وزارت بهداشت: دُز دوم واکسن کرونا فقط با دریافت پیامک تزریق می‌شود

 

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون کرونا در گروه‌های سنی بالای ۷۰سال تأکید کرد: تمامی افرادی که منتظر دریافت دُز اول یا دوم واکسن کرونا هستند، پیامک دریافت خواهند کرد؛ بنابراین افراد پیش از دریافت پیامک به مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن، مراجعه نکنند.

 

دکتر جعفر صادق تبریزی در گفتگو با ایسنا، گفت: برای افرادی که در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کردند و در نوبت اول تزریق واکسن هستند و همچنین برای افرادی که منتظر دریافت دُز دوم واکسن هستند، پیامک ارسال می‌شود. وی افزود: توزیع یک میلیون دز واکسن وارداتی کرونا از دیروز آغاز شده است و نیمی از آن روز گذشته و نیم دیگر آن امروز توزیع می‌شود و انشاءلله طی روزهای آتی هم قرار است یک میلیون دز دیگر واکسن کرونا به کشور وارد شود. بنابراین به زودی گروه سنی دیگری را برای دریافت واکسن اعلام می‌کنیم ولی فعلا در حال تزریق واکسن به گروه سنی ۷۰سال به بالا و لکه‌گیری افراد جامانده هستیم.

روند سینوسی کرونا در تهران

دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اعلام کرد: روند کاهشی بیماری کووید۱۹ در تهران بسیار بطئی، کند و در عین حال سینوسی است. با توجه به این روند اگر کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم، ممکن است موج جدید ایجاد شود.

وی گفت: از آنجایی که ما وضعیت را به صورت روزانه رصد می‌کنیم، گاهی نسبت به روز گذشته افزایش ابتلا داریم که نشان‌ می‌دهد بیماری در شهر تهران کاملا فعال است و فعالیت ویروس به شدت کاهش پیدا نکرده است. توکلی افزود: حتی بستری‌های ما هم روزانه بین ۶۰۰تا ۹۰۰مورد در نوسان است؛ فقط میزان مرگ و میر کاهش یافته است، زیرا اولا بیماران نسبت به پیک‌های قبلی بدحال‌تر نیستند و دوم اینکه تعداد ترخیص‌ها با تعداد بستری‌ها تقریبا برابری می‌کند و حتی بعضی روزها میزان ترخیصی‌ها بیشتر است.

اولویت دریافت واکسن

وزیر علوم گفت: واکسیناسیون دانشجویان از مرداد آغاز می‌شود و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در اولویت قرار دارند.

منصور غلامی، تصریح کرد: مسئولان مربوطه تعهد داده‌اند که اگر واکسن مورد نیاز تأمین شود از مرداد ماه این برنامه شروع شود، البته این کار تماماً در اختیار وزارت علوم نیست. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در مرحله اول، دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل کمتر بودن جمعیت و بالاتر بودن سن به صورت کامل واکسیناسیون شوند و در مرحله بعد دانشجویان مقاطع دیگر در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

ترم آینده دانشگاه‌ها حضوری شد

دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طبق توافق با ستاد ملی مقابله با کرونا و در صورت واکسیناسیون دانشگاهیان، ترم آینده حضوری برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: تا پایان تابستان، تمام اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه‌ها واکسینه می‌شوند.

همچنین دانشجویانی که تاکنون در اولویت نبودند در وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها تا پایان پاییز واکسینه می‌شوند. این واکسیناسیون از شهریورماه شروع می‌شود و با تلاش معاونت بهداشتی امیدوار هستیم که تا شروع مهرماه دانشجویان حداقل یک دز بگیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، پیش‌بینی کرد در مهرماه تا اواسط آبان ماه، کلاس‌های درس غیرحضوری و تلفیقی باشند و از آبان ماه کلاس‌ها به صورت حضوری شروع شوند. حقدوست توضیح داد: اما با توجه به انباشت دروس و اینکه برخی از دانشجویان در ترم پایانی به سر می‌برند ممکن است کلاس‌های درس با شلوغی بیشتری مواجه شوند؛ به همین دلیل عمده پذیرش دانشجویان علوم پزشکی از بهمن ماه خواهد بود تا دانشگاه‌ها شلوغ نشوند.

درخواست توقف پروازها به مسکو

وزیر بهداشت در نامه‌ای به سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار تصمیم‌گیری فوری برای توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس شد. براساس گزارش وبدا، در نامه سعید نمکی آمده است: «باتوجه به گزارشات واصله از کشور روسیه درباره شیوع بیماری COVID-19، ضروری است موضوع توقف پروازها به مقصد مسکو و بالعکس سریعا در جلسه کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیمات فوری اتخاذ شود. »

۱۱۱فوتی

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت؛ در شبانه روز منتهی به ۳۰ خرداد، ۸هزار و ۱۶۱بیمار کووید ۱۹در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹در کشور به ۳میلیون و ۹۵هزار و ۱۳۵نفر رسید.

همچنین متأسفانه در این مدت، ۱۱۱بیمار کووید۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری ۸۲هزار و ۹۶۵نفر شد.

تأخیر در تزریق دُز دوم

دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تأخیر در تزریق دُز دوم واکسن کرونا عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند، اما باید پس از دسترسی به واکسن، دز دوم حتما تزریق شود؛ زیرا براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، ۳تا ۴هفته پس از تزریق دز اول واکسن کرونا، دُز دوم باید زده شود . وی همچنین به این پرسش که «آیا درصورت بروز عوارض شدید واکسن کرونا باید از تزریق دز دوم خودداری شود»، پاسخ داد: با بروز عوارض شدید واکسن (پس از تزریق دز اول) باید با مرکز درمانی تزریق واکسن تماس گرفته و عوارض نادر گزارش داده شود.

مردانی افزود: در صورت بروز واکنش‌های نادر گاهی پزشک متخصص، نوع واکسن کرونا را برای نوبت دُز دوم تغییر می‌دهد. در واقع پزشک مربوطه، بیمار را معاینه و سپس تصمیم ‌ می‌گیرد و شهروندان با بروز عوارض واکسن، نباید خودسرانه عمل کنند.

بیماران قلبی

فریدون نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: بیماران قلبی همانند سایر افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دیابت، کلیه و فشار خون دارند، اگر سریعتر در برابر کرونا واکسینه شوند، عارضه‌ای حاد در آنها به‌وجود نخواهد آمد. وی توضیح داد: مهم‌ترین عارضه‌ای که بیماران قلبی در مورد تزریق واکسن کرونا نگران آن هستند، خطر بروز لخته خون است که جای نگرانی نیست و مشکلی در این بیماران به‌وجود نمی‌آید. این در حالی است که جهش ویروس کرونا خطر عارضه‌های قلبی را افزایش داده و تسریع در روند واکسیناسیون به ویژه برای بیماری زمینه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *