مرکز ایالت آشوری نیکور» می‌دانند، مرکزی که به عنوان دروازه اورامانات یا ورودی اصلی این محوطه نیز محسوب می‌شده است.

او با بیان این‌که  از سوی دیگر نه تنها تپه موسایی، بلکه در مجموعه‌ی روانسر گوردخمه، سراب و آثاری که بر بالای صخره و کنار را قرار دارند، همگی نشان از یک توالی و حیات گسترده در منطقه است که می‌توان جغرافیا و آب و هوای را عاملی مهم در شکل گیری استقرارها به خصوص تپه موسایی عنوان کرد.

وی با اشاره به این‌که در گمانه‌زنی‌های به دست آمده تاریخ مطلق از دوره مس و سنگ یا همان هزاره پنجم قبل از میلاد است، افزود: توالی استقراری از دوره مس و سنگ تا دوره اسلامی به خصوص سفال‌های دوره تیموری، نشان می‌دهد که این مکان، مورد توجه جوامع بشری و گروه‌های انسانی در آن بازه‌های زمانی بوده است، به همین واسطه این محوطه از نظر دوره‌های تاریخی ارزش زیادی در منطقه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *