معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد: افتتاح راه آهن خواف – هرات؛ بزودی/ افزایش میزان ترانزیت کالا از ایران به افغانستان راه‌آهن در دست تکمیل خواف – هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن

افتتاح راه آهن خواف - هرات؛ بزودی/ افزایش میزان ترانزیت کالا از ایران به افغانستان

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف – هرات به زودی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف – هرات در مجموع دارای چهار قطعه است که سه قطعه آن را جمهوری اسلامی ایران ساخته و به زودی افتتاح می‌کند.

رسولیان افزود: قطعه چهارم این راه آهن داخل خاک افغانستان قرار داد که افغان‌ها این بخش را از منطقه روزنک تا شهر هرات خواهند ساخت.

وی گفت: بهره‌برداری از راه آهن خواف – هرات با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا، ترانزیت در مسیر ایران به افغانستان را تا یک و نیم برابر افزایش می‌دهد و رقابت بیشتری برای ترانزیت کالا به افغانستان بوجود آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: مسیر ترانزیت کالا از خراسان رضوی و جمهوری اسلامی ایران از طریق کشور افغانستان است و هم اکنون عمده ترانزیت کالای کشور افغانستان نیز از مسیر ایران و از مرز دوغارون انجام می‌شود.

رسولیان گفت: مصالح ساختمانی، مواد غذایی، ابزارآلات و محصولات کشاورزی عمده کالا‌هایی است که از خراسان رضوی به افغانستان صادر می‌شود و افغانستان به آن نیاز دارد و در صورت راه اندازی راه آهن خواف – هرات هزینه بالای حمل و نقل مصالح ساختمانی کاهش محسوسی خواهد یافت.

وی افغانستان را از شرکای مهم تجاری ایران بویژه خراسان رضوی دانست و گفت: این کشور بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت بالای معادن کشور همسایه شرقی ایران افزود: افغانستان ذخایر بسیار مناسبی در حوزه سنگ آهن و مس دارد، همچنین معادن بزرگ سنگ آهن، واحد‌های تولیدی آهن، کنسانتره و گندله سازی خراسان رضوی هم در مسیر راه آهن خواف – هرات قرار گرفته است از این رو در صورت بهره برداری از این راه آهن، سرمایه گذاری در حوزه معدن با همکاری بخش خصوصی هزینه‌های اقتصادی کمتری خواهد داشت و این راه آهن می‌تواند مبادلات معدنی به صورت زمینی را به شدت کاهش دهد.

راه‌آهن در دست تکمیل خواف – هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است.

تاکنون طرف ایرانی ۶۰ کیلومتر از بخش برون‌مرزی این مسیر ریلی را اجرا کرده است.

ساخت راه‌آهن خواف – هرات در قالب چهار قطعه از سال۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *