روزان گزارش می دهد/در حاشیه نمایشگاه مطبوعات مطرح شد: اجماع با نیرو‌های اعتدال رمز پیروزی اصلاحات

 
 

جاوید رستمی: نمایشگاه مطبوعات همچنان و به شدت تحت تاثیر فضای انتخاباتی قرار گرفته است که ماحصل آن در رقابت‌های انتخابات مجلس آتی مشخص خواهد شد. «روزان» پیش از این گزارشی از نخستین رایزنی‌های انتخاباتی در این نمایشگاه بین المللی منتشر کرده است که در این گزارش به خبرهای تازه در این مورد می‌پردازد.

 در اولین اظهارنظر انتخاباتی محسن میردامادی نماینده پیشین مجلس و از اصلاح طلبان شاخص با حمایت از ریاست دکتر عارف بر شورای سیاست گذاری ابراز امیدواری کرد با این اقدام « قاعدتا اصلاح طلبان در تهیه لیست واحد مشکل نخواهند داشت».

حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس با رعایت همه دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نظام

اما حسین مرعشی که در نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود با تاکید بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس تصریح کرد:« لذا تصمیم قاطع ما این است که با رعایت همه دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نظام و با هماهنگی همه گروه‌های اصلاح طلب به صورت متحد در انتخابات شرکت کنیم.»

میردامادی نیز در پاسخ به این سئوال که بزرگترین مانع اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده چه خواهد بود، گفت: مشکل اصلی ما ردصلاحیت‌هاست. البته برداشت من این است که اگر تعدادی از اصلاح‌طلبان هم ردصلاحیت شوند ما می‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم و این گونه نیست که اصلاح‌طلبان نتوانند لیست بدهند.

وی اضافه کرد: ما دیگر نمی‌توانیم انتظار تشکیل مجلسی مثل مجلس ششم را داشته باشیم اما همین که مجلسی شکل بگیرد که از مجلس فعلی عقلانی‌تر عمل کند و به دولت آقای روحانی نزدیک‌تر باشد کفایت می‌کند. امیدوارم مجلسی بهتر از مجلس فعلی تشکیل شود. البته ما نباید انتظارات مردم را بالا ببریم تا با تشکیل مجلس جدید راضی نشویم.

مسئله رد صلاحیت‌ها همواره از دغدغه‌های همیشگی اصلاح طلبان بوده است. بخصوص برخی اظهارنظرها که در آستانه انتخابات مطرح می‌شود گواه همین مطلب است. با این همه عزم جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات به شدت جزم است و از همین روست که چهره‌های شاخص این جریان سعی دارند تا اعتماد حاکمیت را جلب کنند و سوء تفاهم‌های گذشته که منجر به ایجاد بدبینی‌ها بین طرفین شده را برطرف سازند. این نکته در بسیاری از اظهارنظرهای انتخاباتی را حائز اهمیت است که اصلاح طلبان عدم تعارض خود با رهبری ابراز می‌نمایند تا از دام جریان سازی‌های طیف رقیب که در پی حذف اصلاح طلبان است برهند. رعایت همه دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نظام و همچنین عدول از شرایط مجلس ششم از این دست از اقدامات است.

اصلاح طلبان همچنان در کنار دولت

یکی از پروژه هایی که توسط رسانه‌های تندرو اصولگرا دنبال می‌شود انشقاق میان اصلاح طلبان و اعتدالیون نزدیک به دولت است. برخی اصلاح طلبان نیز متاسفانه به صورت ناآگاهانه و با درنظر گرفتن شرایط حداکثری عملا قصد دارند تا پروژه عبور از دولت را کلید بزنند. به هر حال دولت تدبیر و امید برآمده از پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در اکثریت مطلق موارد در راستای اهداف و جهات نظری و عملی این گروه است. ضمن اینکه حمایت تصریحی این گروه و شخصیت‌های بزرگی که عملا به عنوان رئوس جریان شناحته می‌شوند بر این مهم تصریح دارند.

بنابراین نحوه عملکرد دولت همان و تعمیم آن به اصلاح طلبان همان. در چنین شرایطی ضرورت دارد اصلاح طلبان با یاری و همراهی دولت در موفقیت آن بکوشند تا هم وضعیت کشور را که در اینک در جهت اصلاح قرار گرفته است بهبود بخشند و هم اعتبار و کارایی سیاسی سابق خود را باز یابند.

این نکته هم باید مورد توجه قرار بگیرد که جز در زمینه سیاست داخله که متاثر از معذوریت‌های دولت بخصوص در برابر شرایط کنونی مجلس است، در بسیاری از موارد می‌توان گفت آثار ویرانی‌های دولت گذشته تا حدی رفع شده است و روند اصلاحی در جهت مثبت در جریان است. از سوی دیگر سیاست خارجه و مسئله توافق هسته‌‌ای به عنوان شاه بیت کارنامه دولت خود آثار مثبتی در کسب اعتماد عمومی دارد. میردامادی که در غرفه انتخاب حضور یافته بود در بخشی از سخنان خود ضمن قابل قبول خواندن عملکرد دولت بر همین مطلب صحه گذاشت: « برجام برای چهار سال اول روحانی بس است. مجلس فعلی عقلانی‌تر عمل کند و به دولت آقای روحانی نزدیک‌تر باشد کفایت می‌کند. امیدوارم مجلسی بهتر از مجلس فعلی تشکیل شود.»

به نظر می‌رسد علی رغم هیاهو و جنجال آفرینی رسانه‌های طیف اصولگرا کلیت جریان اصلاح طلبی نیز از همین اندیشه برخوردار است.

 اعتدالیون مشتاق به ائتلاف با اصلاح طلبان

اما تنها این اصلاح طلبان نیستند که اولویت خود را جلوگیری از ورود رادیکالیسم به مجلس آتی قرار داده‌‌اند و مایل به ائتلاف با جریانات معتدل و عقلایی هستند؛ بلکه اعتدالیون برخی چهره‌های اصولگرا نیز از این احتمال و امکان ابراز خرسندی کرده اند. در آخرین نمونه که بازهم در نمایشگاه مطبوعات امسال رخ داده است، سخنگوی اعتدال و توسعه از ائتلاف این حزب با جریان اصلاح‌طلب در استان‌ها خبر داد و گفت: با این روش جلوی تندروی‌ها را خواهیم گرفت.

غلامعلی دهقان درگفتگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس و با تاکید بر نقاط مشترک حزب اعتدال و توسعه با جریان اصلاحات تصریح کرد: تعامل ما با اصلاح‌طلبان پابرجاست و تلاش می‌کنیم با اصلاح‌طلبان در استان‌ها نیز به تفاهم برسیم تا در برابر گزینه‌های تندرو آمادگی داشته باشیم.

با این وصف به نظر می‌رسد رایزنی‌های انتخاباتی اصلاح طلبان سر انجام به سمت و سویی خواهد رفت که حاصل آن اجماع تمام نیرو‌های اعتدال مسلک و عقلانی خواهد بود

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *