پاستور را هم می‌خواهید؟مسیح مهاجری چنین نوشت: «خودداری نظامیان از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری، احترام به مردمی است که در چندین انتخابات به نظامیان «نه» گفته‌ و با این عکس‌العمل خود به آنها گفته‌اند که کشور به وجود ارزشمندشان در امور دیگر نیازمند است. نظامیان شاغل، قطعا حق داوطلب شدن برای ریاست‌جمهوری را ندارند.

 

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ یک نظامی است! این ادعا در ماه‌های اخیر از سوی برخی اصولگرایان و سایت‌های نزدیک به آنها مطرح شده است. برخی معتقدند رئیس‌جمهور شدن یک نظامی ممنوع نیست اما برخی با هدف و بیان این ادعا که شرایط کشور نیازمند حضور یک رئیس‌جمهور نظامی است به این موضوع تاکید می‌ورزند. برخی هم با طرح این ادعا درصدد آن بودند که با تبلیغ رای به کاندیدای نظامی، به ناامیدکردن اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بپردازند اما این روش موفق نبود. برخی نظامیان موافق رئیس‌جمهور نظامی هستند مانند اسماعیل کوثری از سرداران سپاه که به خبرآنلاین گفت: «من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند و بگویند نظامی! منظور آنها بچه‌های سپاه هست. بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند سیاسی بودند و مبارزه می‌کردند.» این اظهار البته واکنش‌هایی هم به همراه داشت.

نامه سرگشاده زیباکلام به سردار کوثری

صادق زیباکلام درباره اظهارات سردار اسماعیل کوثری برای حضور نظامیان به‌عنوان کاندیدا در انتخابات۱۴۰۰ نامه نوشت. در بخشهایی از نامه وی به سردار اسماعیل کوثری مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران تحت عنوان «چرا از رئیس‌جمهور سپاهی می‌ترسم؟» آمده است: اخیرا فرموده بودید که مردم را نمی‌بایستی از آمدنِ نظامیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیمناک نمود. جناب سردار معظم؛ موضوع، ترساندن مردم از ریاست‌جمهوری یک سپاهی نیست. مسئله، تمکین از قانون است که مایه نگرانی است…آقای روحانی هر عیب و ایراد و ناکارآمدی که داشت (که کم هم نداشت)، دست‌کم، مخالفان و منتقدانش را مجبور بود تحمل کند. اما آیا یک رئیس‌جمهور نظامی، حاضر به تحمل منتقدان و مخالفانش خواهد شد؟

سردار محمد یا سردار دهقان؟

برخی از طیف اصولگرایان از چندی پیش مدعی شدند که سردار سعید محمد کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است و برای بیان این ادعا به خبر رسایی پرداختند؛ به عنوان نمونه، خبری با تیتر «درخواست جوانان انقلابی از دکتر سعید محمد فرمانده جوان و انقلابی قرارگاه خاتم‌الانبیا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰» منتشر کردند که در متن آن آمده بود: «نگاهی به منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی نشان می‌دهد در صورتی که دولت انتخابی مردم هم‌راستا با مبانی مکتبی و انقلابی باشد، شرایط کشور در حوزه‌های گوناگون رو به بهبودی خواهد رفت اما در صورت روی کار آمدن دولتی با ویژگی‌های غیرمکتبی، کشور را به بن‌بست می‌کشاند. نظر به تجارب ارزشمند حضرتعالی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، اجرائی و اقتصادی و به‌خصوص مبارزه جدی با فساد در سنوات گذشته، و درایت و مدیریت عالی و انقلابی که در حضرتعالی سراغ داریم، ما جوانان ایران اسلامی به نمایندگی از آحاد توده مردم از حضرت‌عالی می‌خواهیم که با قدرت و توان هرچه بیشتر نسبت‌به ‌حضور رسمی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده و ان‌شاءا… سکان اجرائی کشور را به دست بگیرید و مثل گذشته دین خود را به نظام و انقلاب و مردم و شهدا و رهبری ادا کنید.» اما واکنش سردار محمد متفاوت بود. او درباره اخباری مبنی بر حضور وی در انتخابات ۱۴۰۰ یا شهرداری تهران در دوره بعد گفت: «ما‌ اهل کار هستیم و کارگریم. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آن‌قدر ما‌موریت‌های مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی در کشور دارد که تمام فکر خود را در تحقق منویات مقام معظم رهبری در این زمینه متمرکز کرده‌ایم.» گزینه دیگر سردار حسین دهقان است که وزیر دفاع دولت یازدهم بود. او با تایید خبر کاندیداتوری‌اش به تسنیم گفت: «با قدرت خواهم آمد و معتقدم باید مردم را از این وضعیت فعلی نجات داد.»

نظر نظامیان چیست؟

نظامیان باتجربه حق کاندیداتوری برای هم‌طیفان خود را رد نمی‌کنند و برخی هم حق خودشان می‌دانند، اما برای این امر به نکاتی اشاره دارند، مانند سردار حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه که معتقد است: «باید فضا باز شود تا همه مردم بتوانند آزادانه و رقابتی انتخاب کنند. حالا اگر مردم دوست دارند که یک فرد نظامی را انتخاب کنند، خودشان حق انتخاب دارند، اگر یک فرد روحانی را دوست دارند، او را انتخاب کنند و اگر یک سیاستمدار غیردولتی را دوست دارند، بتوانند او را انتخاب کنند. از طرفی دیگر باید اجازه فعالیت به تشکل‌های سیاسی واقعی داده شود تا این تشکل‌ها بتوانند کاندیداهای خود را معرفی کنند. به‌هرحال مردم باید احساس کنند که خودشان دارند رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. یعنی مردم باید از بین کسانی که خودشان معرفی می‌کنند انتخاب کنند، نه اینکه یک جایی بگوید که از بین این نامزدها مثلا تعداد ۵ یا ۱۰ نفر را مشخص می‌کنیم و شما باید از بین آنها برای خود رئیس‌جمهور انتخاب کنید.» اما در سوی دیگر محسن رفیقدوست، اولین وزیر سپاه و از فرماندهان سابق از کاندیداتوری چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری دفاع می‌کند و معتقد است: «یک رئیس‌جمهور نظامی می‌تواند عنان کارها در شرایط فعلی را به دست بگیرد. او بر این اعتقاد است که سپاه نه اصولگراست، نه اصلاح‌طلب اما یک فهم و بینش سیاسی دارد.»

مخالفان رئیس‌جمهور نظامی!

مسیح مهاجری چنین نوشت: «خودداری نظامیان از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری، احترام به مردمی است که در چندین انتخابات به نظامیان «نه» گفته‌ و با این عکس‌العمل خود به آنها گفته‌اند که کشور به وجود ارزشمندشان در امور دیگر نیازمند است. نظامیان شاغل، قطعا حق داوطلب شدن برای ریاست‌جمهوری را ندارند. این اقدام، علاوه بر اینکه خلاف قانون است، برخلاف فرمان امام نیز هست که نظامیان را از ورود به سیاست منع کرده‌اند. بنابراین، نکته‌ای که باقی می‌ماند مربوط به نظامیان غیرشاغل در سازمان‌های نظامی است. نظامیان مستعفی، بازنشسته یا مامور در سازمان‌های غیرنظامی و انتظامی، حتی اگر مشمول قانون ممنوعیت ورود به انتخابات نباشند، قطعا به دلایل دیگر به مصلحت کشور نیست، متصدی منصب ریاست‌‌جمهوری و سایر مناصب اجرائی غیر از آنچه مرتبط با امور نظامی است شوند.» هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام هم مخالف رئیس‌جمهور نظامی است و می‌گوید: «یک فرد نظامی تنها تفکر نظامی دارد، ما نیاز داریم فردی در کشور رئیس‌جمهور شود که فن مذاکره را بداند و بر اساس قانون دقیق عمل کند. بنده نوع رفتار نظامیان در حیطه فعالیت ایشان را زیر سوال نمی‌برم، بلکه می‌گویم آنها تنها در مسائل مرتبط با کار خود تبحر بیشتری دار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *