صداوسیما رسما راه ورود مجری محبوب به تلویزیون را بست مردم با عادل، «سیما» علیه فردوسی‌پور

با وجود آنکه عادل فردوسی‌پور چند سالی می‌شود با بی‌مهری مسئولان تلویزیون به‌ویژه مدیران شبکه سه روبه‌رو شده و برنامه پرمخاطب او یعنی «۹۰» هم تعطیل شده ولی همچنان محبوب مانده و نه‌تنها از خاطر علاقه‌مندان به دنیای فوتبال و مجری‌گری بیرون نرفته بلکه میزان محبوبیتش هم بیشتر شده است. کافی است در همین بازه زمانی که شبکه سه، به خیال خودش ارتباط مخاطبان با عادل فردوسی‌پور را حذف کرده، جایی صحبت از حضور او باشد تا با خیل زیاد دوستدارانش روبه‌رو شود. حتی تمرین‌کردن عادی عادل فردوسی‌پور هم جذابیت خبری دارد و همچنان علاقه‌مندان بی‌شماری در پی تحقق وعده‌ای هستند که برای بازگشت او به تلویزیون داده شده است.

مردم با عادل، «سیما» علیه فردوسی‌پور

با وجود آنکه عادل فردوسی‌پور چند سالی می‌شود با بی‌مهری مسئولان تلویزیون به‌ویژه مدیران شبکه سه روبه‌رو شده و برنامه پرمخاطب او یعنی «۹۰» هم تعطیل شده ولی همچنان محبوب مانده و نه‌تنها از خاطر علاقه‌مندان به دنیای فوتبال و مجری‌گری بیرون نرفته بلکه میزان محبوبیتش هم بیشتر شده است. کافی است در همین بازه زمانی که شبکه سه، به خیال خودش ارتباط مخاطبان با عادل فردوسی‌پور را حذف کرده، جایی صحبت از حضور او باشد تا با خیل زیاد دوستدارانش روبه‌رو شود. حتی تمرین‌کردن عادی عادل فردوسی‌پور هم جذابیت خبری دارد و همچنان علاقه‌مندان بی‌شماری در پی تحقق وعده‌ای هستند که برای بازگشت او به تلویزیون داده شده است.

عادل فردوسی‎‌پور اما درگیر وعده و وعید است و احتمالا خودش بهتر از هر فرد دیگری می‌داند وعده‌های جدید رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر بازگرداندن این چهره مردمی به تلویزیون، برای رهایی از انتقادات موجود است. او با علم به همین جریان است که در واکنش به بازگشتش به تلویزیون می‌گوید: «بگذارید من سکوتم را ادامه دهم و ببینیم چه خواهد شد و قسمت چیست. من در سه سال گذشته خیلی سختی کشیدم و در این چندساله خیلی اذیت شدم اما به نظرم زندگی قشنگی‌های خودش را دارد و در همین سختی‌هاست که آدم درس می‌گیرد و تجربه می‌اندوزد و باید به خوبی‌های زندگی فکر کرد و همیشه امیدوار بود».

امیدواری موضوعی است که هواداران عادل فردوسی‌پور هم به آن دل بسته‌اند و مدام مطالبه بازگشت او را دارند. در اولین روزهای کاری پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیما بود که او وعده بازگشت عادل به تلویزیون را داد. آن زمان ویدئویی منتشر شد که در آن فردی که خود را از خانواده شهدا و طرفداران فوتبال تیم‌های خوزستانی معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با پیمان جبلی از او درخواست می‌کند که عادل فردوسی‌پور را بازگرداند. رئیس صداوسیما هم در پاسخ به درخواست این هوادار فوتبال درباره فردوسی‌پور می‌گوید: «از نظر ما ایشان منعی ندارد و می‌تواند بازگردد». این جمله را بعدها جبلی چندبار دیگر هم تکرار کرد ولی همه‌چیز در حد همین حرف ماند و هیچ اقدام عملی‌ای برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به تلویزیون صورت نگرفت.

جدایی عادل از شبکه سه و برچیده‌شدن برنامه محبوب ۹۰ با اشتباه استراتژیک مسئولان این شبکه همراه بود؛ آنها تصور می‌کردند با کپی‌کردن از برنامه عادل می‌شود او را حذف و همان تعداد علاقه‌مند به برنامه ۹۰ را جذب برنامه جایگزین کرد. طولی نکشید تا مسئولان صداوسیما به این نتیجه رسیدند که چنین تصوری از اساس اشتباه است. به گواه آماری که خود صداوسیما منتشر می‌کند، برنامه‌ای که جایگزین برنامه عادل فردوسی‌پور در شبکه سه شده است، برخلاف برنامه ۹۰ که همواره پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی بود، برای خارج‌نشدن از جمع ۱۰ برنامه پربیننده دست‌و‌پا می‌زند و همواره در رده‌های آخر یا یکی مانده به آخر به حیات خود ادامه می‌دهد.

جالب آنکه فریادها و درخواست‌های مردمی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به تلویزیون هم تاکنون راه به جایی نبرده است؛ برخلاف مردم که هر‌بار جای خالی عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های ورزشی را بیش از پیش حس کرده و در تیم او هستند، گویی مسئولان تلویزیونی طبق روالی مشخص، علیه او جبهه می‌گیرند و مانع از بازگشت او به تلویزیون می‌شوند. این موضوع به‌تازگی مورد اعتراض مجید مجیدی هم قرار گرفته است. او در صحبت‌هایی که با ماهنامه فیلم امروز داشته نسبت به حذف عادل فردوسی‌پور، انتقاداتی به تلویزیون کرده و گفته است: «برخی از آدم‌ها در این مملکت باید محاکمه فرهنگی شوند. تلویزیون چه نسبتی با جامعه دارد؟ خودشان آمار و ارقام درست می‌کنند. عنوان رسانه ملی را باید بردارند و نامش را بگذارند رسانه میلی. هرچه می‌سازند بی‌خاصیت است. شما تصور کنید عادل فردوسی‌پور را هم تحمل نکردند. او کاریزما و طرفدار دارد. برای همین او را به حاشیه راندند. همه امیدها را بسته‌اند، انگار راه تنفس را از مردم گرفته‌اند». محبوبیت عادل فردوسی‌پور که در اینجا مجید مجیدی به آن اشاره می‌کند یکی از دلایلی است که پیش‌تر برای حذف عادل فردوسی‌پور مطرح شده بود. قبلا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده وقت مجلس که ریاست کمیسیون امنیت ملی را بر عهده داشت روایت کرده بود که از نهادهای امنیتی پرسیده است مشکل آقای فردوسی‌پور چیست و آنها «خیلی راحت جواب دادند فقط محبوبیت».

جای خالی عادل

فارغ از تحلیل‌های درست و نادرست و ریز و درشت درباره دلایل کنارگذاشتن عادل فردوسی‌پور از شبکه سه، به نظر می‌رسد این سازمان هنوز نتوانسته جای خالی عادل را در مجری‌گری و گزارشگری پر کند. برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، نه برنامه و نه اشخاص جایگزین، هرگز در حدواندازه‌های فردوسی‌پور ظاهر نشدند. این‌طور شده که هر زمان اتفاق مهم ورزشی رخ می‌دهد، مردم فوتبال‌دوست جای خالی عادل فردوسی‌پور را متذکر می‌شوند. برای این موضوع بهانه به اندازه کافی بوده است؛ برای مثال می‌شود به ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا اشاره کرد که تلویزیون نتوانست برنامه‌ای مورد رضایت مخاطب درباره آن بسازد. موضوعی که خیلی زود به چشم آمد و هواداران بسیاری در فضای مجازی آن را گوشزد کردند. اتفاقات رخ‌داده در فدراسیون و مطرح‌شدن موضوعاتی از قبیل احتمال فساد در فوتبال دیگر موضوعاتی است که جای خالی عادل را برجسته کرده است. تازه‌ترین اتفاق در این مورد به داستان قرعه‌کشی جام جهانی برمی‌گردد که با اجرای سرد و کسل‌کننده‌ای همراه شد. بسیاری در فضای مجازی با متمایزکردن قرعه‌کشی جام جهانی دوره قبل که عادل فردوسی‌پور حضور داشت، با این دوره، از نارضایتی‌شان در نبود فردوسی‌پور برای چندمین بار پرده برداشته‌اند. ضمن اینکه بسیاری از کاربران هم با معرفی میهمانان آن زمان عادل فردوسی‌پور (لوئیس فیگو و جواد نکونام) با میهمانان این دوره از قرعه‌کشی جام جهانی (پیروز قربانی و حسین ماهینی) با مطرح‌کردن تیترهایی همچون «تلویزیون با و بدون عادل فردوسی‌پور» قضاوت را بر عهده مردم گذاشتند.

وعده پوچ برای بازگرداندن عادل

همان‌طورکه گفته شد، رئیس جدید صداوسیما چندین بار از وعده بازگرداندن عادل فردوسی‌پور به تلویزیون خبر داده و از این گفته که بازگشت او مانعی ندارد. بااین‌حال به‌تازگی تیم تهیه‌کننده و مجری‌گری برنامه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم معرفی شده تا مشخص شود خبری از بازگشت عادل فردوسی‌پور نیست.

برای جام پیش‌رو، حسین ذکائی تهیه‌کننده ویژه‌برنامه‌های دو جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه «جام ۲۰۲۲» انتخاب شده، محمدحسین میثاقی مجری اصلی این برنامه خواهد بود و محمدرضا احمدی برای گزارش به قطر می‌رود. همچنین رضا جاودانی، مجری باسابقه گروه ورزش هم از اعضای مهم تیم اجراست و اسدی دیگر مجری پخش برنامه‌های فوتبال خارجی هم در این کار حضور دارد. این ترکیب به‌طور مشخص نبودن عادل فردوسی‌پور را برجسته می‌کند. چهره‌ای که حضورش در این دوره از رقابت‌های جام جهانی با توجه به هم‌گروه‌شدن ایران با انگلیس که تیم مورد علاقه عادل هستند، می‌توانست رنگ‌و‌بوی ویژه‌تری به بازی‌های جام جهانی برای مخاطبان تلویزیونی داشته باشد.

بااین‌حال برخلاف تلاش این روزهای عده‌ای که سعی می‌کنند فردوسی‌پور را برای گزارش‌کردن بازی‌های جام جهانی به تلویزیون بیاورند، هنوز شرایط برای بازگشت عادل مهیا نشده است. این موضوع که تعدادی در تلاش برای راضی‌کردن عادل هستند که دست‌کم چند بازی را گزارش کند، بر کسی پوشیده نیست، ولی ظاهرا بقای افرادی مشخص در شبکه سه که عادل را از این شبکه رانده‌اند، باعث شده فردوسی‌پور دست‌کم در این بازه زمانی علاقه‌ای به گزارش‌کردن بازی فوتبال هم نداشته باشد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *