گزارش جلسه‌ی انجمن شعر و ادب قطب شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۰۹ به قلم بهمن صباغ زاده

هم‌زمان با استاد موسوی به کتابخانه رسیدم. گفتم مگر به خواب ببینم جمال دوست/ اینک علی الصباح نظر بر جمال دوست. مدتی بود کمتر ایشان را می‌دیدم. مثل همیشه دست‌هایم پُر بود از تجهیزات صوتی که باید به سرعت به جلسه می‌رساندم. استاد کمکم کرد و در فاصله‌ی کوتاه ماشین تا کتابخانه هم‌صحبت شدیم. اظهار دلتنگی کردم، از احوالشان پرسیدم و گفتم مدتی جلسات را کمتر تشریف می‌آورید. استاد که بعد از بازنشستگی بیشتر به کشاورزی روی آورده از گرفتاری‌های مربوط به کار کشاورزی گفت و من خدا را شکر کردم که علت غیبت‌ها گرفتاری‌های کاری بوده و به قول معروف چهار ستون بدن‌شان سالم است.
استاد نجف زاده و چند نفر از شاعران جوان پیش از ما رسیده بودند. چند دقیقه بعد از سلام و احوالپرسی با دوستان، صوت جلسه آماده بود.

اجرای جلسه‌ی صمیمی و خودمانی‌مان این جلسه با شاعر خوب همشهری سرکار خانم سیده مهناز مهدوی بود. خانم مهدوی رو به جمع نشست و گفت: «عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم/ هر که خواهان است بسم الله الرحمن الرحیم». دوّمین جلسه‌ی اسفندماه ۱۳۹۹ انجمن شعر و ادب قطب با این بیت از شاعر خوب هم‌روزگار آقای مهدی جهان‌دار رسمیت پیدا کرد.

اولین بخش برنامه، شرح غزل حافظ بود. استاد نجف زاده غزل را خواندند و من چند نکته‌ای راجع به غزل گفتم. در هفته‌های اخیر شرح غزل خواجه را خلاصه‌تر برگزار می‌کنیم. این جلسه هم یادداشتی از قبل آماده نکرده بودم، تنها به پاورقی‌های سایت گنجور نگاهی انداخته بودم و از حافظه چند نکته‌ای برای دوستان گفتم. غزل ۳۱۴ حافظ «دوش بیماری چشم تو ببُرد از دستم/ لیکن از لطف لبت صورت جان می‌بستم» یکی از غزل‌های عاشقانه‌ی دیوان حافظ است که برداشت‌های عرفانی هم از آن شده است. سعی کردم به اختصار و تا جای ممکن ساده، راجع به شاهدبازی، ترکانِ لشکری، شاعران دولتمند سبک خراسانی و دربار سامانیان و غزنویان چند جمله‌ای خدمت دوستان بگویم.

شعرخوانی با استاد موسوی شروع شد. ایشان دو شعر کودک خواندند و دوستان راجع به اشعار ایشان صحبت کردند. از انجمن شعر محمود کیانوش در تربت حیدریه گفتند که انجمنی تخصصی با گرایش شعر کودک است و از دوستانی که شعر کودک می‌گویند دعوت کردند در جلسات انجمن که این روزها به شکل مجازی برگزار می‌شود شرکت کنند. در ادامه شاعر همشهری مهندس محمد جهانشیری یک غزل به گویش تربتی خواندند که تضمینی بود از یکی از غزل‌های گویشی ملک‌الشعرا بهار.
نوبت به شاعران جوان تربت حیدریه رسید خانم مطهره حسن زاده شعر کودک خواندند و خانم فرزانه علمداران غزلی عاشقانه همراه خود به جلسه آورده بودند.
دیگر شاعر همشهری آقای حجت یدالهی عزیز حاضران را مهمان کرد به یک چهارپاره و یک غزل از اشعار خودش. بعد نوبت به خانم زینب ناصری رسید که برای اولین بار در جلسات قطب شرکت می‌کردند. این دوست عزیز غزلی از اشعار تربتی استاد محمد قهرمان را انتخاب کرده بود و برای دوستان قرائت کرد.
نفر بعد من بودم که یکی از غزل‌هایم را برای دوستان خواندم. و بعد دیگر دوستان شاعرم خانم بی‌بی‌زهرا بهشتی، آقای امیرحسن خاکشور، آقای علیرضا نامور و آقای غلامرضا اعتقادی اشعار خود را خواندند و نقد دوستان شاعر را شنیدند. کودک بااستعداد همشهری طاها تاتاری هم در این جلسه‌ی انجمن قطب حضور داشت و شعر خواند.

در بحث ادبی این جلسه مهمان صحبت‌های آقای احسان نجف زاده فرزند برومند استاد احمد نجف زاده بودیم. ایشان که در تاریخ تخصص دارند پلی زدند میان ادبیات و تاریخ، و به تاریخ دوره‌ی صفوی پرداختند. وضعیت شاهان صفوی و میزان علاقه‌ی هر کدام به شعر از موضوع‌های صحبت ایشان بود و در هر مورد مثال‌هایی از شعر شاعران مورد عنایت دربار صفوی ذکر می‌شد. این بحث قرار است ادامه داشته باشد و در انتهای سخنان‌شان جناب نجف زاده این قول را دادند که هفته‌ی آینده بحث را به سمت ادبیات خواهند برد و به مختصات سبک هندی خواهند پرداخت.

بیرون درِ کتابخانه تازه بحث‌مان گل انداخته بود و با دوستان شاعر راجع به بحث ادبی مطرح شده در جلسه سخن می‌گفتیم تا بالاخره حرکت سریع عقربه‌های ساعت دامن‌مان را گرفت و هر کدام به سمتی رفتیم.

انجمن شعر قطب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *