چالش تازه صداوسیما و ارشاد: مرتضی آقاتهرانی خاطرنشان کرد ،مسئولان ارشاد روزهایی که باید از طریق انجام رفتار مسئولانه در قبال محتوای شبکه نمایش خانگی، مانع از رواج ابتذال افسارگسیخته در این شبکه می‌شدند، مسئولیت خود را درست انجام ندادند؛ حالا که این مسئولیت به نهاد دیگری واگذار شده، اصرار بر اینکه همچنان خودشان مرجع صدور مجوز باشند، بی‌فایده است

آرمان ملی: نظارت بر شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها (VOD) بالاخره با واکنش رسمی دو سازمان مورد اختلاف روبه‌رو شد. بعد از گذشت تقریبا دو ماه از گمانه‌زنی‌ها درباره این مساله، با صدور پروانه ساخت اثری به کارگردانی شهاب حسینی از سوی سازمان سینمایی، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) وابسته به صداوسیما نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. البته این واکنش از سوی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بی‌پاسخ نماند و همین مساله موجب شد تا سکوت این دو سازمان بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی بشکند. ۲۶ مرداد در خبری به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری اعلام شد که در جلسه شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت مجموعه ترکیبی «همرفیق» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حسن خدادادی‌پور و کارگردانی شهاب حسینی موافقت شد. هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که متنی به نقل از روابط عمومی ساترا در خبرگزاری‌ها منتشر شد: «مسئولیت صدور مجوز برنامه‌های ترکیبی و تولیدات تلویزیونی برای انتشار در رسانه‌های صوت و تصویر، تنها در صلاحیت این سازمان است.» این موضوع بهانه خوبی برای دلواپسان شد تا با اتهام‌زنی به وزارت ارشاد این نهاد را دارای صلاحیت در صدور مجور فیلم ندانند، مانند دیروز که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به مناقشه جدید ارشاد و صداوسیما اعلام کرد مدیران ارشاد و سازمان سینمایی می‌‌دانند از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز محصولاتِ خانگی و نظارت محتوایی‌شان، از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، نمی‌گذرد. مرتضی آقاتهرانی خاطرنشان کرد: در چند مدت اخیر فضای محتوایی برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی، به سمتی حرکت کرد که گویی هیچ نظارتی بر محتوایی که در این سریال‌ها پرداخته می‌شد، نبود. کار داشت به جایی می‌رسید که رسما باید یک دستگاه دیگر را مامور بررسی عملکرد ارشاد در اعطای مجوز به محصولات فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی می‌کردیم؛ چرا که ضوابط فرهنگی اسلامی- ایرانی در محصولات تولیدشده به‌راحتی نادیده گرفته می‌شد و این محتواها سنخیتی با «هنجارهای فرهنگی» و «سلامت فرهنگی جامعه» نداشت.

اصرار مسئولان ارشاد بی‌فایده است

این اصولگرای دلواپس ادامه داد: این عامل و مجموعه عوامل دیگر همگی دست به دست هم داد تا اینطور تشخیص داده شود که مسئولیت اعطای مجوز به‌عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است و به‌نظرم تکلیف این مساله کامل روشن شده است و مدیران ارشاد و سازمان سینمایی هم حتی می‌دانند که از این به بعد دیگر مسیر اعطای مجوز به محصولات شبکه نمایش خانگی و نظارت محتوایی بر این محصولات از مسیر ارشاد و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، نمی‌گذرد و تصمیم‌گیری برای اعطای مجوز کاملا در اختیار سازمان مقررات است. وی گفت: مسئولان ارشاد روزهایی که باید از طریق انجام رفتار مسئولانه در قبال محتوای شبکه نمایش خانگی، مانع از رواج ابتذال افسارگسیخته در این شبکه می‌شدند، مسئولیت خود را درست انجام ندادند؛ حالا که این مسئولیت به نهاد دیگری واگذار شده، اصرار بر اینکه همچنان خودشان مرجع صدور مجوز باشند، بی‌فایده است. اگر کار دوباره به ارشاد و سازمان سینمایی واگذار شود، بعید نیست مانند گذشته شاهد رواج عشق‌های مثلثی یا حتی مربعی در سریال‌های نمایش خانگی باشیم. تسنیم از آقاتهرانی پرسید: «با توجه به مرجع قانون‌گذاری همچون مجلس و کمیسیون فرهنگی، اگر ارشاد در این شرایط به صدور مجوزها و به یک بام و دو هوایی ادامه دهد و به سریال‌های خانگی و برنامه‌های ترکیبی خصوصا برنامه‌های مربوط به سلبریتی‌ها مجوز بدهد؛ به قول برخی قانون را دور بزند، مجلس چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟» و او پاسخ داد: اگر بنا باشد هر شخص یا مجموعه‌ای در کشور ضوابط قانونی حیطه اختیاراتش را نادیده بگیرد و بر اساس سلیقه و رویکردی که خودش می‌پسندد رفتار کند، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. تصمیم بر این شده تا مرجع صدور مجوز، سازمان مقررات باشد؛ نه سازمان سینمایی. مجلس بنا به وظیفه ذاتی مبنی نظارت بر حسن اجرای قوانین، حتما در برابر نادیده گرفتن این تصمیمات قانونی، خواهد ایستاد و نهادها را ملزم به عمل به مُرّ قانون خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *