وزیر سابق علوم: توسعه دانشگاه‌ها در ۸ سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد

 

 

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در کشور عنوان کرد: توسعه کمی آموزش عالی دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد.

به گزارش ایسنا دکتر رضا فرجی دانا در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ما ۲۷ دانشگاه بالای ۴۰ سال قدمت داریم، اظهار کرد: اما در هشت سال گذشته ۵۰ دانشگاه و ۹موسسه آموزش عالی به این تعداد اضافه شدند که تنها توسعه کمی داشتند و فاقد پشتوانه کیفی بودند.

وی با اشاره به تاثیر توسعه کیفی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: یکی از تاثیرات توسعه کیفی دانشگاه‌ها این است که اگر دانشجو بداند آنچه که آموخته برای او مفید است حتما به رشته خود بازگشته و از مجموعه‌ای که در آن آموزش دیده حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: هدیه به دانشگاه باید در جهت بهبود وضعیت کلی انسان‌ها باشد در حقیقت انگیزه ما از کمک باید کمک به انسان باشد.

وزیر سابق علوم با اشاره به سخنان یک اندیشمند در خصوص دانشگاه، آن را معبد انسانیت توصیف کرد و افزود: این فیلسوف دانشگاه را معبد انسانیت و خود را کاهن این معبد توصیف می کند و می‌گوید که من پاسدار ارزش‌های این معبد هستم. در واقع ما با دانشگاه به عنوان معبد انسانیت سرو کار داریم و این معبد باید از هر نوع آلودگی به دور باشد.

فرجی دانا تاکید کرد: دانشگاه معبد انسانیت بوده و نباید مورد هجمه قرار گیرد چه مسئولان و چه مردم باید از دانشگاه صیانت کرده و آن را در چنین موقعیت بالایی ببینند.

رئیس هیات مدیره بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از بزرگترین کمک‌های ثبت شده به آموزش عالی مربوط به کمکی است که یک خیر به دانشگاه هاروارد آمریکا کرد، در این کمک ۴۰۰ میلیون دلاری چند کلید واژه مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود.فرجی دانا تصریح کرد: «جان پولسون» کسی که چنین کمکی به دانشگاه هارواد کرده و در این رابطه می‌گوید این حرکت هدیه‌ای برای بهبود وضعیت بشریت و انسان‌هاست.پولسون می گوید: آنچه در هاروارد آموختم برای کسب موفقیت‌هایم ضروری بود و در واقع دانشگاه هاروارد اساس موفقیت‌های من بود در حقیقت آموزش دانشگاهی باید از دانشجو فردی مفید بسازد.

وزیر سابق علوم تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید مکانی باشند که فارغ‌التحصیلانی با این زاویه‌دید پرورش دهند، یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی باید احساس کند که دانشگاه مفید است.

فرجی دانا با اشاره به تفاوت‌های جزئی دانشگاه هاروارد و تهران، اظهار کرد: دانشگاه هاروارد تنها ۲۱ هزار دانشجو دارد، این درحالیست که ما در دانشگاه تهران شاهد تحصیل ۵۵ هزار دانشجو هستیم، در هاروارد برای این تعداد دانشجو ۵۰۰۰ استاد وجود دارد که این رقم نسبت به استاد به دانشجو را بین چهار و پنج متغیر می‌کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه ۱۷ هزار کارمند ، ۹ دانشکده، ۱۶۰ رشته تحصیلی و ۴۱برنده جایزه نوبل دارد، به عنوان نمونه در مقطع دکتری مدیریت دانشکده هاروارد ۴۰ دانشجو تحصیل کرده‌اند این درحالی است که در همین رشته در دانشگاه تهران ۴۰۰ دانشجو در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند.

فرجی دانا تصریح کرد: باید کمی به این عدد و رقم‌ها اندیشید اگر امروز دانشگاه هاروارد یک مکتب حقوقی ایجاد می‌کند به واسطه کثرت دانشجویان نیست اتفاقا تعداد کم دانشجو موجب این مساله شده است، اگر دانشجو ببیند آنچه که آموخته مفید است به گذشته خود بازگشته و برای حفظ جامعه خود به آن کمک می‌کند.

وی گفت: دانشگاه هاروارد امروز ثمره دانشی که به دانشجویانش آموخته را می‌چیند ، مطمئنا این ثمره با کمیت‌گرایی حاصل نخواهد شد.

فرجی دانا با اشاره به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: هنگامی که ما برای کمک دست به سوی دانش‌آموختگان این دانشکده دراز می‌کنیم آنها هیچ دریغی نمی‌کنند این به این دلیل است که این فارغ‌التحصیلان تمام دستاوردهای امروز خود را ناشی از آموخته‌های دانشکده فنی تهران می‌دانند.

وی ادامه داد: در طول هفت سالی که از عمر بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران می گذرد تا کنون ۱۲ میلیارد تومان به ما کمک شده است، این کمک‌ها موجب احداث یک خوابگاه و حمایت از دانشجویان و .. شده است .

فرجی دانا تاکید کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشکده برای حفظ کیفیت دانشکده فنی دانشگاه تهران ارزش قائل هستند و به همین جهت به آن کمک می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر کمک‌های خیرین برای توسعه آموزش عالی، اظهار کرد: اهمیت کیفیت‌آفرینی در توسعه آموزش عالی باید برای بنیاد خیرین دانشگاهی روشن باشد، در وزارتخانه نیز باید نیازهای مجموعه‌های مختلف را روشن کنیم در غیر این صورت راه توسعه با مشکل مواجه خواهد شد.

فرجی دانا با گلایه از توسعه کمی آموزش عالی در کشور، عنوان کرد: به عنوان نمونه کشور ما سومین کشور در جهان است که مهندس تولید می‌کند، رتبه اول این جایگاه با ۴۵۰ هزار فارغ‌التحصیل مربوط به کشور روسیه و رتبه دوم با ۲۷۶ هزار فارغ‌التحصیل به آمریکا اختصاص دارد، رتبه ما با ۲۷۳ هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی در جایگاه سوم است.

عضو هیات موسس بنیاد حامیان علم و فناوری با اشاره به اهداف این بنیاد خاطرنشان کرد: از بزرگترین اهداف بنیاد کیفیت آفرینی است.

فرجی دانا تصریح کرد: در جلسه‌ای که قرار بود مصوبه‌ای در دولت اصلاحات تصویب شود، رئیس جمهور آن دولت گفت:«کسانی که می‌خواهند برای این موضوع کاری کنند پیش قدم شوند»، امیدواریم امروز هم کسانی که می‌خواهند برای توسعه کیفی آموزش عالی و برای ایران کاری کنند پیش قدم شوند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *