بزرگترین کتابخانه دیجیتال فهرست‌های نسخ خطی جهان فعال می‌شود

مشهد -خبرنگار اطلاعات: بزرگترین کتابخانه دیجیتال فهرست‌های نسخ خطی توسط آستان قدس رضوی راه اندازی ‌می شود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: از بیش از ۱۰۰کشور جهان فهرست‌های نسخ خطی تهیه شده و فاز اول و دوم راه اندازی این کتابخانه طی شده و بزودی راه‌اندازی می‌شود.‌حجت الاسلام والمسلمین جلال حسینی تاکید کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با قدمت یکهزار ساله و با ۳۰میلیون منبع کتابخوانی در جهان بی نظیر است و ۶۰کتابخانه در خارج از کشور هم توسط آستان قدس رضوی اداره می شود.

وی با بیان این که دیپلماسی کتاب، شعار مرکز کتابخانه‌های آستان قدس رضوی است؛ افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با کتابخانه مونیخ، سوییس و موزه لوور فرانسه منعقد شده است.

حسینی از ۱۰۰هزار مرمت نسخ خطی، ۳۲۴هزار امانتِ کتاب، آماده‌سازی و افزایش ۳۵۰هزار منبع چاپی در مخازن از جمله فعالیت‌های این نهاد در سال ۹۹‌یاد کرد.‌وی همچنین به اهدای ۲۰هزار جلد کتاب به ۱۲مرکز در حاشیه شهر مشهد،

راه‌اندازی۶۲کتابخانه در خراسان شمالی، اهدای ۲۵۲هزار نسخه کتاب از طریق کتابخانه های سیار اشاره کرد و از راه اندازی ۲ کتابخانه در حاشیه شهر مشهد در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این که در تلاشیم با ثبت آثار در حافظه جهانی به ویترین جهانی بپیوندیم؛ ادامه داد: در سال ۹۹تعداد ۱۵اثر نظیر سنگ مقام، سنگاب خوارزمشاهی، ضریح فولادی و سکه های عباسی ثبت ملی شد و تا سال آینده ۲۰اثر دیگر هم ثبت خواهد شد.

گفتنی است در پایان این جلسه، ماشاالله شاهمرادی‌زاده، بازیگر مشهدی « اخراجی ها» ۷۲گیگابایت مصاحبۀ تصویری از خاطرات خود از سال ۴۸تا ۶۳را به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *