زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا: دفاع خوب و اشراف کامل بر حوزه کاری عامل رأی اعتماد بالای مجلس به خاندوزی بود/ به مخبر پیشنهاد دادیم تمام انحصارهای دولت در واردات را لغو کنند/ ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه‌ساز قاچاق معکوس شده است

دفاع خوب و اشراف کامل بر حوزه کاری عامل رأی اعتماد بالای مجلس به خاندوزی بود/ به مخبر پیشنهاد دادیم تمام انحصارهای دولت در واردات را لغو کنند/ ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه‌ساز قاچاق معکوس شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: من به آقای مخبر هم گفتم که دولت می‌تواند در همه حوزه‌هایی که انحصار واردات در اختیار دولت است، با یک دستور همگی را لغو کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص حمایت مجلس از وزیر اقتصاد و رأی خوبی که نمایندگان به همکار خود دادند، گفت: تجربه کاری و اشراف آقای خاندوزی با توجه به صحبت‌هایی که در نطق دفاعی خود کردند باعث شد که بتوانند این رأی خوب را از مجلس دریافت کنند. آقای خاندوزی چون از ابتدا در حوزه اقتصاد بوده و شناخت خوبی از این حوزه دارد، من فکر می‌کنم یکی از بهترین وزرای کابینه است.

وی افزود: البته عدم حضور رسمی ایشان در وزارت اقتصاد ممکن است یک سری کمبودهایی را داشته باشد که آن هم ان‌شاءالله با ارتباطی که با نخبگان و بدنه کارشناسی وزارتخانه دارند، می‌تواند کمک کند که برطرف شود.

نماینده تربت حیدریه در پاسخ به این سوال که «حضور خاندوزی در منصب وزارت اقتصاد، اقتصاد ایران را به سمت دولتی شدن می‌برد؟»، بیان کرد: در یک سالی که ما با ایشان همکار بودیم در بحث‌هایی مانند کمک‌های یارانه‌ای و شیوه این کمک‌ها، در بحث تامین نهاده‌های دامی و در بحث کسب و کارها با توجه به همکاری‌هایی که داشتیم بعید می‌دانم اینطور باشد. ایشان بیشتر نگاه‌شان این است که دولت را باید از فضاها خارج کنیم. لذا آنچه که تاکنون از ایشان دیدیم، اگر با همین دست فرمان پیش بروند اقتصاد خیلی دولتی نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص راهکار پیشنهادی برای قدم برداشتن در مسیر کاهش مشکلات اقتصادی، گفت: من به شخصه به آقای مخبر هم گفتم که دولت می‌تواند در همه حوزه‌هایی که انحصار واردات در اختیار دولت است، با یک دستور همگی را لغو کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در مورد دارو و نهاده‌های دامی دو بحث داریم؛ یکی کمبود کالا و یکی گرانی آن. کمبود را با آزادسازی و واردات توسط بخش خصوصی می‌توانیم حل کنیم، در مورد قیمت هم برویم به سمت ایجاد رقابت کامل نه رقابت انحصاری. اگر چنین چیزی محقق شود، قطعا مشکل محدودیت کالا را حل می‌کنیم فقط بحث گرانی می‌ماند چراکه این واردات با ارز نیمایی و آزاد انجام می‌شود. برای این گرانی هم دو مساله مورد توجه است؛ نخست اینکه وقتی رقابت وجود دارد آن‌ها با هم رقابت می‌کنند و قیمت را به کف می‌رسانند و دوم در آن مواردی که حتی قیمت کف هم برای جامعه زیاد است، می‌توانیم به جای اینکه یارانه را به واردکننده بدهیم، این یارانه را به مصرف کننده برسانیم.

زنگنه در بخش دیگری ابراز داشت: اکنون متاسفانه ارزی که برای دارو می‌دهیم بخشی از آن قاچاق معکوس ایجاد کرده است، یعنی دارو با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می‌شود و از این سمت قاچاق می‌شود و این خیلی جذابیت هم دارد. خب ما به جای این بیاییم و اجازه دهیم که همه شرکت‌ها مثل قبل واردات دارو انجام دهند، از طریق مکانیسم بیمه‌ها به اقشار مردم کمک کنیم و آن یارانه‌ای که می‌خواهیم به واردکننده بدهیم را به مردم بدهیم. در حوزه نهاده‌ها هم همین مساله وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش پایانی گفت: من فکر می‌کنم اگر دولت در اولین گام بعد از اینکه تثبیت شد این کار را انجام دهد اتفاق خیلی خوبی رخ می‌دهد. هم قیمت ارز را به یک معنا تعدیل می‌کند؛ چرا که اکنون بزرگترین تقاضاکننده ارز خود دولت است چون دولت تعهد کرده واکسن، نهاده دام، روغن و … وارد کند حتی امسال تعهد کرده گندم هم وارد کند و در نتیجه وقتی دولت کنار برود و بخش خصوصی بیاید، بخش خصوصی در یک رقابت نیازهای مردم را تامین می‌کند و از سوی دیگر ما هم می‌توانیم از سازوکارهای دیگری از مردم حمایت کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *