انتقاد آیت الله هاشمی از صداوسیما: حسودان نخواستند همایش مربوط به امام را تبلیغ کنند / با قشری از آدم های کوته فکر و دگم اندیش مواجه هستیم؛ می گویند بگذاریم تحریم باشیم تا روی پای خودمان بایستیم

 
 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تمامی زندگی، تحصیلات، پرورش شاگرد و اقدامات سیاسی و اجتماعی امام خمینی(س) بر اساس کشف و فهم ایشان از قرآن و مسائل اصلی قرآن بوده است، گفت: اگر انقلاب را با توجه به دیدگاه و اندیشه های امام خمینی(س) پیش می بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم.


 آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در همایش بین المللی قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(س) که صبح امروز در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: بحثی که بنده امروز در نظر دارم به این جمع ارائه کنم یک بحث سرتا پا قرآنی اما از دیدگاه امام خمینی(س) است.

وی افزود: امام را آنطور که ما می شناختیم و هرچه پیش تر می رویم، ایشان را بیشتر می شناسینم، دارای یک روح اساسی و افکار بلندی بودند که برگرفته از قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود. ایشان با چنین مشخصه ها و ویژگی هایی توانستند این انقلاب عظیم و کار بزرگی که در تاریخ تشییع و بعد از معصومین(ع) بی سابقه بوده است را شکل بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر تاریخ را مطالعه کنیم در طول تاریخ چنین انقلابی مانند انقلاب اسلامی نخواهید دید، تصریح کرد: نمی گویم شبیه به چنین انقلابی از سوی بزرگان شکل نگرفته است و شاید در در برخی موارد شاهد چنین حرکت هایی بوده ایم، اما چون خداوند متعال به امام درخشش دیگری عنایت کرده بود، تفاوت اساسی در انقلاب اسلامی شاهدیم که آن را با دیگر انقلاب های تاریخ متمایز می کند.

به نوشته جماران، وی ادامه داد: در این عصری که فکر می شد و قدرتمندان دنیا فکر می کردند که اسلام به عنوان مکتب از بین رفته و تنها حکومت هایی باقی مانده اند که تنها نامی از اسلام در خود دارند و در شرایطی که مادیت از شرق و غرب بر سر مردم می بارید یک دفعه از ایران و از پایگاه بزرگ قم و از طبقه روحانیت، امام خمینی(س) به پا خاسته و چنین انقلابی را شکل داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در عین حال تاکید کرد: البته اگر این انقلاب را با اندیشه و دیدگاه امام خمینی(س) پیش می بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم، اما من مایوس نیستم که با توجه به آگاهی که مردم پیدا کردند و توانایی هایی که به طور روز افزون در کشور افزایش پیدا می کند، ما موج جدیدی از پیشرفت را که تا الان نگذاشتند به آن دست بیابیم در آینده به نام اسلام و قرآن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(س) ساده و عامه فهم صحبت می کردند و به زبان قوم و امت خود سخن می گفتند، یادآور شد: اگر در سخنان امام دقت کنید، کم سخنرانی و صحبت از ایشان می بینید که متکی به قرآن نباشد، لذا ایشان همواره تلاش و تاکید داشتند که نکته حساس سخنانشان را به قران منتهی کنند. ایشان واقعا به عنوان یک چهره کاملا قرآنی هم زندگی شان، هم تحصیلشان، هم پرورش شاگرد و هم اقدامات سیاسی و اجتماعی شان متکی به قرآن و بر اساس کشف و فهم ایشان از قرآن و مسائل اصلی قرآن بوده است. لذا با وجود اینکه در چنین شرایطی با تاخیر چنین اجلاسی تهیه و تدارک دیده شده است، این اجلاس با اجلاس های بزرگ و کم عمق فرق دارد و من از نهادهای همکار در این اجلاس تشکر می کنم.

رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: ایشان یک مبنا دارند که در تفسیبر ایشان که در بسیاری از سخنرانی هایشان آمده است به آن اشاره دارند که البته در کتابی تحت عنوان تاریخ اسلام و قرآن از دیدگاه امام این مسائل آمده است. به حمدالله در این همایش ۶۰۰ مقاله ارائه شده است که در بررسی که من کردم دیدم در هر کدام از آنها از یک زاویه تخصصی بررسی و صحبت شده است و این نشان می دهد از تمامی زوایایی که انسان ها در دانش و قرآن دارند، امام نیز به آن بخش از تخصص ها اشاره کرده و تقریبا در هر بخش از تخصص های علوم انسانی اشاره ای داشته اند و متاسفانه این بعد باز نشده است  که باید بررسی شود و دید که از کجا چنین چیزی آمده است. کار بزرگی لازم است تا امام خمینی(س) را بشناسیم و این امر نیاز به یک کنگره با برگزاری میزگرد و بخش های تخصصی دارد.

وی عنوان کرد: در زمانی که هیچکس فکر نمی کرد و در شرایطی که مردم تحت ستم بودند و تحت یک قدرت قرار گرفته بودند و با وجود ساواکی که به این آسانی نمی توان آن را شناخت، امام یک انقلاب بزرگ را به این آسانی شکل داد، این در حالی بود که رژیم طاغوت با پول هایی که از محل فروش نفت بویژه در سال های آخر به دست آورده بود، از وضعیت مالی خوبی برخوردار بود و البته تحت حمایت های ابرقدرت های دنیا نیز قرارداشت، اما امام به پشتوانه مردم انقلاب را به آسانی شکل داد. این در شرایطی بود که هیچ کدام از قدرت های شرقی و غربی چنین موضوعی را به هیچ عنوان پیش بینی نمی کردند و نمی توانستند بپذیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امام با اینکه  14 سال ایران نبودند توانستند مانند خورشید پشت ابر بتابند و انقلاب را هدایت کنند و در مقابل رژیمی که همه چیز برای دوام خودش از پول و قدرت داشت و بسیاری از کشورهای دنیا را برای حمایت از خود خریده بود، انقلاب را پیروز کنند. به هر حال این انقلاب کار بزرگی است . ایران دارای تمدن بزرگی در جهان است و دنیا نیز این موضوع را قبول دارد. از طرفی ما در نقطه ی حساس خاورمیانه قرار داریم که در شمال و جنوب ما بزرگترین منبع انرژی دنیا قرار دارد. چندی پیش در تحقیقی اعلام شد که بر اساس تحقیقات ایران جز ۳ کشور اول در دنیا است که دارای منابع بسیار است.

وی با بیان اینکه حرکت های بدون تفکر از شانس کمتری برای پیروزی برخوردارند، بیان کرد: امروز شاهدیم مردم در حرکت هایی مانند بهار عرب یا همین بیداری اسلامی توانستند مستکبرین را شکست دهند، اما بعد از پیروزی، بیشتر این کشور ها مانند مصر و لیبی و سایر کشورهایی که در آن ها بهار عربی رخ داد انقلاب شان با شکست روبرو شد. ما با اینکه عده ای دردنیا از چپ و راست و با پول و تجهیزات روی سر ما ریختند و پشت سر صدام جمع شدند تا انقلاب ما را شکست دهند، توانستیم با یک منطق خوب از سوی امام و روحیه انقلابی مردم که از نفس مقدس امام برخاست صدام را از پا در آوردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امام توانست به کمک روحیه انقلابی و کمک مردم، کشور را از شرایط سخت و تحریم ها و بایکوت ها بیرون بیاورد. برنامه داشتند انقلاب را نابود کنند، اما نتوانستند و امروز هم ایران یکی از کشورهای قدرتمند منطقه است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ارتباط با نصیحت امام به شاگردانشان در خصوص تفکر در کارها، گفت: من از زاویه ای که امام را شناختم باید بگویم؛ وقتی در کلاس های درس امام در قم شرکت می کردیم، معمولا امام رسم داشتند در اول یا آخر هر دوره شاگردانشان را نصیحت می کردند و برای نصیحت معمولا امام، شاگردانشان را با آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» نصیحت می کردند. گاهی هم شاگردان با امام شوخی می کردند که ایشان همین یک آیه را از قران بلد هستند. ایشان هم می گفتند همین آیه را بفهمید، خیلی مسائل را فهمیدید و جالب اینجاست که آیه تکرار می شد، اما مطالب و نصایحی که از آیه استخراج می شد تکرار نمی شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح این آیه از دیدگاه امام خمینی (س) تصریح کرد: اولا در جمله اول آیه خداوند به پیغمبر(ص) می گوید به مردم بگو من شما را به یک پند، موعظه می کنم و آن اینکه، فقط به خاطر خدا دو به دو یا تک تک قیام کنید. این قیام به معنای اقدام نیز هست و فقط معنی قیام نمی دهد. قرآن به ما می گوید اگر کاری می خواهید انجام دهید اول اینکه اخلاص داشته باشید.

وی با اشاره به راهکارهای اساسی در انجام کارها، اظهار کرد: اخلاص رکن اول کارهاست. اگر کاری که انجام می دهیم برای رضای خدا باشد خداوند هم خوب تحویل می گیرد و کار هم نتیجه می گیرد. امام زمانی می خواستند مطلبی را از قران بیان کنند، می گفتند مبنای قرآن این است که از سطح اعلی آمده و اما آموزه های آن بگونه ایست که فهم انسان عامه نیز او را متوجه می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: از ابتدای نزول قران بر پیامبر، این کتاب به عنوان سند بین خدا و مردم بوده و تا قیامت نیز با ما خواهد بود و بعد از این نیزکتابی نخواهد آمد.

وی در رابطه با فهم تعابیر انسان ها از قرآن، خاطرنشان کرد: براساس اندیشه های امام، تعابیر صحیح قرآن را فقط خدا و مخاطب خدا یعنی پیامبر(ص) می دانند. قرآن دارای محکمات و متشابهات است که این متشابهات را غیر از خداوند و راسخون در علم کسی نمی داند. امام می گفتند این موضوعات را پیامبر(ص) و چهارده معصوم(ع) می دانستند و برا ساس مشاهداتشان قرآن را درک می کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: راسخون علم اکتسابی از طریق خودسازی و عرفان به این مرتبه می رسیدند و بر اساس مطالعات کسب علم می کردند.

آیت الله هاشمی با اشاره به اینکه قرآن دارای نکات بسیاری است که باید درمورد آنها اندیشه کرد، گفت: مفهوم تفکرون در آیه بالا می تواند فردی و یا جمعی باشد؛ اما بعد از اینکه تصمیم گرفتید حرکتی انجام دهید هم احتیاج به تفکر دارید. این نکته بسیار از نگاه حضرت امام مهم بود. یعنی وقتی قصد اقدامی چه به صورت جمعی و چه فردی دارید باید به تفکر بپردازید. در قرآن به تفکر، تعقل، عقل و علم تاکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت تفکر و در جامعه تصریح کرد: امتی که کارهایش با علم و تفکر و تفقه نباشد به مشکل بر می خورد. در قرآن هم آمده است اگر خواستید قیامی بکنید قبل از آن تفکر کنید و با تفکر و اطلاع به میدان بروید.

این مفسر قرآن کریم یادآور شد: من اینگونه آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» را می فهمم که امام اگر توانستند در راه خودشان موفق باشند و با سختی های زیاد طاغوت را شکست دهند زندگی ایشان مملو از نور قرآن و تفکر در انجام کارها بود.

وی با اشاره به لزوم داشتن اخلاص در انجام کارها، افزود: گاهی انسان می خواهد اقدام مهمی در جامعه انجام دهد باید اخلاص داشته باشد. البته این اخلاص برای الهیون و کسانی که به خدا ایمان دارند صدق می کند، اما باید به عنوان یک انسان با تفکر و دانش و مقتضیات کار را بسنجیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما در دنیایی زندگی می کنیم که با سرعت زیاد به سمت پیشرفت علم می رود. پیشرفت هایی که گستره اش از اعماق آسمان ها تا اعماق زمین وجود دارد. حال اگر ما بخواهیم در دنیایی که هر لحظه در حال پیشرفت است با حرف های عوامانه کار کنیم به مشکل برخواهیم خورد و قطعا احتیاج به تفکر و تعلم داریم.

وی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه های مختلف علمی، گفت: در ایران بیش از ۱۰ میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه ها و جمع عظیمی از بزرگان را در حوزه داریم. ارتباطات در دنیا را ما درست نکردیم. این ارتباطات را کسانی درست کردند که اتفاقا ما آنها را قبول نداریم، اما کار علمی بزرگی برای ارتباطات انجام داده اند. این حرکت در ایران کم و بیش جلو می رود و وضعمان از گذشته بهتر است، اما این کافی نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به لزوم پیشرفت علم خاطر نشان کرد: عده ای می گفتند بگذاریم تحریم باشیم تا روی پای خودمان بایستیم. کجا اینطور است؟ معجزه قرآن این است که به ما درس داده است که تفکر کنیم. دنیا در حال پیشرفت هست. متاسفانه ما با قشری از آدم های کوته فکر و دگم اندیش مواجه هستیم که این پیشرفت ها را نمی بینند و خیال می کنند که با کارهای کوچکی که انجام می دهند اسلام را پیش می برند. اما اسلام دیگر اینگونه پیش نمی رود. غربی ها در زمانی که در قرون وسطی مانده بود با نوری که از علم اسلام به آن ها از طریق کتاب های درسی دانشمندان مسلمان تابید آن ها را از تحجر و عقب ماندگی دور کرد.

آیت الله هاشمی با تشکر از برگزار کنندگان همایش گفت: از شخص آیت الله حاج حسن آقا که الان تمام اسناد زندگی امام را در اختیار دارند و جمع خوبی از متفکرین را جمع کرده اند باید تشکر کنم. باید این جمع مردم را با عمق اندیشه امام و اهدافی که داشتند آشنا کنند. ما امروز از عمق آن اهداف فاصله گرفته ایم و به شکل دیگری در آمده ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از عدم پوشش فراخوان مقاله همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی، تصریح کرد: البته حسودانی هم هستند که اخبار این همایش را نخواستند تبلیغ کنند؛ این چه کاری است؟ الان برای هر جنسی که وجود دارد تبلیغ می کنند! حتی اگر این کار را نکنند، عدم تبلیغ این همایش که می خواستند از دنیا برای ارائه مقاله دعوت کنند، توسط صدا و سیما قابل توجیه نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *