ایران زیباست؛ مجموعه تاریخی “کردشت”:مجموعه تاریخی کردشت مربوط به دوران صفویه و قاجاریه در روستای تاریخی کردشت از بخش مرکزی شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی واقع شده است که سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی است.

 

مجموعه تاریخی کردشت مربوط به دوران صفویه و قاجاریه در روستای تاریخی کردشت از بخش مرکزی شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی واقع شده است که سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی است.

آثاری همچون حمام تاریخی، چهارباغ، شاه نشین، یخچال، مسجد تاریخی غریب و کوشک در دوران صفوی بنا شده ولی بعدا در دوره قاجار به دلیل وقوع جنگ‌های ایران و روسیه در زمان ولیعهدی عباس میرزا، ضمن مرمت آثار قبلی، آثاری همچون دیوار، برج  باروها و اصطبل، انبار، ساخلوی نظامی و دروازه ها بنا شد.

موقعیت این روستا و مجموعه کردشت، در ساحل جنوبی رودخانه ارس و در امتداد رودخانه در جهت غرب به شرق کشیده شده، حمام کردشت در دوره صفویه حمام خانی بود و فقط پادشاهان حق استفاده از آن را داشتند . ولی پس از دوره صفویه و در آغاز دوره قاجاریه ، این بنا به دستور پادشاه وقت (آقا محمدخان قاجار) تغییراتی را به خود دید و از آن پس برای استفاده عموم مردم دایر گردید . اما پس از گذشت چندین سال و به دلیل عدم رسیدگی به این بنا در معرض تخریب قرار گرفت و مردم دیگر از آن استفاده نکردند و به حمامی متروکه تبدیل شد. پس از این تاریخ این بنا به یکی از ابنیه تاریخی آذربایجان تبدیل شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *