پیام‌ راهپیمایی بزرگ مردم یمن علیه آمریکا چه بود؟

پیام‌ راهپیمایی بزرگ مردم یمن علیه آمریکا چه بود؟

تهران- ایرنا- همزمان با روز جهانی «نه به جنگ یمن»  راهپیمایی با شکوه مردم این کشور حاوی این پیام مهم بود که آمریکا باید مواضع خود در قبال یمن را به دقت بررسی کند و این واقعیت را بپذیرد که دیگر جایی برای ارعاب و زورگویی به این کشور وجود ندارد .

به گزارش ایرنا شمار زیادی از مردم صنعا‏‏، پایتخت یمن روز دوشنبه در تظاهرات گسترده در محکومیت تجاوزات و جنایات تروریستی آمریکا شرکت کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، را سردادند و تاکید کردند که تروریسم، هویت و پشتوانه آمریکایی دارد.

 آمریکا ۶ سال است که قتل و گرسنگی و فقر را بر مردم یمن تحمیل کرده است و اکنون با قرار دادن نام انصارالله در فهرست تروریسم آن را بهانه ای برای ادامه تجاوزات خود قرار می دهد، همانطور که پیشتر هم از این خدعه برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کرده و آنها را از نظر فرهنگی و فکری قلع و قمع کرده است.

توجه فراگیر و اصولی به پروژه مبارزه با آمریکا

این راهپیمایی تنها یک شوی نمایشی و تبلیغاتی نبود بلکه خروج عظیم و تاریخی مردمی بود در پاسخ به تصمیم دولت ترامپ برای قرار دادن  انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی که به طور گسترده ای در سطح بین المللی و حتی در ایالات متحده آمریکا محکوم شد.

این راهپیمایی لازم بود تا مردم بگویند که نه تنها تصمیم آمریکا ناچیز و احمقانه است بلکه تصویر روشنی از به بن بست رسیدن آنها در جنگ یمن ایجاد شده است .

یکی دیگر از برجسته ترین پیام های این راهپیمایی اثبات فرسایش قدرت خصمانه تبلیغاتی بود که از زمان اعلام پمپئو  مبنی بر قرار دادن نام انصارالله در فهرست گروههای تروریستی با هدف اخلال در صف دولت و ملت  در برابر تهاجم ائتلاف صورت گرفت.

؛ به عبارت دیگر خروج گسترده مردمی به اتحاد متجاوزان و حامیان مالی آنها در غرب ضربه زد و پروژه مقاومت را در برابر تهاجم و مخالفت با آمریکا در تمام ابعاد  به رخ جهانیان کشید و از سوی دیگر برجسته سازی هویت جمعی و انسجام سیاسی، مردمی و فرهنگی در برابر تصمیم آمریکا را نشان داد.

انصارالله امروز نمایانگر پیشتاز مردم آزادی خواه یمن است و هدف قرار دادن آن بر همه یمنی ها تأثیر می گذارد.

از آنجا که ائتلاف سعودی به سختی تلاش کرد تا از طریق تصمیم گیری آمریکا  انزوای سیاسی و مردمی انصارالله را فراهم کند، شب قبل از خروج مردم با راه اندازی یک کمپین بزرگ رسانه ای ،تمام نیروها و ابزارهای خود را بسیج کرد تا با دروغ های بی اساس مردم را از رفتن به این راهپیمایی منصرف کنند اما موفق نشدند.

جهان حقیقت یمن را به وضوح دید

این خروج گسترده همزمان با روز جهانی “به خاطر یمن”  گام مهمی در رساندن این پیام به جهانیان داشت که آینده یمن هرگز با میل قدرتهای خارجی به ویژه ایالات متحده شکل نخواهد گرفت.

و با اثبات بی گناهی هزاران قربانی جنایات و تجاوز ائتلاف و محاصره آنها هیچ مشروعیت سیاسی، قانونی و بشردوستانه وجود ندارد مگر برای کسانی که برای دفاع از خود و حمایت از تصمیم و استقلال کشورشان در مقابل این ائتلاف و جنایات آن به حق ایستاده اند.

بنابراین خیل عظیم مردمی یمن این تصمیم آمریکا را نه فقط روی کاغذ بلکه آن را از نظر سیاست استبدادی جنایتکارانه ای که با هدف استعمار یمن طرح ریزی شده است، باطل کرد.

این راهپیمایی  ضربه‌ای بزرگ به ائتلاف تجاوز و دولت آمریکا وارد می کند به طوری که باعث ممانعت از هرگونه تلاش احتمالی برای بهره برداری از تروریست نامیدن انصارالله می شود به ویژه ریاض که ادعا کرد که مورد حملات موشکی انصارالله قرار گرفته است و دولت ایالات متحده این حمله را محکوم و سعی کرد تا آن را به پرونده یمن پیوند دهد.

تلاشی که احمقانه به نظر می رسد و برای دولت بایدن چیزی جز خجالت در برابر خواست مردم یمن به همراه نخواهد آورد و ثابت می کند که از این منظر  با دولت ترامپ تفاوتی ندارد.

این در حالی بود که نیروهای مسلح یمن حمله را تکذیب کردندو این ادعا را  به تلاش آمریکایی ها برای سوء استفاده از تصمیم آمریکایی ها برای سیاه نمایی انصارالله عنوان کردند.

تقویت نقش یمن در منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی با آمریکا

همزمانی تظاهرات تاریخی یمن با پویش جهانی همبستگی با این کشور ضمن عبور از مرزهای جغرافیایی، در قالب پروژه ای متبلور شد که مشخصه آن مخالفت با سیاست های استعماری و فرصت طلبانه آمریکا در منطقه است .

این راهپیمایی همچنین موقعیت مهم یمن را نه تنها در سطح سیاسی بلکه در سطح انسانی از جمله اندیشه، فرهنگ ، اقتصاد و اصول آن در معادلاتی اعم از درگیری عربی – اسلامی با غرب یا مبارزات گسترده تر آزادی خواهانه بین مردم ستمدیده جهان با سلطه طلبان غربی نشان داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *