نویسنده «جامعه شناسی خودمانی» حسن نراقی، پژوهشگر حوزه اجتماعی درگذشت.‌این نویسنده و پژوهشگر اجتماعی به سال ۱۳۲۳در کاشان به دنیا آمد و مشهورترین اثر او کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی: چرا درمانده‌ایم؟» است که توسط نشر اختران منتشر شد و به چاپ‌های متعدد رسید. او کتاب «پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی» را نیز با نشر اختران منتشر کرده است. «کاشان در جنبش مشروطه ایران» و «ناگفته‌ها» نیز از جمله آثار او هستند.‌

به گزارش مهر، حسن نراقی، نویسنده کتاب مشهور «جامعه شناسی خودمانی» شنبه اول آذر ۱۳۹۹بر اثر ابتلاء به سرطان در تهران درگذشت. «چکیده تاریخ ایران: از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسله پهلوی» از دیگر کتاب‌های مشهور اوست .‌

این نویسنده و پژوهشگر اجتماعی به سال ۱۳۲۳در کاشان به دنیا آمد و مشهورترین اثر او کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی: چرا درمانده‌ایم؟» است که توسط نشر اختران منتشر شد و به چاپ‌های متعدد رسید. او کتاب «پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی» را نیز با نشر اختران منتشر کرده است. «کاشان در جنبش مشروطه ایران» و «ناگفته‌ها» نیز از جمله آثار او هستند.‌

حسن نراقی درگذشت + بیوگرافی و آثار

حسن نراقی در سن ۷۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن نراقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعی که کتاب معروف «جامعه‌شناسی خودمانی» اثر اوست، در ۷۶ سالگی درگذشت.

اسدالله امرایی – مترجم – با تأیید این خبر گفت: حسن نراقی شب گذشته (شنبه، اول آذرماه) بر اثر ابتلاء به سرطان از دنیا رفت. درباره مراسم تشییع و خاکسپاری او اطلاع دقیقی ندارم اما با توجه به شرایط کرونا بعید می‌دانم مراسمی برگزار شود.

حسن نراقی متولد اردیبهشت ۱۳۲۳ در کاشان پژوهشگر ایرانی بود که بیشتر به دلیل آثارش در زمینه جامعه‌شناسی غیر آکادمیک شناخته‌شده‌است.

مهم‌ترین اثر

مهم‌ترین اثر وی «جامعه‌شناسی خودمانی» است که در سال ۱۳۹۹ به چاپ سی و سوم رسید.

واکنش‌ها به کتاب جامعه‌شناسی خودمانی

کارگروه جامعه‌شناسی مردم‌مدار در انجمن جامعه‌شناسی ایران، روز ۲۰ آذر ۱۳۹۰، جلسه‌ای برای نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی» با حضور حمیدرضا جلایی‌پور، بهزاد دوران، غلامرضا اربابی و رحمت‌الله صدیق سروستانی برگزار کرد.

نقد جلایی‌پور آن است که این کتاب ربطی به کاربرد مطالب رشته جامعه‌شناسی ندارد، ولی نویسنده سعی کرده از نام جامعه‌شناسی استفاده کند. به عبارت دیگر، همان نقد اخلاقی که نویسنده، ایرانیان را به آن متهم می‌کند، خودش هم گرفتار آن است.

اربابی معتقد است «نویسنده حل مسائل را در اراده تک‌تک افراد برای حل مشکل معرفی می‌کند. این رویکرد، رویکردی ماقبل جامعه‌شناسی و شبیه به مباحث دورکیم و تارد است. به نظر من این رویکرد، رویکردی محافظه‌کارانه است که به مذاق اصحاب قدرت هم خوش می‌آید، زیرا تمام مشکلات موجود را بر گردن خود مردم می‌اندازد.»

کتاب‌ها و آثار

  • جامعه‌شناسی خودمانی: چرا درمانده‌ایم؟

  • پی‌نکته‌هایی بر جامعه‌شناسی خودمانی

  • چکیده تاریخ ایران: از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسله پهلوی

  • ناگفته‌ها، در گفت‌وگو با روزبه میر ابراهیمی

  • خط خوش فارسی (مجموعه مقالات)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *