حجت نظری در گفت‌و‌گو با ایلنا: قالیباف به جای نگاه به پاستور، از بهارستان مشکلات مردم را حل کند/ عملکرد مجلس یازدهم به مراتب ضعیف‌تر از تمام ادوار مجلس است آقای قالیباف چه برنامه‌ای برای کشور و حل مشکلات آن دارند؟ اگر برنامه دارند بهترین زمان همین حالاست که در ریاست مجلس حضور دارند. مگر غیر از این است که ایشان وعده بازگرداندن مجلس به راس امور را داده بودند؟ پس چرا از راس امور، مشکلات کشور را حل و فصل نمی‌کنند؟و اگر خود را شایسته فعالیت باعنوان رییس یا نماینده مجلس نمی‌دانند، اساسا چرا وارد این عرصه شدند؟

قالیباف به جای نگاه به پاستور، از بهارستان مشکلات مردم را حل کند/ عملکرد مجلس یازدهم به مراتب ضعیف‌تر از تمام ادوار مجلس است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: امیدوارم تجربه شهرداری تهران در دوره ریاست فعلی آقای قالیباف در مجلس تکرار نشود و ایشان که روزگاری از خیابان بهشت نگاه‌شان را به پاستور دوخته بودند، حالا هم به جای نگاه به پاستور در همان بهارستان بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند.

حجت نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص هجمه‌های اخیر رئیس مجلس به دولت و بانک مرکزی، اظهار کرد: ظاهراً با توجه به صحبت‌های آقای قالیباف در محافل عمومی و غیرعمومی، مشخص است که ایشان به طور جدی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌اندیشند. به‌نظر می‌رسد باور آقای قالیباف در مورد خودش این است که فردی اجرایی است و مجلس نهادی نیست که بتوانند خودش را در آن نشان دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اولین نکته این است که اگر باور شخصی ایشان این است مسندی که در حال حاضر بر آن تکیه کرده، جایگاه مناسبی برای او نیست و در عین حال، حاضر به ترک آن هم نیست، نمی‌توان واژه‌ای در خورتر از خیانت به آن اطلاق کرد. ایشان کمتر از یک‌سال پیش و پس از چند سال نقد و هجمه علیه مجلس دهم و دولت تدبیر و امید که توسط جریان اصولگرا انجام شد، به عنوان سرلیست این جریان در تهران با وعده‌هایی به مجلس وارد شد که تاکنون نه تنها هیچ کدام از آنها محقق نشده، بلکه اوضاع بدتر از قبل هم شده است. کدام قانون را اصلاح کرده که گره‌ای از مشکلات مردم باز کند؟

وی ادامه داد: عمده صدایی که از مجلسی که آقای قالیباف رییس آن است شنیده‌ایم، مطالبه خودروی شاسی بلند یا مشخص کردن حد فاصل رشوه با شیرینی بود. البته در این میان تحلیل‌های شاذی هم شنیدیم که شیعیان میشیگان عامل پیروزی بایدن بودند، آن‌هم از کسی که خودش تحصیل‌کرده آمریکا است. سوال اساسی این است که آیا همین جنس عقاید و گفتار قرار است دولت را به دست بگیرد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: به طور طبیعی زمانی که شخصی سودای ریاست جمهوری در سر داشته باشد،‌ مدام تلاش می‌کند که آن جایگاه را از منظر کسی که برای آن برنامه دارد،‌ نقد کند و بسیاری از فعالیت‌هایش معطوف به رسیدن به آن جایگاه برنامه ریزی می‌شود و اگر این برنامه ریزی را حذف کنیم، احتمالاً‌ جنس فعالیت‌های رئیس مجلس تغییر خواهد کرد. مشخصاً‌ نوع حضور رئیس مجلس در استان‌ها و محافلی که به‌طور مستقیم با وظایف او تجانس چندانی ندارد، مؤید همین تحلیل است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: مجلس به عنوان سیاستگذار،‌ قانونگذار و ناظر بر تمام امور کشور این حق را دارد که در مورد امور اجرایی اظهار نظر کند و هر کجا که نقص و ایرادی می‌بیند، به عنوان تذکر به دولت مطرح کند اما مخاطب آگاه و کاملاً‌ هوشیار است و متوجه خواهد شد که حرفی که مطرح می‌شود، آیا صرفاً در راستای ایفای وظایف نمایندگی است یا سوداهای دیگری را هم به همراه دارد.

نظری اضافه کرد: امروز متاسفانه شاهد آن هستیم، جریانی که تندترین هجمه‌ها و انتقادات را به مجلس قبل داشت وارد خانه ملت شده، اما در عمل آنچه که انجام داده تا این لحظه به مراتب ضعیف‌تر از تمام ادوار مجلس است. تاجایی که حتی صدای خود نمایندگان نیز درآمده و اخیرا یکی از نمایندگان از در راس امور نبودن مجلس گلایه داشت. حتی به‌جرات می‌توانم ادعا کنم اگر در دو مرحله، رهبر معظم انقلاب ورود نمی‌کرد و نهیب نمی‌زد، مجلس امروز کارنامه‌ای به مراتب بدتر از همینی که هست، داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مجلس امروز، حاصل نوع مدیریت آقای قالیباف است، گفت: اگر مجلس در راس امور نیست، باید ببینیم که رییس آن چه اقداماتی برای قرار گرفتن در راس انجام داده است؟ چرا مجلس جایی در ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد؟ چرا مجلس جایی در قیمت‌گذاری ارز و خودرو و از آن مهم‌تر کالاهای اساسی ندارد؟ شاید پاسخ این باشد که چون رییس مجلس دغدغه‌های دیگری دارد و برنامه‌های ارتقای جایگاه مجلس را پوشش نمی‌دهد. از طرفی شاید فکر می‌کند اگر امروز این اختیارات را برای مجلس تثبیت کند و بر فرض اگر خودش رییس‌جمهور شد، آن‌وقت چگونه و به چه بهانه‌ای می‌تواند اختیارات اجرایی که برای مجلس گرفته را به دولت برگرداند؟

وی با بیان اینکه حتماً لازم است مردم سوابق مدیریتی همه کاندیداها و مشخصا آقای قالیباف را لحاظ کنند، گفت: موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این است که آخرین سابقه اجرایی آقای قالیباف، ۱۲ سال مدیریت بر شهر تهران بود که در خصوص این ۱۲ سال حضور، حرف و حدیث بسیار مطرح شده و می‌شود. اگر به دوره مدیریت آقای قالیباف در شهرداری نگاه کنیم، مانند دوران مدیریت هرشخص دیگری نقاط ضعف و قوتی مشاهده خواهیم کرد که می‌توانیم این نقاط ضعف و قوت را در مدیریت بعدی آن فرد پیش‌بینی کنیم و سپس تصمیم بگیریم که آیا می‌توان به او اعتماد کرد یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هدف‌گذاری آقای قالیباف در دو دوره پایانی حضورش در شهرداری تهران، رییس‌جمهور شدن بود، اظهار کرد: نتیجه این نگاه غافل شدن از زیرمجموعه است که نتیجه‌ای نامطلوب درپی داشت. تنها یکی از مثال‌های آن، گزارشی است که اخیراً سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرده و یک تخلف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را فقط در یکی از مناطق شهرداری تهران اعلام کرده که همه آنها به سال ۹۴ تا ۹۶ مربوط است.

وی اضافه کرد: اگر با دقت و جدیت نهادهای نظارتی و بازرسی وارد موضوع شوند، احتمالاً موارد بیشتری را احصا خواهند کرد. کما اینکه از قائم مقام ایشان تا برخی دیگر از مدیران ایشان در محاکم قضایی پرونده‌هایی داشته و دارند که بعضی منجر به صدور رأی شده و برخی در انتظار صدور رأی هستند. مجموع اتفاقاتی که رقم خورده نوید اتفاقات خوب آتی را به ما نمی‌دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیاری از پروژه‌هایی که در شهر تهران انجام شده، با اعداد و ارقامی تمام شده که پیش‌بینی اولیه بسیار پایین‌تر از عدد تمام شده است. به عنوان مثال در احداث پل صدر پیش‌بینی اولیه کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در انتها اعدادی بین ۴ الی ۶ هزار میلیارد تومان به عنوان رقم تمام شده اجرای پروژه عنوان می‌شود. علت این تفاوت اعداد، عدم شفافیت در اجرای پروژه است. چون بودجه احداث فارغ از نقد و غیر نقد، مرجع هزینه واحد نداشت و مشترکا معاونت فنی و عمرانی به همراه چند منطقه کار را انجام داده‌اند. درکنار نقد به هزینه‌های انجام شده، پل صدر نه‌تنها نتوانست ترافیک آن منطقه را کم کند بلکه مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه ایجاد کرد؛ همین میزان اعتبار اگر برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه می‌شد به مراتب می‌توانست مشکلات آمد و رفت شهروندان تهران را کاهش دهد و رضایتمندی بیشتری ایجاد کند.

نظری تصریح کرد: امیدوارم تجربه شهرداری تهران در دوره ریاست فعلی ایشان در مجلس تکرار نشود و ایشان که روزگاری از خیابان بهشت نگاه‌شان را به پاستور دوخته بودند، حالا هم به جای نگاه به پاستور در همان بهارستان بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند. اگر کسی دنبال خدمت باشد و سوداهای دیگری در سر نداشته باشد، همه‌جا و در همه‌حال می‌تواند این کار را انجام دهد و مدام از این صندلی به آن صندلی رفتن، برای مردم آگاه ما پیامی غیر از شوق خدمت‌رسانی دارد.

در عمل آنچه که مجلس یازدهم تاکنون انجام داده به مراتب ضعیف‌تر از تمام ادوار مجلس است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: آقای قالیباف چه برنامه‌ای برای کشور و حل مشکلات آن دارند؟ اگر برنامه دارند بهترین زمان همین حالاست که در ریاست مجلس حضور دارند. مگر غیر از این است که ایشان وعده بازگرداندن مجلس به راس امور را داده بودند؟ پس چرا از راس امور، مشکلات کشور را حل و فصل نمی‌کنند؟ و اگر خود را شایسته فعالیت باعنوان رییس یا نماینده مجلس نمی‌دانند، اساسا چرا وارد این عرصه شدند؟

وی با بیان اینکه دولت مانند شهرداری نیست که کمبود بودجه و عدم تحقق منابع را با تراکم فروشی جبران کنند، گفت: تعارف و شعار را باید کنار بگذاریم. اقتصاد ایران همچنان وابسته به نفت است و عملاً کسانی که عمده سابقه‌شان در حوزه نظامی است، عمدتا تبحر لازم برای مذاکره و گفت‌وگو با جهان خارج را ندارند. حالا چگونه می‌خواهند با دنیا مذاکره کنند و موانع بین‌المللی برای فروش نفت یا دیگر موانع را رفع کنند؟ اگر کشور نتواند نفت بفروشد، امکان فروش تراکم ندارد که با فروش مازاد تراکم، بشود کسری بودجه را جبران کرد و با پیش‌فروش کردن منابع، دولت‌های بعدی را دچار بحران کند دولت همین الان هم به اندازه کافی فربه هست و گنجایش ندارد همچون شهرداری، چندهزار مازاد نیرو را هم تحمل کند!

وی افزود: اگر سال آینده تیمی دولت را به دست بگیرد که تبحر لازم در حوزه‌های مختلف را نداشته باشد و نتواند با زبان هر بخش از جمله حوزه خارجی، اقتصادی، فرهنگی و غیره با آنها صحبت کند، نمی‌تواند دولت را به خوبی اداره کند. اگر آقای قالیباف با همین زبانی که امروز از تریبون مجلس به جهان پیام می‌دهد، بخواهد با جهان تعامل کند، نتیجه از حالا مشخص است.

این عضو حزب اعتماد ملی اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد عملاً شرایط ما از وضع موجود بهتر نخواهد شد و مشکلاتمان روز به روز بیشتر می‌شود. پیش‌بینی من این است که دولت احتمالی آقای قالیباف یا شخصی با سوابق مشابه آقای قالیباف که به ریاست جمهوری می‌اندیشد، هرگز نمی‌تواند ملت ایران را به سرافرازی و بزرگی که استحقاقش را دارد، برساند.

وی گفت: امروز آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس مشکلاتی که برای اداره کشور وجود دارد و همچنین موانعی که برای تعامل با دنیا وجود دارد را به خوبی می‌داند و اگر تصور می‌کند که به راحتی می‌تواند این موانع و مشکلات را حل کند،‌ باید دید که آیا این مانع صرفاً برای آقای روحانی بوده است یا این مانع برای همه اشخاصی که بر این مسند تکیه می‌کنند، وجود دارد. اگر این موانع برای همه وجود دارد، آقای قالیباف چگونه فکر می‌کند که بهتر از آقای روحانی می‌تواند این امور را مدیریت کند و دولت را بهتر اداره کند؟ اما اگر این موانع تنها برای دولت آقای روحانی وجود دارد، باید احساس نگرانی کرد که آیا دست‌هایی در کار است که مانع انجام مأموریت‌های دولت می‌شود؟

وی ادامه داد: طبیعتاً آقای قالیباف پاسخ این سؤال‌ها را بهتر از ما می‌دانند و حتماً فعالیت‌هایی که ایشان در ادامه تا زمان انتخابات خواهند داشت می‌تواند به نوعی به ما برای رسیدن به این پاسخ‌ها کمک کند.

نظری در پایان گفت: آرزوی من این است هر اتفاقی که می‌افتد و هر عزیزی که قصد دارد آن اتفاقات را رقم بزند، به نفع مردم شریف ایران باشد و در نهایت به زندگی همراه با آرامش و آسایش ملت منجر شود. امروز مهم‌تر از رنگ و جناح‌بندی‌های سیاسی، مردم به دنبال آرامش و ثبات معیشتی در زندگی خود هستند و با ماجرایی‌جویی، نمی‌توان به آرامش رسید یا جامعه را به ثبات و آرامش رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *