ایلنا از وضعیت کارگران مخابرات مازندران گزارش می دهد؛ خصوصی سازی در مازندران کارگران شرکت مخابرات را هم زمین گیرکرد/ از بازنشستگی اجباری تا مشکلات درمانی و مالی کارگران

خصوصی سازی در مازندران کارگران شرکت مخابرات را هم زمین گیرکرد/ از بازنشستگی اجباری تا مشکلات درمانی و مالی کارگران

نماینده کارگران شرکت مخابرات مازندران می گوید: کارگران قربانی اصلی سیاست خصوصی سازی هستند‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، علی اکبر بسمل رئیس شورای کارگری مخابرات مازندران با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی از سال ۱۳۸۸ گفت: در ۱۳ سال گذشته آنچه اتفاق افتاده فقط و فقط تضییع حقوق کارگران و عدم پاسخگویی مسئولان و مدیران شرکت مخابرات در سراسر ایران و مازندران بوده است.

او می گوید: در سالهایی که مخابرات دولتی بوده کارگران از برخی مزایا و تسهیلات بهره مند بوده اند که با وجود تعهدات کارفرمای بخش خصوصی مبنی بر استمرار پرداخت حقوق و مزایای اعلامی؛ این تسهیلات از سال ۱۳۹۱ به تدریج کاهش یافت و از سال ۱۳۹۲ عملا” قطع شدند و هربار که کارگران معترض شدند؛ وعده شنیدند و سرانجام این که در پاسخ مطالبات قانونی کارگران گفتند: ” نداریم و نمی دهیم”.

او با اشاره به این که قانون فصل الخطاب در تمام امور است؛ می گوید: عدم نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی؛ کارفرمایان را به رفتارهای غیرقانونی سوق می دهد.

علی اکبر بسمل عدم توجه بخش خصوصی به موضوع رفاهیات کارگران شرکت مخابرات را مورد انتقاد قرار داده و می گوید: در سطح شرکت مخابرات کشور صندوقی به نام ” صندوق تعاون” کارگران شرکت مخابرات داریم که سالیان سال است با مشارکت کارگران و کارفرما ایجاد شده تا منابع آن صرف رفع مشکلات مختلف کارگران شده و به هنگام بازنشستگی سرمایه ای برای آنان باشد‌.

او می گوید؛ منابع این صندوق از محل کسر ۶ درصد حقوق کارگران در ماه تامین می شود و سهم کارفرما نیز ماهانه  ۶ درصد است که عملا سهم کارفرما در این سالها واریز نشده و اکنون در کل کشور کارفرما ۴۰۰ میلیارد تومان و در مازندران ۲۰ میلیارد تومان به این صندوق بدهی دارد.

او می گوید: هیچ مقام و مسئولی پاسخگوی این بدقولی نیست و عملا” زور کارگران به کارفرما نمی رسد تا حق قانونی خودشان را استیفاء کنند.

رئیس شورای کارگران مخابرات مازندران به موضوع بیمه تکمیلی درمان هم اشاره ای داشته و می گوید: متاسفانه در این مقوله مهم نیز شاهد خلف وعده و بی مسئولیتی کارفرمای محترم هستیم؛ در این خصوص مقرر شده ماهانه ۲۰ درصد حق بیمه از حقوق کارگران کسر شود و کارفرما نیز ۸۰ درصد منابع مالی بیمه تکمیلی کارگران را تامین کند که به دلیل عدم تحقق تعهدات کارفرما؛ کارگران در بسیاری از موارد برای درمان خود و خانواده هایشان دچار مشکلات عدیده ای شوند.

“بسمل” می گوید: کارگران شریف و بی پناه مخابرات از مهرماه ۱۳۹۹  از دریافت برخی هزینه های درمانی و در بخش هزینه‌های دندانپزشکی از تیرماه ۱۴۰۰ عملا ریالی دریافت نکرده‌اند و این موضوع آنان را به شدت تحت فشار قرارداده و در خصوص هزینه های درمانی بیمارستانی هم کارفرمای مخابرات بعضا  بخشی از تعهدات خود را انجام می دهد و هیچگاه این تعهدات به طور کامل انجام نشده است.

وی در تکمیل صحبت های خود می گوید: همسر یکی از همکاران ما در شهرستان قائمشهر با لگن شکسته جهت درمان به تهران انتقال داده می شود در بیمارستان ؛ بیمه تکمیلی مورد پذیرش قرار نگرفته و کارگر و همسرشان با همان وضعیت به شهرستان بازگشته و سرانجام بیمه هزینه‌های درمان را قبول کرده و در تهران عمل جراحی صورت می‌گیرد.

به گفته وی هم اکنون در کل کشور ۱۷۴ هزار نفر از کارگران و بازنشستگان به همراه خانواده‌هایشان تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان هستند که سهم مازندران ۸ هزار کارگر؛ بازنشسته و خانواده های این عزیزان است.

بسمل در بخش دیگری از بیان مشکلات کارگران شرکت مخابرات مازندران که متاثر از مشکلات کشوری است؛ به موضوع بازنشستگی اجباری همکاران خود اشاره کرده و می گوید: مدیرعامل محترم شرکت مخابرات در ابلاغیه ای طرح بازنشستگی اجباری کارگران را اعلام و اگرچه ظاهرا” اجباری در کار نیست اما عملا” کارگرانی که ۳۰ سال سابقه دارند و نخواهند بازنشسته شوند؛ از برخی مزایای قانونی همچون حق جذب؛ اضافه کاری و حق ماموریت محروم خواهند شد که البته تدابیر کارفرمای محترم موفق بوده و در کل کشور ۲ هزار نفر از کارگران شرکت مخابرات فرم های مربوطه را پر کرده و منتظر اقدامات بعدی هستند.

 با خصوصی سازی در مازندران؛ کارگران را ذبح کردند

نصرالله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران نیز   از سیاست خصوصی سازی در شرکت مخابرات مازندران به شدت انتقاد کرد و گفت: به دلیل عدم نظارت دولت ها برنحوه مدیریت شرکت ها پس از واگذاری، فساد و بی مدیریتی‌ها موجبات تضییع حقوق کارگران را فراهم آورد و این سیاست در مازندران به مصیبتی بزرگ تبدیل شده است.

وی درباره مشکلات کارگران زحمتکش مخابرات استان مازندران گفت: هدف مجریان اصل ۴۴ قانون اساسی درباره خصوصی سازی ؛ کاهش تصدی گری دولت و نظارت بیشتر بود و این موضوع نه تنها محقق نشد که عدالت و حقوق کارگران در واحدهایی که واگذار شده اند؛ ذبح شد.

او گفت: از مسئولان استان از جمله استاندار و فرماندار و همچنین مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان انتظار داریم به مشکلات کارگران واحدها و شرکت هایی که واگذارشده اند از جمله شرکت مخابرات مازندران رسیدگی شود.

دریابیگی با اشاره به هیاهوی منتقدان افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران و انتقاد از اجرا نشدن این مصوبه قانونی درباره کارگران نهادها و سازمان های دولتی همچون شهرداری ها؛ نیروگاه ها و… گفت: جامعه کارگری باید هوشیار باشد؛ می خواهند اتحاد و همدلی کارگران را تضعیف کنند.

او گفت: متاسفانه برخی نمایندگان محترم مجلس که با آرای همین مردم شریف و کارگران زحمتکش به خانه ملت راه یافته اند، سنگ برخی انجمن های کارفرمایی را به سینه زده و مخالف مزد کارگران در سال جاری هستند و از سران قوا خواستار اصلاح مزد کارگران شده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *