من وزیر ارتباطات هستم نه قطع ارتباطات ،در ۵ درصد نقاط جمعیتی پوشش اینترنت نداریم،شبکه شاد برای دانش‌آموزان رایگان است ، در ایام کرونا برای کودکان محروم مناطق به کمک خیرین ۵ هزار تبلت خریداری و ارسال شده است ،در مهرماه گذشته یک بسته ۲۰ گیگا‌بایتی برای ۳ ماه به صورت رایگان به ۷۰۰ هزار معلم تقدیم شد. این بسته به احتمال بسیار از شنبه برای معلمان فعال می‌شود

 

آرمان ملی: جواد آذری‌جهرمی، یکی از افرادی است که نامش به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود اما جریانی به‌طور جدی حمایت خود را از وزیر ارتباطات اعلام نکرده است. دیروز آذری‌جهرمی به شایعات پایان داد‌ و به سوالی درباره شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری چنین پاسخ داد: از لحظه رای اعتماد در مجلس این زمزمه از نمایندگان آغاز شد و کسانی که این موضوع را مطرح می‌کردند قصد داشتند شرایط کار در حوزه را سخت‌تر کنند، اما تاکنون چنین موضوعی در ذهن من نبوده و برنامه‌ای نداشته‌ام. وی در برنامه «یه روز تازه» گفت: «تا الان برنامه‌ای برای کاندیدا شدن ریاست‌‌جمهوری نداشته‌ام؛ هر چند در همان لحظه اعلام رای اعتماد این زمزمه بین نمایندگان مجلس شروع شد.» وی افزود: «هدف آن کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند این بود که بخواهند حسادت ایجاد کنند که علیه من فصاسازی شود.‌‌ هر چند الان مجلس دنبال حداقل گذاشتن برای سن ریاست‌جمهوری است و با وجود اینکه پیامبر در ۴۰ سالگی به بعثت رسید پیشنهاد داده‌اند که حداقل سن ریاست‌جمهوری را ۴۵ سال تعیین خواهند کرد.»

در ۵ درصد نقاط جمعیتی پوشش اینترنت نداریم

وزیر ارتباطات همچنین گفت: ما در ۵ درصد نقاط جمعیتی کشور، پوشش اینترنت نداریم که ایراد مربوط به وزارت ارتباطات است. محمدجواد آذری‌جهرمی در یک برنامه تلویزیونی درباره آمار ۵/۳ میلیون دانش‌آموز که به امکانات فضای مجازی دسترسی ندارند، گفت: بر اساس اعلام آموزش و پرورش ۵/۳ میلیون دانش‌آموز به هر دلیلی برنامه شاد را نصب نکرده‌اند که آمار بالایی است. وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما در ۵ درصد نقاط جمعیتی پوشش اینترنت نداریم که ایراد مربوط به وزارت ارتباطات است. از این تعداد حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در این مناطقند و بقیه دانش‌آموزانی هستند که ابزار دسترسی ندارند و ما اعلام کرده‌ایم تا پایان سال تمام نقاط روستایی کشور به شبکه اینترنت متصل می‌شوند تا آمار اتصال به شبکه به صد‌در‌صد برسد. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه ارتباطی ما حدود ۲۱ هزار گیگا‌بیت بر ثانیه است گفت: اما ظرفیتی که آموزش و پرورش درخواست کرده ۷۰۰ گیگا است که کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت شبکه است. وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های استفاده از شبکه اینترنت و شاد برای معلمان و دانش‌آموزان نیز افزود: معلمان استفاده بیشتری از شبکه دارند، چرا که باید با تعداد زیادی از دانش‌آموزان در ارتباط باشند و به همین دلیل در مهرماه گذشته یک بسته ۲۰ گیگا‌بایتی برای ۳ ماه به صورت رایگان به ۷۰۰ هزار معلم تقدیم شد. این بسته به احتمال بسیار از شنبه برای معلمان فعال می‌شود و زمانی هم که دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه هستند از طریق شبکه دانا بر بستر شبکه ملی اطلاعات به صورت رایگان می‌توانند از شبکه استفاده کنند. وزیر ارتباطات اعلام کرد: بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه اینترنت معلمان بوده که پرداخت شده و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری برای اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

شاد رایگان است

وی درباره هزینه دانش‌آموزان برای استفاده از شبکه اینترنت نیز افزود: در کل کشور استفاده از این شبکه شاد برای دانش‌آموزان رایگان است و اگر دانش‌آموزان برخی از مدارس برای آموزش تکمیلی و دلایل دیگر از شاد استفاده نمی‌کنند نیز بسته‌ای اختصاصی اینترنت برای آنها تدارک دیده شده که تا شنبه آینده جزئیات آن اعلام می‌شود. ویژگی این بسته آن است که دانش‌آموزان خارج از مطالب مورد تایید آموزش و پرورش، دسترسی ندارند تا در برابر آفت‌های فضای مجازی قرار نگیرند. آذری‌جهرمی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت کودکان در فضای مجازی نیز گفت: از سال ۹۶ ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم چرا‌که کودکان، آینده و زندگی ما هستند و اگر به آنها پرداخته نشود آفت‌های فضای مجازی آینده ما را تخریب می‌کند. به همین منظور از سال ۹۶ اینترنت کودکان به همراه اکوسیستم و ابزارهای خاصی مانند تبلت ایرانی برای کودکان تولید شده است. همچنین فقط در ایام کرونا برای کودکان محروم مناطق به کمک خیرین ۵ هزار تبلت خریداری و ارسال شده است. آذری‌جهرمی با اشاره به سوال نظرسنجی این برنامه که درباره سرویس اینترنت مشترکین بود، گفت: اگر هم‌اکنون درباره صدا و سیما یا کیفیت خودروهای داخلی هم سوال کنید مردم اعلام نارضایتی می‌کنند چرا که انتظارات مردم نسبت به خدمات ارائه شده متفاوت است. نارضایتی مردم بد نیست و مسئولان درصددند این نارضایتی را به رضایت تبدیل کنند. اگر رضایت ۱۰۰ درصدی باشد انگیزه‌های کار از بین می‌رود. جهرمی درباره پرونده کلاهبرداری ارزش‌افزوده گفت: در ابتدا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تخلف مشخص شد که به طور کامل به مردم بازگردانده شد. همچنین پرونده ۸ شرکت که اقدام به کلاهبرداری کرده بودند به پلیس ارجاع شد. شکایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز در این حوزه به دادسرا ارسال شده و پرونده باز است و باید با مبالغ کسر شده صحت‌سنجی و رسیدگی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *