ماجرای ربع سکه‌های ۱۶ میلیونی چیست؟

روز گذشته و در چهارمین روز فروش ربع سکه بورسی، ۴۰ ربع سکه با قیمت ۱۶ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان و ۲۰۰ ربع سکه با قیمت ۱۳ میلیون تومان فروخته شده است. این درحالی است که قیمت ربع سکه در بازار آزاد ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

در روز‌های اخیر، فروش ربع سکه با قیمت‌های عجیب و غریب در بورس کالا بسیار پرحاشیه بوده است. ماجرا از هفته گذشته و همزمان با آغاز دور دوم عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا آغاز شد.

 کانال عصر ایران در تلگرام

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در عرضه اخیر ربع سکه در بورس کالا، خبر‌هایی از ثبت سفارش‌هایی تا سقف ۱۴ میلیون تومان منتشر شد. به عبارت دیگر در میان متقاضیان ربع سکه، افرادی بود‌ند که قیمت پیشنهادی خود را ۱۴ میلیون تومان ثبت کردند و سکه را با این قیمت خریدند.

این موضوع واکنش بانک مرکزی را به دنبال داشت. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده است.

قمری‌وفا همچنین توضیح داد که فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت «ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف» به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی و حذف دلالی است.

فروش ربع سکه ۱۶ میلیون تومانی
علی‌رغم این توضیحات، روز گذشته و در چهارمین روز فروش ربع سکه بورسی، ۴۰ ربع سکه با قیمت ۱۶ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان و ۲۰۰ ربع سکه با قیمت ۱۳ میلیون تومان فروخته شده است.

این درحالی است که قیمت ربع سکه در بازار آزاد ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. به این نکته نیز باید دقت کرد که در عرضه گسترده روز گذشته، پایین‌ترین قیمت ثبت شده برای ربع سکه ۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان بوده است.

به عبارت دیگر، افرادی ترجیح داده‌اند به جای ربع سکه هشت میلیونی در بورس کالا و ربع سکه ۹ میلیونی در بازار آزاد، ربع سکه ۱۳ تا ۱۶ میلیونی خریداری کنند! این درحالی است که متقاضیان می‌دانند در صورت پیشنهاد قیمت‌های بالاتر، به همان قیمت سکه را دریافت خواهند کرد.

این اتفاقات در بورس کالا درحالی صورت گرفته که در هفته‌های اخیر عرضه ربع سکه و خودرو در این بازار با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده است. مسئولان امیدوار بودند که بورس کالا بتواند کمی از التهابات بازار‌های مختلف در کشور بکاهد. کارشناسان نیز امید داشتند با توجه به تعیین قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا، این روش آغازی باشد برای کاهش دخالت‌های دولتی در قیمت‌گذاری.

هدف از فروش ربع سکه‌های گران‌قیمت در بورس کالا
بنابراین اگرچه نمی‌توان دلایل ثبت ارقام ۱۳ تا ۱۶ میلیونی برای ربع سکه در بورس کالا را با اطمینان توضیح داد، اما به نظر می‌رسد که با هدف برهم زدن تعادل بازار و جلوگیری از سقوط قیمت سکه و طلا صورت گرفته باشد.

حال باید دید بورس کالا می‌تواند در برابر چنین اتفاقاتی مقاومت کند و اعتماد خریداران و متقاضیان را جلب کند و یا این روش هم تبدیل به یک تجربه ناموفق دیگر در اقتصاد کشور خواهد شد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *