یک فوق تخصص بیماری های عفونی پاسخ داد چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؟

ایسنا/کرمان یک فوق تخص بیماری های عفونی و نقص ایمنی گفت: در حال حاضر دوز یادآور یا بوستر در سه گروه توصیه شده که شامل افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال که بیماری زمینه ای دارند(بیماران سرطانی، پیوند اعضاء، مصرف کنندگان داروهای نقص ایمنی) و گروه دیگر افراد کمتر از ۵۰ سال که تماس شغلی دارند مانند پرستاران، پزشکان، غسال ها و …

دکتر”ایمان قاسم زاده” در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان کرمان اظهار کرد: هنوز مبارزه با کرونا تمام نشده، درست است از فاجعه دلتا بیرون آمدیم اما رتبه ایران در موارد جدید و مرگ و میر بالاست و خطر همچنان وجود دارد. ما سال قبل با همین آمار وضعیت قرمز را اعلام می کردیم لذا باید همچنان هشدارها برقرار باشد.

وی با اشاره به اینکه سهل انگاری می تواند هر لحظه وضعیت را بدتر کند، افزود: زمانی ترس کم می شود که بالای ۸۵ درصد جامعه دو دوز واکسن کرونا را زده و سه تا چهار هفته از دوز دوم گذشته باشد.

قاسم زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز بخش زیادی از جامعه واکسن نزده اند، باید شهروندان دستورالعمل های بهداشتی را خیلی دقیق رعایت کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی درباره موضع گیری برخی افراد در برابر واکسن کرونا بیان کرد: در هر مسئله علمی باید ببینیم مجامع علمی و ارشناسان مربوطه چه می گویند؛ درمورد واکسیناسیون کرونا نیز باید ببینیم علم موجود چه می گوید و چه نتایجی حاصل شده است؟

وی اظهار کرد: اطلاعات موجود است و می بینیم کسانی که در پیک پنجم کرونا، بیماری شدید گرفته، منتقل به آی سی یو و برخی فوت شدند کسانی بودند که واکسن نزده بودند.

قاسم زاده گفت: نزدیک به ۱۰۰ درصد بیمارانی که واکسن زده بودند، منتقل به آی سی یو نشدند و کاهش چشمگیر مرگ و میر را در این گروه افراد شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا هیچ واکسنی مدعی نشده ۱۰۰ درصد جلوی ابتلا به کرونا را می گیرد، افزود: کسانی که واکسن می زنند، یکسری عوارض را به دلیل تحریک و واکنش سیستم ایمنی تجربه کنند که این عوارض شامل تب، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و کسلی می شود و در حد یکی دو روز ایرادی ندارد و با مصرف استامینوفن و استراحت رفع می شود اما اگر این علائم طول کشید و رو به شدید شدن رفت، باید به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و نقص ایمنی درباره دریافت دوز سوم واکسن کرونا تصریح کرد: از نظر علمی دو دوز واکسن کرونا کفایت می کند و ممکن است بعد از هفت تا هشت ماه میزان آنتی بادی در بدن کاهش یابد اما چون سیستم ایمنی در مقابل کرونا موثر است، پوشش را ایجاد می کند؛ در حال حاضر دوز یادآور یا بوستر در سه گروه توصیه شده که شامل افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال که بیماری زمینه ای دارند(بیماران سرطانی، پیوند اعضاء، مصرف کنندگان داروهای نقص ایمنی) و گروه دیگر افراد کمتر از ۵۰ سال که تماس شغلی دارند مانند پرستاران، پزشکان، غسال ها و … که این گروه اخیر قرار است در صورت گذشت شش ماه از تزریق دوزدوم واکسن کرونا، دوز یادآور را تزریق کنند.

وی اظهار کرد: فعلا هیچ توصیه ای مبنی بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا در همه افراد وجود ندارد و حتی برای گروهای بالای ۶۵ سال و ۵۰ تا ۶۵ سال دارای بیماری زمینه ای، در کشور ما هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *