سایه روشن‌های بزرگداشت نظامی؛ نوای یگانگی در تالار وحدت :هر سال ۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور، بزرگداشت این شاعر نامدار در نظر گرفته شده است

سایه روشن‌های بزرگداشت نظامی؛ نوای یگانگی در تالار وحدت

تهران-ایرنا- مراسم بزرگداشت حکیم نظامی، پس از مدت‌ها تالار وحدت را لبریز از جمعیت کرد تا نوای یگانگی در این سازه فاخر فرهنگی بپیچد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی، با حضور شورانگیز علاقه مندان ادبیات فارسی، جمعه شب ۲۰ اسفند برگزار شد.

تالار وحدت در این شب باشکوه پس از ماه ها لبریز جمعیت شد تا جایی که همه طبقات آن نیز پر شده بود.

این برنامه با اجرای قطعه نیایش توسط گروه نوای ماندگار به رهبری روح الله یوسفی، آغاز شد که اشعار آن از تحمیدیه های نظامی بود.

بخش دیگر این آئین اجرای سازهای کوبه‌ای گروهی به سرپرستی احسان تارخ به همراه خواندن متنی از منظومه خسرو و شیرین توسط سوگل مشایخی بود.

در بخش دیگر برنامه رونمایی مجسمه حکیم نظامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نادر قشقایی طراح و سازنده این مجسمه بود.

مرشد محسن میرزاعلی در بخش دیگری به اجرای پرده‌خوانی از هفت پیکر و خسرو و شیرین پرداخت و در ادامه از آلبوم راز لیلی براساس منظومه لیلی و مجنون حکیم نظامی محصول بنیاد رودکی رونمایی شد.

پایان بخش مراسم نیز اجرای کنسرت بزم‌آرایی خسرو در شکارگاه از ساخته‌های استاد فخرالدینی با اجرای کنسرت سازهای ملی به سرپرستی علی‌اکبر قربانی با صدای وحید تاج و اشکان کمانگری بود که با استقبال بی نظیر مخاطبان همراه شد.

حکیم نظامی را بی شک باید در شمار بزرگان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.

او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی محسوب می شود که بعد از خود نظیری نیافته است.

هر سال ۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور، بزرگداشت این شاعر نامدار در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *