در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ ورود ۲۵ میلیون گردشگر و اقامت ۱۷ میلیون نفر شب در گیلان/ افتتاح نخستین موزه حصیر ایران/ ارزیابان مهرماه به ماسوله می‌آیند

ورود ۲۵ میلیون گردشگر و اقامت ۱۷ میلیون نفر شب در گیلان/ افتتاح نخستین موزه حصیر ایران/ ارزیابان مهرماه به ماسوله می‌آیند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ورود ۲۵ میلیون گردشگر و اقامت ۱۷ میلیون نفر شب در گیلان طی ۵ ماه نخست سال جاری، از تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله و ارسال آن به یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) با اشاره به ورود ۲۵ میلیون گردشگر طی ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به این استان، گفت: از اول سال تاکنون موفق به ثبت ۱۷ میلیون نفر شب اقامت در استان گیلان شده‌ایم که رشدی حدود ۱۷۵ درصدی را در حوزه اقامت نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. 

به گفته او، بیشترین میزان اقامت در استان گیلان در واحدهای بومگردی بوده و اینگونه به نظر می‌رسد که سبک زندگی روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی گیلان برای مسافران و گردشگران جذاب است چراکه بیشتر واحدهای بومگردی استان در تمام طول سال رزرو هستند. این استقبال سبب شده تا طی سال جاری با افزایش اقامتگاه‌های بومگردی باشیم چنانکه ۸۴ واحد در دست اجراست و ۲۰ واحد بومگردی نیز شنبه افتتاح خواهد شد که با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۹۷ نفر همراه است. ۶۴ واحد بومگردی نیز تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

بیشترین میزان اقامت در استان گیلان در واحدهای بومگردی بوده و اینگونه به نظر می‌رسد که سبک زندگی روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی گیلان برای مسافران و گردشگران جذاب است چراکه بیشتر واحدهای بومگردی استان در تمام طول سال رزرو هستند.

جهانی خاطرنشان کرد: مناطقی مانند انزلی، لاهیجان، رشت و آستارا میزبان بیشترین تعداد گردشگران بودند و استقبال از این مناطق بیشتر بود. البته هرچند ممکن است اینگونه به نظر برسد که حجم اقامت و سفر به گیلان در آخر هفته‌ها بیشتر است اما می‌توان گفت، این روزها در تمام طول هفته مراکز اقامتی مملو از مسافر هستند و سفر به گیلان تنها به آخر هفته‌ها محدود نشده بلکه در طول هفته نیز میزبان گردشگران هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان همچنین از بهره‌برداری ۶۲ پروژه میراثی و گردشگری با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و گفت: در نخستین روز هفته دولت دو پروژه گردشگری در لاهیجان افتتاح شد. بزرگترین پروژه آن نیز افتتاح نخستین مجمتع گردشگری کشاورزی با سرمایه ۶۲ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۱۶۰ نفر است. نخستین موزه حصیر ایران نیز در روستای فشتکه که روستای ملی است با حضور ۷۰ هنرمند فعال افتتاح خواهد شد. مناطق کوهستانی استان از جمله دیلمان، جیرنده، خرگام دارای دفاتر میراث و گردشگری می‌شوند.

جهانی خاطرنشان کرد: ثبت بستنی ماستی فومن در فهرست میراث ملی نیز در برنامه قرار دارد. انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در کهنه ماسوله ادامه دارد. تا دو ماه آینده نیز شاهد افتتاح سایت موزه کهنه ماسوله خواهیم بود. انجام کاوش در این بخش نیز از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ تامین شده است و هنوز اعتبارات ۱۴۰۱ تخصیص نیافته.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درخصوص تکمیل پرونده ثبت جهانی ماسوله و رفع موانع موجود نیز گفت: پرونده تکمیل، تمام موانع موجود رفع و در نهایت ارسال شده است و ارزیابان یونسکو نیز مهرماه به گیلان سفر خواهند کرد تابه بررسی پرونده بپردازند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *