استعفای دلواپس سیب‌زمینی

 
آرمان – مطهره شفیعی: روز گذشته مجلس مانند همیشه آرام آغاز شد اما تا وقتی آرام بود که مهدی کوچک‌زاده عضو جبهه پایداری به پشت تریبون نرفته بود. او دیروز استعفا کرد و زمانی که کوچک‌زاده پشت تریبون از استعفا صحبت کرد چهره نمایندگان متعجب شد و منتظر شدند تا بدانند او برای چه، چنین تصمیمی گرفته است. تا اینکه معلوم شد علت استعفای عضو جبهه پایداری «سیب‌زمینی» است. او در اخطاری، نسبت به امحا و دفن ۱۷۰۰تن سیب‌زمینی برای جلوگیری از کاهش قیمت آن اعتراض و با تقدیم استعفای خود از نمایندگی مجلس کناره‌گیری کرد. برای نمایندگان مجلس دلیل استعفای کوچک‌زاده غریب بود، چون تاکنون سابقه نداشته نماینده‌ای برای سیب‌زمینی استعفا دهد! کوچک‌زاده دیروز گفت: طبق اخبار مکرر و موثق، اطلاع یافتم که رئیس تعاونی روستایی استان فارس اعلام کرده ۱۷۰۰تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت، امحا و دفن کرده است. وی تصریح کرد: ما این عمل را که الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری است، خلاف شرف و وجدان انسانی می‌دانیم و به مسئولان مربوطه خصوصا وزیر کشاورزی تذکر می‌دهم. وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به لاریجانی اظهار داشت: آقای دکتر در کشوری که مردمش از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی‌شرافتی به خود اجازه می‌دهد ۱۷۰۰تن سیب‌زمینی را امحا کند؟! سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار کوچک‌زاده، گفت: اخطار باید در موضوع بحث مجلس مطرح شود، نه راجع به موضوعات دیگر؛ ما الآن در بحث بیمه هستیم، شما باید وقت می‌گرفتید تا صحبت می‌کردید، اگر کسی خلافی می‌کند شما نباید خلاف کنید؛ اخطار باید راجع به دستور باشد. سپس کوچک‌زاده نسبت به وارد ندانستن اخطارش توسط لاریجانی اعتراض کرد و چون میکروفنش قطع شده بود، با صدای بلند نسبت به اقدام رئیس مجلس در عدم همراهی با اخطار وی انتقاد کرد و گفت: استعفا می‌دهم، این مجلس اسلامی نیست.
 کسی نگران استعفای شما نیست!
علی لاریجانی نیز در پاسخ به وی گفت: شما هم مثل بقیه که وقت می‌گیرند در آخر جلسه اخطار خود را بیان می‌کنند، باید این کار را می‌کردید، شما اخطار خود را بیان کردید و بنده گفتم که وارد نیست. وی همچنین خطاب به کوچک‌زاده که می‌گفت استعفا می‌دهم، اظهار کرد: استعفا می‌خواهید بدهید، بدهید، کسی نگرانی ندارد، مرا نمی‌توانید تهدید کنید، شما اخطار می‌دهید، من می‌گویم اخطارتان وارد نیست و شما تهدید به استعفا می‌کنید! در نهایت کوچک‌زاده با حضور در جایگاه هیات رئیسه برگه استعفای خود را روی میز علی لاریجانی گذاشت و صحن علنی پارلمان را ترک کرد اما برگشت و اظهار داشت: کسی که استعفا می‌دهد مقررات دارد. کسی نمی‌تواند به دلخواه مجلس را ترک کرده و برود در این صورت غیبت محسوب می‌شود. من که غایب نیستم! وی افزود: رئیس مجلس موظف است این استعفا را فردا (امروز) اعلام وصول کند و مجلس هم رأی بدهد که من بروم. آن موقع ما قانونا موظفیم مجلس را ترک کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این جوسازی‌ها، شایعات و فحاشی‌ها نسبت به من ادامه خواهد داشت ولی من به خدا واگذار می‌کنم. وی در ادامه اضافه کرد: وقتی می‌بینم نمی‌توانم حرفم را در مجلسی که جای حرف زدن است بگویم چه لزومی برای ماندن وجود دارد؟ نماینده تهران در مجلس ادامه داد: این جوی که راه انداخته‌اند و گفته می‌شود که من از استعفای خود پشیمان شده و بازگشته‌‌ام صحت ندارد. مجلس که دلبخواهی نیست؛ ما همه اعتراضمان به همین است که کسی حق ندارد مجلس را به دلخواه اداره کند. نمایندگان هم حق ندارند دلخواهی رفتار کنند. کوچک‌زاده در ادامه تاکید کرد: همه استعفای ما به خاطر این است که قانون در کشور دارد زیر پا گذاشته می‌شود آن هم در مرکز قانون. نکته قابل توجه در جلسه دیروز مجلس این بود که تنها نماینده ارومیه در مجلس درباره استعفای کوچک‌زاده سخن گفت. نادرقاضی‌زاده در تذکر با استناد به ماده ۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این ماده اشاره شده زمانی که نماینده‌ای استعفای خود را به رئیس مجلس می‌رساند، باید رئیس مجلس در نخستین جلسه علنی آن را اعلام کرده و سپس آن را در دستور کار خود قرار دهد. وی همچنین خطاب به رئیس مجلس گفت: شما باید بر اساس آنچه سوگند یاد کرده‌اید، عمل کنید چرا که اکنون استعفای آقای کوچک‌زاده مطرح شده و باید به آن رسیدگی شود؛ استعفای این نماینده بر اساس مشکلات کشاورزان زحمتکش صورت گرفته چراکه وضعیت آنها بسیار اسفبار است. قاضی‌پور همچنین یادآور شد: امروزه محصولاتی مانند انگور و سیب بر زمین مانده و دولت باید این موارد را تعیین تکلیف کند، مجلس ۱۰ میلیارد دلار به وزارت نیرو برای مهار آب‌های مرزی پول اختصاص داده است که باید دولت برای آن راهکاری در نظر بگیرد. سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: حال که هفته آینده مجلس جلسه علنی ندارد، اما با ایشان صحبت خواهیم کرد.
 واکنش نمایندگان به بازگشت کوچک‌زاده
 نکته قابل توجه در جلسه دیروز واکنش نمایندگان به بازگشت کوچک‌زاده بود که جالب‌ترین آن واکنش پیرموذن بود وقتی که می‌گفت تازه از دستش راحت شده بودیم که برگشت! این در حالی است که در‌‌ همان بدو ورود کوچک‌زاده، بهروز نعمتی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس به سمت او حرکت کرد و با تعجب پرسید: چرا برگشتی؟! با این حال شاید جالب‌ترین واکنش نسبت به بازگشت کوچک‌زاده را باید در رفتار پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نمین و سرعین جستجو کرد که پس از بازگشت نماینده مستعفی تهران خود را به او رساند و با صدای بلند و در حالی که می‌خندید نسبت به بازگشت کوچک‌زاده واکنش نشان داد. پیرموذن که روی لبه صندلی کوچک‌زاده نشسته بود و او را در آغوش می‌فشرد و می‌خندید، با نشان دادن او به خبرنگاران فریاد می‌زد کوچک‌زاده برگشته است… پیرموذن همچنین رو به خبرنگاران با صدای بلند گفت: تازه از دست او راحت شده بودیم، خوشحال شده بودیم اما کوچک‌زاده برگشته است.
 چرا استعفا کرد؟
مشخص است استعفای روز گذشته کوچک‌زاده برای سیب‌زمینی نبوده و موضوعات دیگری در پشت پرده وجود دارد. به هر حال اکنون گروه‌های سیاسی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و در این میان جبهه پایداری وضعیتی نامشخص دارد چرا که از یکسو دفاتر این جبهه در شهرهای دیگر لیست انتخاباتی می‌‌دهند و از سوی دیگر درتهران شنیده می‌‌شود که این جبهه، تمایل به پیوستن به اردوگاه اصولگرایی دارد. شاید استعفای کوچک‌زاده در جلسه روز گذشته مجلس برای این بوده که بگوید جبهه پایداری از حق اقشار مختلف دفاع می‌کند و همانطور که قاضی‌پور گفت او به فکر کشاورزان است. به هر حال کشاورزان هم دارای حق رای هستند‍! اما گمانه دیگر این است که سیبل هجمه کوچک‌زاده به سمت علی لاریجانی در جایگاه رئیس مجلس است چون او پس از استعفایش به فارس گفته است: «رئیس مجلس کاملا خودسرانه و دیکتاتورمآبانه عمل می‌کند و تمام بندهای آیین‌نامه را زیر پا می‌گذارد. ما وقتی حقوق ملت را فریاد می‌زنیم هم اجازه حرف زدن نمی‌دهد. هنگامی که حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود برای چه نماینده باشیم؟» لاریجانی در جلسه دیروز مجلس تنها به کوچک‌زاده تذکر داده بود که در زمان خودش باید موضوع استعفا را مطرح می‌کرد و طرح این مساله در زمانی که بحث دیگری مطرح است، خلاف قانون است اما ظاهرا کوچک‌زاده موضوع را برعکس دیده است و انگ بی‌قانونی به رئیس مجلس می‌زند. به هر حال در بی‌قانونی عمل کردن جبهه پایداری می‌توان مثال‌هایی را آورد از جمله اینکه وزارت کشور به جبهه پایداری مجوز فعالیت نداده بلکه به حزب پایداری مجوز داده اما اعضای آن بی‌توجه به این مساله هنوز از واژه جبهه استفاده می‌کنند. حال باید منتظر جلسه امروز مجلس و تصمیم لاریجانی درباره اعلام وصول استعفای کوچک‌زاده بود اما از حالا احتمال می‌رود که این موضوع نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت و تنها یک تاکتیک سیاسی کوچک‌زاده به نفع جبهه پایداری است.
 60 امضا برای بررسی استعفا
به دنبال استعفای مهدی کوچک‌زاده، یکی از نمایندگان مجلس از جمع‌آوری امضا برای بررسی این استعفا خبر داد. مهرداد بائوج لاهوتی اظهار کرد: برخی نمایندگان با جمع‌آوری امضا به دنبال بررسی استعفای خارج از نوبت کوچک‌زاده هستند. به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس تاکنون ۶۰ امضا برای بررسی استعفای کوچک‌زاده جمع شده است. کوچک‌زاده نیز در واکنش به خبر جمع‌آوری ۶۰ امضا از سوی نمایندگان برای بررسی استعفای خارج از دستور وی اظهار کرد: بنده در اعتراض به رویه‌های غیراسلامی که در کشور جاری شده استعفا دادم. کوچک‌زاده در ادامه تاکید کرد: نمایندگان می‌توانند برای حتی اعدام بنده امضا جمع‌آوری کنند، بنده نمی‌توانم در مقابل آنها حرفی بزنم. وی بیان کرد: اگر هیات‌رئیسه مجلس می‌خواهد براساس قانون عمل کند باید فردا صبح در صحن علنی مجلس استعفای بنده را اعلام وصول کند.

لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=135333
 
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *