داروی گیاهی دیابت نخستین بار در کشور رونمایی شد

کرج -ایرنا – برای نخستین بار در کشور، داروی پایین آورنده قند خون (دیابت) با نام لیورسیل روز یکشنبه با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و قائم مقام پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پارک علم و فناوری استان البرز رونمایی شد.

 

 

 

 

به گزارش ایرنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا افزود: این دارو پایین آورنده قند خون (به عنوان درمان کمکی در دیابت نوع دوم)، درمان حمایتی در بیماری های التهابی کبد، آسیب های کبدی و کبد چرب، پایین آورنده کلسترول و تری گلیسرید خون است.
شمس علی رضا زاده گفت: اجزای این فرآورده دارویی شامل هر کپسول حاوی ۳۰۰ میلی گرم عصاره خشک بذرگیاه خار مریم معادل با ۲۴۰ میلی گرم سیلیمارین است.
وی اضافه کرد: تاکنون منع مصرف خاصی برای این گیاه گزارش نشده، تنها در افرادی که دچار عارضه صفراوی هستند با مشورت پزشک مصرف شود.
رضا زاده اظهار کرد: دیابت ، یک نوع اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ، چربی و پروتئین است که با افزایش قند خون به صورت مزمن در بیمار همراه است.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری به دلیل عدم جذب سلولی قند خون، ناشی از کاهش ترشح انسولین یا مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین ایجاد می شود.
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: نتیجه کاربردی حاصل از سه تحقیق منجر به اخذ مجوز دارویی گیاهی با نام تجاری لیورسیل برای درمان بیماری دیابت توسط این پژوهشکده شد که امروز از آن رونمایی شده است.
در تحقیقی که برای بررسی اثر درمانی عصاره گیاه خار مریم در کاهش مقاومت به انسولین و قند خون بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین صورت گرفته، سطح قند خون ناشتا ۳۰ درصد در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافته است و همچنین ۲۹ درصد هموگلوبین گلیکوزیله نسبت به شبه دارو کاهش نشان داده است.
مصرف این دارو همچنین سطح تری گلیسیرین را در مقایسه با پیش از مطالعه ۲۶ درصد و سطح آنزیم های کبدی را ۲۳ درصد کاهش داده است.
در تحقیق اثر درمانی عصاره بذر گیاه خارمریم بر قند خون بیماران دیابتی نوع دوم بر تعدادی از داوطبان انسولین درمانی مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان بقیه الله (عج) ؛ بررسی شد.
در این تحقیق بر روی ۶۰ نفر از بیماران دیابتی نوع دو به مدت ۲ ماه کپسول ۲۰۰ میلی گرمی داروی گیاهی سیلیمارین ۳ بار در روز تجویز شد که نشان داد سطح قند خون ناشتا را ۱۹ درصد، سطح قند خون دو ساعته را ۲۳ درصد، سطح کلسترول خون را ۱۸ درصد، سطح تری گلیسیرین را ۲۴ درصد و سطح آنزیم های کبدی را ۱۵ درصد کاهش داده است.
۸۰۲۹/۱۵۳۵/ ۶۰۷۵

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *