نئودلواپسان به میدان آمدند

 
 
آرمان- کیاوش حافظی: تا دیروز دلواپسی‌ها به مذاکره و برجام برمی‌گشت. دلواپسان خود را نماد استقلال خواهی ملت معرفی می‌کردند. قدم زدن ظریف با وزیر خارجه آمریکا بحث‌های زیادی به راه می‌انداخت، مذاکراتش در مجلس زیر سوال  رفت. با عبور برجام از سد مخالفان داخلی دلواپسی وارد موج دوم یا فاز دیگری شد؛ فازی که شاید بتوان آن را نئودلواپسی نامید. نئودلواپسان کسانی هستند که در اعتراض به حضور هیات‌های خارجی به ایران ولو در لباس گردشگر برمی‌خیزند. شکل و شمایل این نوع از دلواپسی از زمان ورود فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران قابل پیش بینی بود. 
  از دلواپسی تا نئودلواپسی
همه‌چیز از یک انتخابات پرشور شروع شد. سال ۹۲ شیخ دیپلمات از رقبایش پیشی گرفت و سرنوشت سیاست خارجی کشور تغییر کرد. از همان روز نخست دولت روحانی می‌شد فهمید، سیاست‌های بین‌المللی کشور که دستاورد هشت ساله اش در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ قطعنامه‌های رنگارنگ علیه ایران بود به کلی دگرگون می‌شود. با این وجود یاران دولت قبل این موضوع را نپسندیدند و با شروع مذاکرات هسته‌ای در همایشی نام خود را دلواپس گذاشتند. در همان زمان گمان می‌رفت اگر مذاکرات به خوبی پیش رود و توافقی مورد تایید مقامات داخلی منعقد شود موج دلواپسی فروخواهد نشست. موج دلواپسی تا تصویب کلیات و جزئیات طرح الزام دولت به اجرای متناسب و متقابل برجام ادامه پیدا کرد. لحظه‌ای که اشک‌های علی اصغر زارعی بر گونه‌هایش جاری شد، لحظه فرونشستن موج دلواپسی‌ها بود و مهر تایید شورای نگهبان بر این طرح، خاموشی موج. اما مهر برجام تازه خشک شده بود که دلواپسی در لباس جدیدی عرضه شد. موج دوم دلواپسی‌ها در زمان سفر هیات‌های اروپایی به ایران آغاز شد. نئودلواپسی خود را در روز ورود وزیر خارجه فرانسه به ایران نشان داد. آن روز عده‌ای در مخالفت با سفر او به تهران در فرودگاه مهرآباد تجمع کردند. آن روز ابراهیم اصغرزاده از دانشجویان خط امام دهه شصت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «رفقا یادشان رفته بیشتر گلوله‌های شلیکی عراق علیه ما روسی بود. »
  موج دوم دلواپسی
پس از آنکه برجام از سد دلواپسان گذشت و به سوی اجرایی شدن پیش رفت، دلواپسان اعتراضات خود را به گونه‌ای دیگر نشان دادند. جک استراو، وزیر خارجه انگلیس در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ برای سفر به ایران آمد. او این‌بار نه در قالب چهره‌ای دیپلماتیک، بلکه در قامت توریست به ایران آمد تا به گشت و گذار در تاریخ ایران بپردازد اما همین سفر نیز از گزند دلواپسان دور نماند. مقصد سفرهای استراو شیراز، یزد و اصفهان بود. سفر استراو به یزد تنها یک حاشیه ایجاد کرده بود و آن شایعه جلسه خصوصی و محرمانه او در دانشگاه یزد بود که این خبر از سوی مسئولان دانشگاه یزد تکذیب شد. شایعه دیگری نیز حاکی از جلسه وزیر خارجه سابق انگلستان با اصلاح‌طلبان استان فارس بود. این خبر نیز از سوی مسعود رهبری، عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان فارس تکذیب شد. به گفته رهبری برخی اصولگرایان شیراز خود مدعی سخنرانی استراو در دانشگاه شیراز شده بودند و خودشان بر علیه آن بیانیه دادند و جنجال به پا کردند. با این وجود این تکذیب‌ها باز هم نتوانست از موج دلواپسی‌ها بکاهد. حجت‌الاسلام سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز سفر استراو به این شهر را در ایام تاسوعا و عاشورا موجب نگرانی دانست و گفت: این خطر وجود دارد که در لوای برنامه‌های گردشگری حرکت‌هایی از سوی دشمنان انجام شود که به منافع ملی کشور لطمه بزند. او همچنین از مسئولان ارشد استان فارس خواست تا درباره هدف سفر استراو به شیراز توضیح دهند. جک استراو بعد از شیراز، اصفهان را به عنوان مقصد بعدی سفر خود برگزید اما با اعتراض و تجمع گروهی در برابر هتل عباسی این شهر مواجه شد. تجمع دیگری نیز مقابل ساختمان توحید دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد چرا که برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند استراو در این دانشگاه سخنرانی خواهد داشت. با این حال سخنرانی استراو در دانشگاه هنر اصفهان نیز همچون سخنرانی در دانشگاه شیراز و جلسه در دانشگاه یزد تکذیب شد. در اعتراض به سفر استراو به ایران بسیج دانشجویی ۲۵ دانشگاه استان اصفهان بیانیه صادر کردند. البته اعتراضات تنها به تجمع و بیانیه محدود نشد؛ حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استراو بر اساس برنامه وارد کشور شده است. به گفته سالک هدف از سفر استراو به ایران نفوذ در لایه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. سالک روز دوشنبه هم در تذکری به وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: برجام راه نفوذ را فراهم کرده است. همین برجام است که شرایط حضور جک استراو در اصفهان و شاهین شهر را فراهم کرده است. در حالی که اینها عناصر فتنه بزرگ‌تر در ایران هستند. سالک ادامه داد: از وقتی که سفارتخانه انگلیس یا در واقع لانه جاسوسی آنها در کشور باز شده، پای آنها به کشور باز شده است. 
  تجمعات دلواپسان بازهم غیرقانونی بود
دلواپسان پیش از دستیابی ایران و گروه ۱+۵ دست به تجمعاتی با نام 
« اجازه نمی‌دهیم» زده بودند. پس از آن نیز در آستانه رسیدگی به طرح اجرای برجام در مجلس تحصنی با نام «غیرت» در برابر مجلس برگزار کردند. مسئولان وزارت کشور هر دو تجمع را بدون مجوز و غیرقانونی اعلام کرده بودند. البته انگار در موج دوم دلواپسی دلواپسان هنوز تغییری نکرده‌اند چرا که تجمعات روزهای گذشته آنان در برابر هتل عباسی اصفهان نیز بدون مجوز برگزار شده است. قائم مقام وزیر کشور با اشاره به سفر استراو به ایران می‌گوید: «هر کسی که از دولت جمهوری اسلامی ایران ویزای ورود به کشور را می‌گیرد و به شکل قانونی در کشورما حضور پیدا می‌کند، ما براساس قانون و مقررات ملی و بین‌المللی عهده‌دار تامین نظم و امنیت او هستیم بنابراین وقتی جمهوری اسلامی ایران به کسی اجازه ورود می‌دهد، همه دستگاه‌های ذیربط باید به این تصمیم احترام بگذارند و خلاف قانون با آن برخورد نکنند. » حسینعلی امیری با تاکید بر اینکه تجمعات غیرقانونی از جانب وزارت کشور قابل قبول نیست، می‌گوید: «وزارت کشور موظف است با این تجمع‌ها برخورد کند. »


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=132605
 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *