رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: واردات بی رویه عمده ترین مشکل نوغانداران است

 

تربت حیدریه – ایرنا – رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: واردات بی رویه بدون نیازسنجیعمده ترین مشکل نوغانداران در این استان است

 

فرید سرجمعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واردات بی رویه ابریشم به تولید و توزیع جعبه تخم کرم ابریشم، تولید پیله تر و در نهایت تولید ابریشم داخلی لطمه جبران ناپذیر وارد می کند.
وی گفت: البته با توجه به اینکه در زمینه تولید پیله تر با کمبود مواجه هستیم اگر مطابق با نیاز خراسان واردات پیله خشک صورت گیرد لطمه ای به میزان تولید ابریشم در این استان وارد نمی شود.
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی که مسوولیت تولید و توزیع تخم کرم ابریشم برای استانهای سه گانه خراسان را بر عهده دارد دومین مشکل صنعت ابریشم کشی خراسان را کم اظهاری وارد کنندگان ابریشم دانست.
وی افزود: غالبا وارد کنندگان ابریشم کشور در گمرک اطلاعات درستی راجع به کیفیت ابریشم خود نمی دهند لذا در فهرست های وارداتی کیفیت و قیمت ابریشم وارداتی را بسیار پایین اعلام می کنند تا به اصطلاح تداعی گر لطمه به ابریشم داخلی نباشد.
سرجمعی از تفاوت قیمت تضمینی با قیمت بازار به عنوان مشکل دیگر مشکل یاد و بیان کرد: در حالی که قیمت هر کیلوگرم پیله تر بطور میانگین در بازار آزاد ۲۲۰ هزار ریال می باشد اما قیمت تضمینی هر کیلوگرم آن ۱۵۱ هزار ریال است لذا نوغانداران تمایلی به فروش محصول خود به قیمت تضمینی ندارند.
افزایش سن نوغانداران و فقدان علاقه جوانان به ادامه شغل اجدادی دیگر مشکل تهدیدکننده صنعت ابریشم خراسان بزرگ است که رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی به آن اشاره کرد.
وی در تحلیل آماری وضعیت نوغانداری خراسان نیز گفت: در تقویم تاریخ نوغانداری ایران سال ۱۳۷۹ به سال شکوفایی این صنعت مشهور است زیرا در آن سال به ازا توزیع ۲۰۳ هزار جعبه تخم نوغان در سطح کشور ۸۰۰ تن ابریشم تولید شد که سهم خراسان از این رقم ۱۲۰ تن ابریشم در مقابل ۴۰ هزار جعبه تخم نوغان.
سرجمعی افزود: این در حالی است که بهار امسال هشت هزار و ۴۶۱ جعبه تخم نوغان در سه استان خراسان توزیع شد که به ترتیب سهم خراسان رضوی شش هزار و ۲۰۲ جعبه، خراسان شمالی دو هزار و ۱۶۰ جعبه و سهم خراسان جنوبی ۹۹ جعبه بوده است.
وی قیمت هر جعبه تخم نوغان شامل ۲۲ هزار تخم را ۷۵ هزار ریالاعلام و بیان کرد: سهم تعداد جعبه توزیعی تخم نوغان در تربت حیدریه دو هزار و ۲۴۷ جعبه بود.
رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی شاخص ترین شهرهای تولیدکننده ابریشم در خراسان رضوی را به ترتیب تربت حیدریه، درگز و کاشمر ذکر و بیان کرد: غالبا به ازا هر پنج کیلوگرم پیله تر، یک کیلوگرم ابریشم به دست می آید که این رقم بسته به شرایط جوی و از جمله میزان بارندگی متغیر است.
وی تعداد بهره برداران کرم ابریشم(سالن پرورش) در خراسان رضوی را نیز سه هزار و ۱۰۲ نفر عنوان و بیان کرد: از این میزان هزار و ۱۲۳ نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند.
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است. اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم می کاهد.
همچنین میزان ماندگاری پیله خشک دو ماه است مشروط بر اینکه شرایط انبارداری و تهویه هوا مناسب باشد.
پرورش کرم ابریشم که به عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است.
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود ۲۰ هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۳ هزار هکتار در گیلان، سه هزار هکتار در مازندران، سه هزار و ۴۰۰ هکتار در خراسان و ۶۰۰ هکتار در سایر استانهای نوغان خیز وجود دارد.
هم اکنون این صنعت با اشتغال ۸۰ هزار خانوار ایرانی و تولید پنج هزار تن پیله تر به رغم افت کمی نسبت به دوران شکوفایی این صنعت در گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
۶۱۲۱/۱۸۵۸

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *